Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Bilder o videos
Fantastiska Porsche 917 K
<<   1, 2
5702 besök totalt
Christian Eick
Wimbach
Här sen Aug 2004
Inlägg: 1233



Fler anekdoter/info kring denna verkligen fantastiska bil:

Inför 24h på Le Mans 1969 skar Kurt Ahrens, som körde en 917 tillsammans med Rolf Stommelen, till asbestbitar som han applicerade på skosulorna pga att pedalerna blev olidligt varma redan efter några varv.

Under utvecklingen beslutades av bl.a. Ferdinand Piech att 1 kg viktbesparing fick kosta upp till 1000 DM. Man fann att blinkersspaken kunde tillverkas annorlunda och då kostnaden låg inom ramarna togs nya blinkerssspakar fram. Därigenom sparades 7 gram...

Inför rekordförsöken på Talladega 1975 med 917/30 hade man intensivt försökt komma tillrätta med motorproblem. Fullgas i kombination med bankningen ledde till hållbarhetsproblem och motorerna flög isär i rasande takt. I bänk nådde man aldrig mer än 1 min 45 sek vid full last, men det borde räcka tyckte man. Vid första försöket antändes olja på avgasröret och Mark Donohue dök in i depån och tvärnitade vid en brandsläckare. Efter genomgång beslutades att pga de ringa skadorna skulle ett nytt försök göras. Donohue var inte så förtjust i idén, regnmolnen hade hunnit börjat torna upp sig. Han gick dock ut för en ny körning och kom in efter 3 varv. Ett nytt rekord på 355,78 km/h hade satts som skulle stå sig i 12 år. Donohue själv omkom tyvärr 10 dagar senare vid warm-upen inför Österrikes GP. Först verkade han ha klarat sig relativt bra, men blödningar i hjärnan tillstötte, han föll i koma och avled. För den intresserade rekommenderas hans bok "The Unfair Advantage" å det varmaste!

_________________
Nordschleife: 626 varv
Citera
Christian Eick
Wimbach
Här sen Aug 2004
Inlägg: 1233



och så ett klipp från 1000 km på Spa 1970 med Siffert och Rodriguez sida vid sida genom Eau Rouge...

http://www.youtube.com/watch?v=jfHMY3I6wvc

_________________
Nordschleife: 626 varv
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8579



Arne skrev:
Kolla detta klipp då.. är ifrån en porsche dokumentär.

http://youtube.com/watch?v=resu77vBKm0&feature=related


Klippet är från dokumentären Porsche the racing legend

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Nillet
Eslöv, Skåne
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4158



Kan tillägga att bilen står på racingmuseet i Stavelot.
---> Abbaye de Stavelot <---



_________________
Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW
= NILLET RACING =
https://www.ellensagentur.se https://www.cancerstiftelsen.se
Citera
RS Patrik
Skåne
Här sen Mar 2004
Inlägg: 793



Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8579



Arne skrev:
Kolla detta klipp då.. är ifrån en porsche dokumentär.

http://youtube.com/watch?v=resu77vBKm0&feature=related


Hittade dokumentären Porsche the racing legend på servern hemma om nån
är intresserad så kan jag försöka lägga upp den nånstans

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10549



Rätt iskallt att använda ramrören som oljekylare..

_________________
Anders Hansson
Citera
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8696



Christian Eick skrev:
och så ett klipp från 1000 km på Spa 1970 med Siffert och Rodriguez sida vid sida genom Eau Rouge...

http://www.youtube.com/watch?v=jfHMY3I6wvc


Snabbare än dåtidens F1-bilar runt gamla Spa...

_________________
///Mvh Sören Hall (fd Kristensson)

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
Lennart Jarmyr
Motala
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4078



Sörpan skrev:
Christian Eick skrev:
och så ett klipp från 1000 km på Spa 1970 med Siffert och Rodriguez sida vid sida genom Eau Rouge...

http://www.youtube.com/watch?v=jfHMY3I6wvc


Snabbare än dåtidens F1-bilar runt gamla Spa...


Se vilken medelhastighet Rodriguez hade som snabbaste varv runt Spa-banan, annonsen är från programet till 24-timmars tävlingen för standardvagnar juli 1970!


_________________
Mvh
Lennart Jarmyr!
Citera
Bosse L
Tyresö
Här sen Feb 2003
Inlägg: 2050



Å så här ser 917 ut naken....





Letade febrilt efter några bilder på ett par 917, som var med oå Classic Le Mans i somras.
Hittar dem inte nu (bara ca 600-700 bilder att leta igenom...) ska grotta vidare, har för mig det blev nåra skott på dem iaf, även om mitt eget fokus nu mest låg på att köra ifrån Porsche 356or och 550 Spyder på Mulsane med Saaben...
Det var annars en nostalgitrip som slår det mesta att få se Lola T70, Porsche 917 och Ferrari P4 på banan halv tre på natten, även om kanske kampen med några Lotus 11 och Aston Martin DBR1 i nattmörkret bakom ratten på Saaben sitter ännu djupare i minnet så klart.

_________________
Bosse Lindman
"En bil som har registreringsplåtar är ointressant"
www.retrospectivemotorsport.se
Citera
Christian Eick
Wimbach
Här sen Aug 2004
Inlägg: 1233



1000 hk, snö och Nürburgring-Nordschleife? Låter osannolikt idag, men för 35 år sen var inget omöjligt...

http://www.lemans1970-was-sonst.de/deutsch/others/spuren_im_schnee.pdf . . . .

För den icke-tyskkunnige ges här en kort sammanfattning:

I slutet av sin sittande period som Bundespräsident gjorde Dr Gustav Heinemann en "Eriksgata" och besökte alla förbundsländer. I Rheinland-Pfalz stod ett besök på Nürburgring på programmet och Heinemann hade uttryckt en önskan om att han hemskt gärna ville åka racerbil, inte vilken som helst utan en Porsche 917 skulle det vara. Interserie-föraren tillika Porsches testförare Willi Kauhsen ställdes tillsammans med en 917/10 till förfogande och allt var klappat och klart. Under natten till den 3 april 1973 kom dock ett väderomslag och det låg snö vid start/mål ner till Hatzenbach och igen uppe vid Hohe Acht.

Konvojen med Heinemann och fru ihop med drösvis med poliser, livvakter etc dök upp punktligt. Kauhsen förklarade att det förvisso var lite oangenämt med snön, men att åkturen ändå kunde genomföras om så önskades. Porschen hade ju skotts med profilerade däck. Säkerhetsfolket och Nürburgring-direktören protesterade å det vildaste av säkerhetsskäl, men Heinemann ville ju så gärna åka racerbil så han sa att nu fick det minsann vara sluttjafssat, vi kör! I kostym och överrock glider han ner i sittbrunnen och trycker på sig en hjälm, samtidigt positioneras säkerhetsfolk ut längs banan. 10 min innan det bär iväg åker en specialpreppad Opel Blitz med sidesteps ut i förväg med 3 beväpnade poliser per sida stående på fotbrädorna!

Efter Hatzenbach trycker Kauhsen på lite och kör ca 70% av vad det går. Då och då tittar han på Bundespräsident Heinemann som ger tummen upp. I snömoset vid Hohe Acht snurrar de elegant 360 grader utan att slå i någonstans och utan att stanna upp, Kauhsen fortsätter som om ingenting hade hänt. Några kurvor senare ligger Opel Blitzen halvvägs i diket och de får köra slalom mellan poliser och k-pistar liggandes på banan, ingen hade dock skadats så de körde vidare. Ut på Döttinger Höhe trampas det på friskt och de kommer upp i ca 270-280, Dr Heinemann ger tummen upp igen! Varvet tog ca 12 min mot normala 8.20 i blött och 7.30 i torrt, väl i depån klättrar Heinemann ur bilen och tackar tusenfalt för den bästa upplevelsen han någonsin haft.

Som sagt, anekdoterna kring 917 är legio...

_________________
Nordschleife: 626 varv
Citera
RS Patrik
Skåne
Här sen Mar 2004
Inlägg: 793



Christian Eick skrev:
1000 hk, snö och Nürburgring-Nordschleife? Låter osannolikt idag, men för 35 år sen var inget omöjligt...

http://www.lemans1970-was-sonst.de/deutsch/others/spuren_im_schnee.pdf . . . .

För den icke-tyskkunnige ges här en kort sammanfattning:

I slutet av sin sittande period som Bundespräsident gjorde Dr Gustav Heinemann en "Eriksgata" och besökte alla förbundsländer. I Rheinland-Pfalz stod ett besök på Nürburgring på programmet och Heinemann hade uttryckt en önskan om att han hemskt gärna ville åka racerbil, inte vilken som helst utan en Porsche 917 skulle det vara. Interserie-föraren tillika Porsches testförare Willi Kauhsen ställdes tillsammans med en 917/10 till förfogande och allt var klappat och klart. Under natten till den 3 april 1973 kom dock ett väderomslag och det låg snö vid start/mål ner till Hatzenbach och igen uppe vid Hohe Acht.

Konvojen med Heinemann och fru ihop med drösvis med poliser, livvakter etc dök upp punktligt. Kauhsen förklarade att det förvisso var lite oangenämt med snön, men att åkturen ändå kunde genomföras om så önskades. Porschen hade ju skotts med profilerade däck. Säkerhetsfolket och Nürburgring-direktören protesterade å det vildaste av säkerhetsskäl, men Heinemann ville ju så gärna åka racerbil så han sa att nu fick det minsann vara sluttjafssat, vi kör! I kostym och överrock glider han ner i sittbrunnen och trycker på sig en hjälm, samtidigt positioneras säkerhetsfolk ut längs banan. 10 min innan det bär iväg åker en specialpreppad Opel Blitz med sidesteps ut i förväg med 3 beväpnade poliser per sida stående på fotbrädorna!

Efter Hatzenbach trycker Kauhsen på lite och kör ca 70% av vad det går. Då och då tittar han på Bundespräsident Heinemann som ger tummen upp. I snömoset vid Hohe Acht snurrar de elegant 360 grader utan att slå i någonstans och utan att stanna upp, Kauhsen fortsätter som om ingenting hade hänt. Några kurvor senare ligger Opel Blitzen halvvägs i diket och de får köra slalom mellan poliser och k-pistar liggandes på banan, ingen hade dock skadats så de körde vidare. Ut på Döttinger Höhe trampas det på friskt och de kommer upp i ca 270-280, Dr Heinemann ger tummen upp igen! Varvet tog ca 12 min mot normala 8.20 i blött och 7.30 i torrt, väl i depån klättrar Heinemann ur bilen och tackar tusenfalt för den bästa upplevelsen han någonsin haft.

Som sagt, anekdoterna kring 917 är legio...


Vi bockar lika djupt för översättningen Christian!!

_________________
Patrik Ljunggren
Citera
Lennart Jarmyr
Motala
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4078



om första tävlingen på Nürburgring 1969!

Porsche hade problem att få förare till den nya ännu outvecklade 917. Ingen var pigg på att riskera livet i Eifelbergen i den instabila 5-litersbesten. Porsches ordinarie förare satsade på den mer lätthanterliga 908 an, vilket var ett bra val de fem första platserna togs av 908 or.

Till slut lyckades man få Piper och Frank Gardner att prova vågstycket för a resonable sum of money. Gardner beskrev bilen som the biggest compromise I ever drove in my life. It weaved all over the shop. Motorns intensiva vrålande gjorde honom döv i dagar efteråt, och han fortsätter It was grossly over-powered for its diddly little 10 inch rims. The computer said that they would be man enough to do the job, but the computer wasnt strapped into the hot seat guiding this thing around the Eifel Mountains. It was just impossible. De körde med stora marginaler och lyckades få bilen i mål på en åttonde plats och were a few marks better off by the end of the day.

Citat från boken Porsche 917 av Peter Morgan.

_________________
Mvh
Lennart Jarmyr!
Citera
Lennart Jarmyr
Motala
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4078



En bild på mostret på Ringen 1969!


_________________
Mvh
Lennart Jarmyr!
Citera
Christian Eick
Wimbach
Här sen Aug 2004
Inlägg: 1233



Hittade liknande uttalanden från Frank Gardner angående 917:s barndom och första tävling i MotorSport från Dec 1999, då de är rätt underhållande postar jag dem också här:

"The money they were offering was certainly good enough to cross a strip of water and get in the thing. I think they bestowed this honour on me was because every 917 driver was in hospital at the time, recovering from various stages of disrepair. I remember that Piper did one lap in practice, and was all for going back to England, but I pleaded with him to stay because the money was right. This was one of the first 917's, with a gas-filled alloy chassis. There was a big gas pressure gauge in the cockpit to keep you informed of the chassis's condition. If it zeroed, they said, that meant that the chassis was broken, and I should drive mit care back to the pits. Once I knew what the gauge was for, I also knew that if it zeroed I was not going to drive it mit care anywhere. I was going to park the bastard there and then, pick up my Deutschmarks and get home to Mum..."

"It was also, even with ear plugs, extraordinarily noisy, to the point of being disturbing. It was bloody hard to think. You were horrified by all the activity, your brain numbed by the vibration, the power and the wheelspin. In those days they were still gas-welding chassis, and this thing flexed so much that the actual position of the gearchange used to alter. You'd reach out for where the lever had been last time you used it, and it wasn't there! It had moved. Nothing about that car was consistent, that was the thing. When it became airborne, sometimes it would sort of float through the air, and other times it would crash down. It never did the same thing twice. Just when you thought you had it worked out, it'd pull another trick. It was simply indescribable, and the weather did its best to help. Snow and rain all the way. You were just so crossed up in the thing that you didn't know which way was straight ahead in the finish. But we got in through to the end, seventh or somewhere, and in addition to paying me money, they did try to take up a collection for an Iron Cross, which they reckoned I'd earned..."

There followed an invitation to drive the 917 at Le Mans in June, but Frank decided not to accept. " Again, the money was great, but I'd had my lesson. Like I always said. I never really wanted to be the quickest bloke in motor racing - I just wanted to be the oldest. And that car was certainly going to interfere with those plans..."

Lennart, är din bild just från 1000 km-loppet 1969? Kan du i så fall bekräfta det Frank berättar om regn och snö? Han är ju känd för att "salta" sina historier för att de ska bli mer underhållande...

_________________
Nordschleife: 626 varv
Citera
Lennart Jarmyr
Motala
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4078



Christian Eick skrev:
Lennart, är din bild just från 1000 km-loppet 1969? Kan du i så fall bekräfta det Frank berättar om regn och snö? Han är ju känd för att "salta" sina historier för att de ska bli mer underhållande...


Jag bilden är från träningen lördagen 31 maj!

Det är lustigt att du tar upp det här om vädret för jag har läst på flera ställen om 1000 km 1969 att det hade varit ett väldigt dåligt väder.
När jag läser i "Motoråret 1969" står det: "Banan var regnhal och piskades då och då av våldsamma stormilar, varför många bilar körde av". (Slut på citat)
Vi satt i backen ner mot bron i Breidscheid och jag har inget minne av något regn eller att det snöade, men banan är lång och det är snart 40 år sedan, men jag tycker att om det hade varit så dåligt väder så skulle jag ha kommit ihåg det.

_________________
Mvh
Lennart Jarmyr!
Citera
Bilder o videos
Fantastiska Porsche 917 K
<<   1, 2
5702 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande