| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
kränghämmare porsche
|
1330 besök totalt |
|
kränghämmare porsche
hej skulle vilja ha en ny kräng hämmare bak på min porsche då jag ändå ska bygga om fästerna som glappar en 1cm på varje sida och bussningarna är kass.. har sökt och läst här på forumet men hittar inget bra svar.. var hittar jag såna där fina knivkrängare som finns? och är de bara att montera på en vanlig stång? hur vet man hur styva man ska ha? nu när jag läst lite verkar det inte så svårt att bygga en egen.. men vilket material och tjocklek ska jag använda? förstår inte så mycket i formlerna! är nybörjare när det gäller att bygga chassi att svänga med på riktigt.. men gillar att själv så man lär sig..
bilen är en porsche på ungefär 1100kg och med svansmotor är ju inte vikt fördelningen optimal!! _________________ peter johansson |
||
|
Testa med Fulings exeldokument "Beräkning av fjäderkonstant för krängningshämmare "
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________ Mats Blomström <>-<>-<>-<>-<> BMW 320d touring -13 Porsche 944 -86 Buell xb9r -03 Chimo Cobra ~82 Marin san rafael ~98 Fötter -70 |
||
|
mm har kollat lite på exeldokumentet nu men det är inte riktigt vad jag är ute efter..
känner att det är lite för avancerat för mig att räkna på när jag inte ens vet vad jag vill ha för resultat
är mer ute efter direkta svar.. hur bra går det att bygga en kränghämmare själv? vilket material? ska mäta lite imorgon och kolla vikterna riktigt vet dock inte vad jag har för torisions fjädrar eller dämpare (just köpt bilen) på den men den är ganska hård.. _________________ peter johansson |
||
|
Re:
En viktig fråga som du ska ställa dig själv i början är ju också vad du vill uppnå, dvs: Vilket beteende hade bilen med originalkrängaren - och vad vill du ändra på? Gamla nioelvor har en rätt vek infästning av krängaren i karossen. Fästet går helt klart att förbättra. Tillsammans med fräscha bussningar så är man en bra bit på vägen till bättre beteende... Det går också bra att bygga en egen krängare. Materialval etc. har ju diskuterats i många trådar som du hittar om du söker lite.
Finns också en del färdiga lösningar från t.ex Weltmeister eller Tarett Enineering som är väl utprovade. Jag skulle själv föreslå följande arbetsgång: 1) Fräscha till prylarna som sitter på bilen. 2) Ut och testa, känn om och vad som behöver förändras. 3) Köp sedan färdiga justerbara krängare. 4) När justerbarheten inte räcker till längre - bygg eget.
_________________ -- |
||
|
ok tack för svaret har precis köpt bilen och såg att fästerna var dåliga så jag tänkte att man kunde uppgradera sig direkt..
läste på pelikan parts att kränghämmare var ett bra mod på dom.. så jag tänkte ta det samtidigt.. men jag kör nog orginal så länge då... _________________ peter johansson |
||
|
Jag snor den här tråden lite och ställer följande fråga:
Jag har en Ferrari 355:a som det inte går att hitta speciallt mycket uppdateringar till och skulle vilja ha hjälp med att tillverka nya grövre KH. jag vet dock inte vem som skulle kunna göra detta. Någon som har kontakter på detta område? Jag har också tittat på alternativer med knivar men vill nog bara ha några mm grövre hämmare av originaltyp tillverkade... _________________ Johan Lundberg Ferrari 430 Scuderia -08 Porsche 911/991 GT3 -14 Volvo S90 T8 -18 |
||
|
Re: kränghämmare porsche
Byt bussningar först. Vill du tajta upp chassiet så borde stavar och dämpare komma före kränghämmaren. Mjuka stavar och hårda krängare kommer slita sönder infästningarna. _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata) Porsche 931 -79 |
||
![]() |
Skruva banåkabil
kränghämmare porsche
|
1330 besök totalt |