Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Racetech
![]() |
2293 besök totalt |
race abs?
Hei, har surfet litt rundt og sjekket, fikk også tips om at bosch motorsport har ett race abs system, det koster dog rundt 6000 euro, litt intressant at flere VLN biler bruker det, blandt annet manthey sin... så det er tydeligvis ikke bare jeg som sliter med å bremse ![]() kjorer jeg på bane nå, er det spesielt på nedbremsning jeg taper da jeg ofte "feiger ut" og ikke stuper nok inn i svingen som jeg burde for optimale tider. bilen er en 944T 1986, dvs uten abs, og abs enheten fra de senere bilene som kom med det er ikke akkuratt såååå tilpasset bane, på baner i norge er det ikke så store problemer, f.eks. vålerbanen har liten avkjoringssone på raka om du bommer, men ikke på nye raka. på spa-francorchamps kan du også bomme uten at det er kritisk, men bommer du etter f.eks. swedenkreutz på nürburgring og låser hjula, sier det poff og du drar av. bilen får manuell pedalboks med balancebar i vinter, så bremsebalanse osv blir i utgangspunktet justert riktig. bilen er skiltet, men går på henger til og fra bane og det meste annet. har ordnet bærearmer/spindler osv fra en 87+, dvs de med abs krans, så trigger biten og sensorer osv er greit. sporsmålet er bare hva man gjor videre? hva kan man da rappe abs boks fra da evnt? 997 vet jeg kommer med programerbar abs enhet, du kan stille hvor aggresiv den skal være, på biler med ceramiske skiver er den snill, bytter du til stål kan du sette den til å være mere aggresiv. det blir nok "endel" effekt over vintern da ny motor står klar også. v8... mmm ![]() mvh anders _________________ Anders Nerheim |
||
Problmet är väl just att få tag på en programerbar ABSenhet med tillräcklig justermöjlighet för att det skall passa din bil (viktfördelning, bromsar och däck). Enheten från 997 kan visserligen vara justerbar men det är ju inte säkert att du kan använda det justerområdet (nu gissar jag att den inte är fritt justerbar).
Bromstrycket den skickar ut bör ju vara lite proportionerligt till kolvdiameterar och viktfördelning mm mm. Men det finns ju de på forumet som livnär sig på att optimera ABSsystem så snart får vi väl veta hur lätt överflyttbart det är ![]() En duktig Borschpump från en dussinbil och ett styrsystem liknande MegaSquirt hade ju varit drömmen. Men om man ska göra det själv är nog Borsch Motorsport system för 6k euro ganska prisvärt, speciellt om det innebär lite support och stöd vid setup och justering. |
||
Re:
ja kan bli vanskelig, dekk blir 295 front, 335-345 bak og forhåpentligvis 49% forran og ca 51% bak, med 996 monoblokk calipere front & back med balance bar som tar balance biten, alt skal også corner weightes. totalvekt rundt 1200KG med full tank. _________________ Anders Nerheim |
||
Race abs
Jag är också lite intresserad av att hitta ett justerbart ABS system anpassat för banracing. Det nämns här att Bosch har ett. Var köper man ett sådant? Vart finns mer info? Vilka justermöjligheter? Vilka alternativ finns det? Niklas skriver att några på forumet livnär sig på att optimera ABS. Vilka är de och hur får man kontakt? /Henrik _________________ Henrik Fries Porsche 996 Turbo fd Porsche 928 supercharged "If everything seems under control, you're not going fast enough" ― Mario Andretti |
||
Re: Race abs
http://www.bosch-motorsport.com/cont |
||
Re: Race abs
Aha, du menar så. Tack för länken! Någon som har erfarenhet av dessa system? /H _________________ Henrik Fries Porsche 996 Turbo fd Porsche 928 supercharged "If everything seems under control, you're not going fast enough" ― Mario Andretti |
||
På 90-talet så körde man med ABS och hydraulisk bromskraftförstärkning i F1. Vet inte vad de använda för styrenhet och hur själva kretsen var uppbyggd, men man använde kommerciella servoventiler för att styra detta. Detta kräver ju dock konstruktion av ett ganska avancerat hydrauliksystem som arbetar med runt 200 bars tryck, men det är annars en ganska intressant lösning om man vill ha total frihet.
|
||
![]() |
Racetech
![]() |
2293 besök totalt |