Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Coilovers bak BMW E30?
7781 besök totalt
pelko
Göteborg
Här sen Mar 2007

Trådstartare
Coilovers bak BMW E30?

Har sökt en stund nu men inte riktigt hittat svar på min fråga. Finns det en tråd som behandlar samma ämne så länka gärna till den.

Jag undrar om man kan modifiera stötdämparna bak så det blir till coilovers och köra med detta bak på en BMW E30? Drömmer jag om jag har hört att det inte fungerar pga påfrestningar och liknande saker på fel ställen?

Ser gärna en diskussion kring ämnet.

Anledningen är för att kunna ställa höjden på ett smidigt sätt vid byte av olika däck, samt att det känns lite proffsigare och inte minst ser bättre ut.

Mvh Mathias

Rävlanda
Här sen Feb 2006

Re: Coilovers bak BMW E30?

pelko skrev:
Drömmer jag om jag har hört att det inte fungerar pga påfrestningar och liknande saker på fel ställen?

Du drömmer inte Mathias...
Man skall nog inte trycka dit en coilover-lösning utan att förstärka upp karossen runt infästningarna.

Frågan har varit uppe tidigare men kanske i lite andra former om jag inte minns fel.

320i Coupé -80 Hennarot
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005

Re: Coilovers bak BMW E30?

pelko skrev:
Jag undrar om man kan modifiera stötdämparna bak så det blir till coilovers och köra med detta bak på en BMW E30? Drömmer jag om jag har hört att det inte fungerar pga påfrestningar och liknande saker på fel ställen?

Beror på vad du har för stötdämpare bak, om de går att bygga om till coilovers eller ej. Går de att bygga om så är det inga problem att montera. Nästan bara fördelar med coilovers bak. Utväxlingsförhållandet blir nästan 1:1 så springrate=wheelrate.

Så blev mina "bakben" efter ombyggnad. Proflex 3-vägs:

Monterat på plats:

Som du ser på bilden så har jag svetsat nya infästningspunkter på bärarmarna, men det är inget som är nödvändigt om du åker med standard M3/325 drivaxlar. Jag använde M3E36 knutar inne/ute med Sellholm sviktstål och då tar de grövre knutarna i bakbenen om du behåller org infästning.

Övre infästningen i tornet får du förstärka lite så det inte spricker + att flytta infästningshålen lite eller använda Samuels topplagringar som går att flytta i sidled för att få avstånd mellan kaross och fjäder.

Det är bara att sätta igång!

Vejbystrand
Här sen Dec 2002

Patrik: har inte du bakre tornen förbundna med buren?
Tror man bör ha det eller kraftiga förstärkningar.. frågan gällde väl en bil utan bur?

Göteborg
Här sen Mar 2007

Trådstartare
Bilen i fråga har ingen bur men tornen bak har herr Franzén förstärkt med svetsen.

Mvh Mathias

Ryd Småland
Här sen Nov 2002

hmmm har sett någon stanns tror det var ppf som hade en grej med gänga på som du sätter under orgfjädern och på så vis få det justerbart i höjdled
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005

Re:

Arne skrev:
Patrik: har inte du bakre tornen förbundna med buren?
Tror man bör ha det eller kraftiga förstärkningar.. frågan gällde väl en bil utan bur?

Såklart Arne! -tar för givet att alla som ställer frågor här har bur i sin bil, för det är en självklarhet både när det gäller tävling och seriös körning med gatbil på bana.

Bert Svensson skrev:
hmmm har sett någon stanns tror det var ppf som hade en grej med gänga på som du sätter under orgfjädern och på så vis få det justerbart i höjdled

Det finns på många ställen, men det blir ingen coilover av det.

Ryd Småland
Här sen Nov 2002

nä givetvis inte tänkte bara det var kanske ett billigare alternativ
Citera
Franzén
Rävlanda
Här sen Feb 2006

Re:

pelko skrev:
Bilen i fråga har ingen bur men tornen bak har herr Franzén förstärkt med svetsen.

Mvh Mathias

Förvisso, men jag kan inte tänka mig att det räcker för att stå emot påfrestningarna som uppstår.

Att det blir bra och lätträknade förhållanden för fjäderkonstanter är ju ingen tvekan om.
Men det är som sagt i fall där bur finnes.

thumbs up

320i Coupé -80 Hennarot
Citera
pelko
Göteborg
Här sen Mar 2007

Trådstartare
Då får man väl peta in en bur efter nästa års galenskaper.

Tack för alla tips.

Mvh Mathias

Vaggeryd
Här sen Jan 2003

Jag kan inte tänka mig annat än att det håller även utan att ha bur såvida man inte studsar fram på grusvägar.

Franzén
Rävlanda
Här sen Feb 2006

Re:

Karlsson skrev:
Jag kan inte tänka mig annat än att det håller även utan att ha bur.

Vsg prova...

320i Coupé -80 Hennarot
Citera
Karlsson
Vaggeryd
Här sen Jan 2003

Re:

Franzén skrev:
Karlsson skrev:
Jag kan inte tänka mig annat än att det håller även utan att ha bur.

Vsg prova...

jag har helt nya torn och massvis med burrör i min bil. Det är alltid bra att förstärka grejor på bilar framförallt beronde på användningsområde men man får ju göra en rimlighetsbedömning av det man håller på med. Stötdämparen sitter ju på orginalplatsen och de tornen håller för diverse grupp n kit osv. Varför skulle man behöva förstärka kraftigt bara för att man flyttar dit även fjädern?

Fisåkare
Stockholm-Gotland
Här sen Dec 2005

Re:

om du bygger typ ett sånt här stag mellan tornen, så håller det garanterat. thumbs up

Btw. Patrik: Vad har du för fjäderkonstant på fjädrarna till dina stuttsare?

Mvh// Tobbe

München
Här sen Jul 2006

Re:

Fisåkare skrev:
om du bygger typ ett sånt här stag mellan tornen, så håller det garanterat. thumbs up

Mvh// Tobbe

Hoppsan! du har ingen ritning på det där?

Rävlanda
Här sen Feb 2006

Re:

Ultura skrev:
Fisåkare skrev:

Mvh// Tobbe

Hoppsan! du har ingen ritning på det där?

Som du sedan kan skicka till mig så att fritid för mig endast är ett minne blott även 2009...

320i Coupé -80 Hennarot
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

Kan någon vänlig själ tala om vad man får för sidobelsting på stötdämarna bak?
Med MacPerons ben så gör ett tvärstag nytta, hälst då också med diagonaler mot karrosens mitt.

Plåtbitarna vid infästingrna kan jag förstå, men inte rörhögen i mellan dessa

Är det någon som har tagit sig en funderare på hur stora laster/Krafter som stöddämparen tar kontar fjäden i tex ett gupp??? om inte gör det.
Hmm finns en tråd i ämnet, en nya BMW vart det. En 130i har jag för mig.

Rävlanda
Här sen Feb 2006

Re:

fuling skrev:
Kan någon vänlig själ tala om vad man får för sidobelsting på stötdämarna bak?
Med MacPerons ben så gör ett tvärstag nytta, hälst då också med diagonaler mot karrosens mitt.

Är det någon som har tagit sig en funderare på hur stora laster/Krafter som stöddämparen tar kontar fjäden i tex ett gupp??? om inte gör det.
Hmm finns en tråd i ämnet, en nya BMW vart det. En i130 har jag för mig.

Det var detta jag ville att trådens läsare/kommentatorer skulle ta sig en funderare på.
Man kan lasta in ett helt materialställ mellan stötdämpartornen utan att förutsättningarna för coilovers bak förbättras ens lite.
Som fuling säger, ta er en liten funderare med miniräknaren och väl utförda mätningar och se var påfrestningarna hamnar dämpare vs fjäder.
Överaskningen lär inte dröja allt för länge.

320i Coupé -80 Hennarot
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

Se sista sidan i tråden. (kraft på fjäder kontra stötdämare)
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=36548&postdays=0&postor . . . .

Här sen Apr 2005

Re:

Fisåkare skrev:
Mvh// Tobbe

Testat många kominationer av fjädrar fram/bak. När bilen såldes satt det 60N bak tänk på att SR=WR vid coilover.

fuling skrev:

Som sagt, buren sitter där ändå Vad gäller om tornen håller eller ej kontra hur mycket krafterna ökar på tornet bak vid coilover montage finns det säkert många experter som kan räkna sig trötta på, erfarenheten säger dock att sömmarna runt tornen spricker upp så att förstärka med mer plåt runt topplagringen som fortsätter ner för tornet och slutar vid golvet är att rekommendera.

Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

Nyfiken fråga.
Håller tornen med fjädern på std plats men riktiga dämpare?

Sen stämmer ej teorin med verkligheten så är det självklart verkligheten som gäller.
Konstigt va?

Coilovers bak BMW E30?
7781 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande