Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nürburgring
Chassie på Nürburgring
1565 besök totalt
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008

Trådstartare
Chassie på Nürburgring

Vilken typ av chassie fungerar bra på Nürburgring?

Hårda eller mjuka fjädrar?
Lång eller kort fjädringsväg?
Markfrigång?
Krav på stötdämpare?
Bromsar?
Utväxling?

Jag antar att "normala" inställningar från svenska banor inte passar rakt av då ringen verkar
både vara snabbare och mer kuperad.

Har ännu inte kört på ringen, har varit där 2 ggr i samband med semesterresor men banan har inte varit öppen för turistkörning.
3:dje gången gillt heter det ju...

Hälsningar
Janne

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 55
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008

Trådstartare
i brist på egen erfarenhet av Nürburgring frågar jag..

är det ingen som vet?
är det hemligt på nått vis?

Jag omformulerar frågan lite: Vad är att rekommendera för att det ska kännas roligt och säkert att köra på ringen? Räcker det med en vanlig "GTI" bil typ Golf eller en BMW i standardutförande, eller är det för klent?

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 55
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002

Din fråga bär till viss del karaktären: hur långt är ett snöre...

För det går inte rakt av att säga vad som fungerar på en viss banan utan att veta vad det är du skall framföra där, vad det väger etc etc.

Som tumregel är ett något mjukare chassie än vad som skulle vara optimalt på svenska banor det som fungerar bäst på ringen. Det är IMHo ingenjörskonst i den högre skolan att sätta ihop en bra ringenbil. Kraven på ringen är helt annorlunda än på svenska banor.

Med risk för att tala med lite för kraftiga bröst-toner är ringen som att jaga vithaj med en rostig harpun i handen iförd endast badbyxor, svenska banor är som att skjuta fisk i en tunna.

Lidköping
Här sen Aug 2005

Re:

Janne J skrev:
i brist på egen erfarenhet av Nürburgring frågar jag..

är det ingen som vet?
är det hemligt på nått vis?

Jag omformulerar frågan lite: Vad är att rekommendera för att det ska kännas roligt och säkert att köra på ringen? Räcker det med en vanlig "GTI" bil typ Golf eller en BMW i standardutförande, eller är det för klent?

Snarare så att det är som med hantverkare. Fråga 10 st och du får 10 olika svar!!

En GTi som Rent a race car har är jättekul på Ringen, en BMW också!
Tror det är kul oavsett vad du kör i början.

Killarna ser ju ut som fågelholkar tom i Siftarna därnere, så det blir nog kul i vad du än åker, till skillnad mot att köra t-ex Mantorp i vanlig bil.

Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008

Trådstartare
ok, då förstår jag varför det är så många som har läst min fråga men ingen har svarat.

Min racingerfarenhet består av att under 20 år (mer eller mindre aktivt) harvat runt på dom svenska banorna i historic racing serien. Där känner jag att jag har lite koll på hur en bil bör vara för att inte bli alldeles frånåkt.
Min cortina gt -65:a som jag körde med de sista säsongerna var från början en racebil som var gatlegal och besiktigad. Efter första säsongen insåg jag att ska det bli någonting av banåkat måste chassiet utvecklas. Det slutade med att bilen var stenhård i fjädringen och hade hjulvinklar som funkade kanon på bana men var vidriga att köra med på vanlig väg. Bilen var underbar i hög fart med belastning på chassiet, att gå in i vänstern efter start/mål rakan på Mantorp på 4:ans växel och bara styra med gasen är hur kul som helst! för att inte tala om Kinnekulle...

En bil med den karaktären skulle jag aldrig orka köra till Nürburgring en gång.. Och om den skulle göra sig själv rättvisa där kan jag inte ens gissa.

Inför Nürburgring är jag en nybörjare som gärna läser om era erfarenheter.

Hälsningar
Janne

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 55
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002

I all ödmjukhet är väl de flesta av oss nybörjare på ringen (även om jag i år firade 10år).

Men just det intrycket av det är så stor skillnad på hur bilen fungerar är verkligen överväldigande tycker jag. Sommaren -07 (tror jag det var) så fepplade jag mycket med set-up:en på en tvådagarsträff på Knutan ("Sveriges lilla ringen" ) och tyckte att jag fick till det ganska bra.
Så kom jag ner till det gröna helvetet helgen därpå och fick genast ändra hämmarna, camber och toe. Dessutom fick jag dra iväg till H&R och köpa kortare fjädrar av samma hårdhet. För jag hade gått upp i hårdhet under vintern men köpt fjädrar i samma längd som de gamla mjukare. De nya komprimerades givetvis inte lika mycket och det gjorde att bilen stod lite på arslet. Hemma i Sverige var det inget problem, men på ringen där man vill få bilen att styra in i +160 km/h flöt framvagnen på en luftkudde och det styrde dåligt. Med kortare fjädrar och bilen således i våg gick det bättre.

Men som sagt, banan är en helt annorlunda grej och det som funkade i Sverige funkar inte med nödvändighet där nere. Därmed inte sagt att det inte skulle kunna funka på båda ställena!

Lidköping
Här sen Aug 2005

Generellt brukar de väl prata om längre fjäderväg, och lite högre bil än på GP banan.

Nordslingan är grymt ojämn på sina ställen.

Citera
Nürburgring
Chassie på Nürburgring
1565 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande