Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 6 besök senaste veckan (9165 totalt) |
Weberförgasare
Hade tänkt byta till en portad motor i vinter och behöver då även byta förgasare. Av reglementes tekniska skäl är sprut inte intressant. Som det verkar så ligger Weber 50 DCo eller eventuellt 48 DCOE/DCo bra till. Möjligen även 48 IDA men de är lite dyra. Efter att ha titta på marknaden är jag dock förvirrad. Är inte alls insatt i Weberförgasarnas underbara värld och skulle behöva lite vägledning av någon som vet: -Vad är det egentligen för skillnad mellan en DCo och en DCOE? -Vad skiljer en DCo och en DCo SP, eller är det samma sak och problemet är att folk inte vet vad de säljer? -Jag behöver bara en förgasare till min bil. Skiljer det t ex något mellan "höger" och "vänster" förgasare som jag bör tänka på (om jag nu hittar en begagnad). -Vad, förutom kultvärdet, skulle vara en bra anledning att välja 48 IDA istället? -Fler tips att tänka på....? _________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
||
Jag är heller inte så insatt men har fått inpräntat att Dellorto ska vara bättre av nån anledning(som inte kan minnas) till ung. samma pris..
_________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||
Japp, även info om Dellorto är givetvis välkommen.
Har dock fått höra från många håll att felet med dem är att det börjar bli svårt med reservdelar då de inte tillverkas längre. Annars så lär de vara bättre.... Någon som vet? Vilka Dellortomodeller motsvarar 48/50 DOC/DCOE? //Göran _________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
||
Jag inbillar mig att DHLA är modellen som motsvarar DCOE, dvs den vanligaste Webermodellen. Vi har rätt goda erfarenheter av Dellortoprylarna, dock ska dom nu äntligen pensioneras för nyare teknik ![]() _________________ Karl Brag |
||
_________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||
Rolle på Ronwill har skuvat Weber så länge att de fästa av oss fortfarnade låg i fröpåsen när han böjade. Allså klart vär att ringa och surra med.
http://w1.874.telia.com/~u87410235/r se även http://www.misab.se/ ---> Förgasre ---> DCOE Hur mycket effekt skall ur snurran????? IDA är nog hög ballhetsfaktor på men DCOE är betydligt vanligare. Vad som är best Delorto eller Weber????, bra fråga. Har en känsla av att Webern är vanligare. _________________ Johan Sjölinder |
||
Weber DCOE har kullager, se
http://www.piercemanifolds.com/ ---> ENTER ---> Weber Carb Exploded Views _________________ Johan Sjölinder |
||
Misabs sida har jag kollat en del på och KGtrims katalog innehåller mycket intressant info, även om Dellorto. Ronwill hade jag inte tänkt på! Det är dock intressant att få tips direkt från folk som använt fuggarna och som kan säga vad som fungarar eller inte. Kanske ännu intressantare hur de fungerar och vad som skiljer!
Effekten jag hoppas på är väl lite svår att sia om men mindre än 48 kan förgasaren inte vara i alla fall. I USA är det vanligt att köra med 48 IDA eller t o m uppborrade till 51 IDA på liknande motorer men så stor som 51 ska jag inte behöva. Tanken är att ha snällare portning och bättre körbarhet. Beräknad effekt enligt Roadsportsreglementet blir för övrigt 167 hk. _________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
||
DCOE 45 har jag använd/skruvat på dåde som dubbla och enkel på sugis snurror och även lekt med turbo med sug 45a.
Spåntant så med 167hk så skulle det räcka med en 45a. Hmm måste tänka lite nu, har aldrig kommit i kontakt med vanklar. om det räcker med en 45 till att förse 200kh turbo snurra med soppa så borde den räcka till 167hk vankelsnurra. sen det där med att störst är bästs är jag jä... tveksamm till. Har även åkt 110-130hk V4 snurra med 1x45DCOE men då med jä... små halsringar 32or. _________________ Johan Sjölinder |
||
om jag mins rätt.....det var ett tag sedan man åkte weber och dellorto eftersom Holly är helt överlägsna....så är IDA en stående och ger bättre effekt än motsvarande liggande.
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
Weber 45 DCOE har det men jag är tämligen säker på att 48:or inte är kullagrade. _________________ /Markus Lefors Mx5 NB -99 Standard Cup |
||
Re: Weberförgasare
Roadsport..... ![]() Det står väl "programmerbart bränsleinsprutningsssystem", kanske en krokig väg att gå, men igentligen skulle K-jet, Kugelfischer eller något sådant vara ok? Är det inte värt 5% straff att ha ett "riktigt" system istället för förgasare? (å andra sidan kansked det säger mer om mig, jag får frossa vid tanken att behöva pilla med förgasare....) _________________ Pär Hylander |
||
Som vanligt har jag inte egen kunskap som räcker att förklara, eftersom jag är bortskänd med kunskapen i min närhet. ![]() Men det är bara att titta på V8-bilarna......det är omöjligt att få ut motsvarande efekt ur en weber. Förutsätningen är dock att man har bra eller hyfsat vacum. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
Nja, jag åker på att vikta upp bilen tillräckligt ändå... 167 hk ger min bil 1166 kg tror jag det var. Nu väger den 1090 (inklusive mig). Ej programmerbart sprut hade naturligtvis funkat men jag tror att jag klarar att justera en fugge bättre än ett gammalt sprut. Mikael Mohlin kör förresten sin monster RX-7:a med Kugelfischer så visst går det. Hans motor är dock betydligt mer radikal än den jag vill ha under huven. Vet inte hur mycket vaccum den producerar faktiskt... I USA kör de väldigt mycket trimmade RX-7 och givetvis finns det en hel del bilar med Holley där. Dock föredrar de Weber även där så något måste det vara... Dessutom påpekas ofta fördelen att det är lättare att byta munstycken i en weber än i en Holley. _________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
||
Det är nog ett handhavande problem........och eftersom dom är lite speciella så tar det ett tag att lära sig... ![]() _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
Äsch........det måste vara något annat........man byter inte munstycken i en väljustarad holly så ofta. Ta reda på om det är hyfsat med vakum..........skulle vara kul att prova om det funkar med holly.. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 6 besök senaste veckan (9165 totalt) |