Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Racetech
![]() |
2006 besök totalt |
Övertryck i hjulhuset?
Hallåj Är det normalt sett övertryck framför framhjulen i hjulhuset?... Så om det är öppet in till motorutrymmet från hjulhuset precis framför hjulet så vill luften in och lägga sig där bakom kylaren så att flödet genom kylaren från fronten minskar? Har surfat runt ett par timmar på aerodynamic nu (+ många timmar förut) och hittat lite pilar som pekar mot att luften vill gå in i hjulhuset från utsidan av bilen. Hittar jag inga svar kan man ju mäta det med slangen som man pratar om på diverse ställen, alternativt gå in på ebay och köpa en "MAGNAHELIC DIFFERENTIAL PRESSURE GAUGE " och mäta. _________________ Tobias Widerlöv Busbilar: Super seven, 3000GT. |
||
Framför hjul är det tydligen normalt sett övertryck, dels ska ju hjulet knuffa undan luften det rör sig genom, och dels tar visst rotationen med sig en del luft ner framför hjulet.
Men hur det påverkar trycket runtomkring, eller hur trycket framför hjulet påverkas när man kastar in ett hjulhus av okänd konstruktion i ekvationen vågar jag inte spekulera allt för mycket om. Men under förutsättning att du låter luften som kommer in ta sig ut genom tillräckligt stora öppningar på lämpliga platser gissar jag att du inte kommer få några problem med kylningen. Mer info gör alltid att det blir lättare att gissa hur någonting kommer fungera... _________________ Ulf Gunnarsson |
||
ta och titta på nyare porsche där sitter kylaren precis framför framhjulet och luften från den går ut framför hjulet och till bromskylning ,förmodar att det är undertryck i hjulhuset isåfall
berorn nog rätt mycket på hur skärmen är utformad kontra framkant/bakkant _________________ Torbjörn Andersson |
||
Re:
I hjulhuset så tenderar luften att rotera med i hjulets rotation samtidigt som ett lågtryck genereras bakom hjulen. När man leder ut kylluft i hjulhusen så brukar det vara detta lågtrycksområde man utnyttjar. Lågtrycket och luftens rotation kan också användas för att flytta luft från under bilen och gör man på så sätt måste ju flödet ta vägen någonstans. Här kan du för övrigt hitta en bild på luftvirvlarna uppför sig vid ett hjulhus http://www.vki.ac.be/ea-dept/phd/04- Varmluft från bromsarna brukar man vanligen tvinga ut genom fälgarna. |
||
![]() |
Racetech
![]() |
2006 besök totalt |