Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Växellådsfråga
<<   1, 2
2765 besök totalt
Karl B.
Täby
Här sen Dec 2002
Inlägg: 985



Andreas Lidström skrev:
Ni Porschefolk får ursäkta, men om en 6 petad, NY, dogbox som dessutom är sekventiell kostar som de gör så ser jag inte varför man ska envisas med standardlådor osv. Ok, kostandsmässigt ligger de säkert bättre till (har för dålig koll på priserna på dom), men om jag läst rätt mellan raderna så skulle sådanhär Quaife kunna hamna inom budget.

Med en dylik racelåda kan man sedan beställa den med EXAKT de utv. på varje växel som är optimal för motorns vridmomentskurva osv.

Bara mina


Instämmer till fullo! thumbs up

Har man inga komfortambitioner så måste en ny fullracelåda vara det absolut bästa alternativet förutsatt att den håller budgeten...

_________________
Karl Brag
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19092



Nån som vet var man kan köpa hållbara transaxellådor (gear in front, inte som Quaifelådan alltså) till lite mer normala priser? Snackar inte om 14 000 pund eller var en Hewland kostar utan runt 20-30 papp kanske.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



PCR skrev:
Andreas Lidström skrev:
Ni Porschefolk får ursäkta, men om en 6 petad, NY, dogbox som dessutom är sekventiell kostar som de gör så ser jag inte varför man ska envisas med standardlådor osv. Ok, kostandsmässigt ligger de säkert bättre till (har för dålig koll på priserna på dom), men om jag läst rätt mellan raderna så skulle sådanhär Quaife kunna hamna inom budget.

Med en dylik racelåda kan man sedan beställa den med EXAKT de utv. på varje växel som är optimal för motorns vridmomentskurva osv.

Bara mina


Instämmer till fullo! thumbs up

Har man inga komfortambitioner så måste en ny fullracelåda vara det absolut bästa alternativet förutsatt att den håller budgeten...


Jag håller oxo med (trots jag antagligen räknas till Porschefolket...)!

Får man sånt där mysigt vinande på köpet pga rakskurna drev när man köper en sådan? 3:an och 4:an på min låda är rakskurna och det låter som det går minst 30-40 km/h fortare iom det

_________________
Pär Hylander
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Pär Hylander skrev:

Får man sånt där mysigt vinande på köpet pga rakskurna drev när man köper en sådan? 3:an och 4:an på min låda är rakskurna och det låter som det går minst 30-40 km/h fortare iom det


Inte att förakta.
På min förra "slit och slängbil" ven det som *fult ord* när lådan var kall. Fast jag visste att det inte var bra var jag mkt lycklig...

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Mattias Hellöre
Insjön
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1084



Pär Hylander skrev:
För att fortsätta tjata lite om Porsche, varför är just 930-lådan så inih*lsike kraftigt dimensionerad? Ursprungliga 930 hade ju varken speciellt hög effekt eller vridmoment?

om det är arv efter tävlingsbil så kan man viss mån förstå, men ändå...


Kuggarna på 930 lådan är typ modell XXXL och det är ett arv från 935, som bekant är det lättare att modifiera än att rita en helt ny växellåda.

En 930 låda väger runt 53-57 kg och är då lättare än Quaifes dito, men är den bättre så böjer jag mig.

Egentligen har jag inte stenkoll på vad som ärvt vad, men 935 och 917 var hiskeligt snabba bilar på sin tid med överdrivna HK siffror, 930 fick ärva lite godis av dom t.ex 917 bromsar och 935 låda som ex.

Kenson kan ju alltid handla 1 styck 930 låda och ha kul med lite stenåldertenik, nytt är inte alltid bäst.

_________________
Kör cheva numer.
Citera
BLK930

Här sen Sep 2003
Inlägg: 37



Jag är också intresserad av lite info kring G50 lådorna. Är det någon som vet vad en 993turbo-G50 heter? Samt en 993GT2-G50? (tex. G50/52)

_________________
Porsche 911 TURBO -77
Citera
Allmänt banåkaforum
Växellådsfråga
<<   1, 2
2765 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande