Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Racetech
Övertryck i hjulhuset?
2006 besök totalt
coz
Arboga
Här sen Nov 2005
Inlägg: 3

Ny på att skriva
inlägg i forumet

Trådstartare
Övertryck i hjulhuset?

Hallåj

Är det normalt sett övertryck framför framhjulen i hjulhuset?... Så om det är öppet in till motorutrymmet från hjulhuset precis framför hjulet så vill luften in och lägga sig där bakom kylaren så att flödet genom kylaren från fronten minskar?

Har surfat runt ett par timmar på aerodynamic nu (+ många timmar förut) och hittat lite pilar som pekar mot att luften vill gå in i hjulhuset från utsidan av bilen.

Hittar jag inga svar kan man ju mäta det med slangen som man pratar om på diverse ställen, alternativt gå in på ebay och köpa en "MAGNAHELIC DIFFERENTIAL PRESSURE GAUGE " och mäta.

_________________
Tobias Widerlöv
Busbilar: Super seven, 3000GT.
Citera
UlfG
Vimmerby
Här sen Mar 2008
Inlägg: 208



Framför hjul är det tydligen normalt sett övertryck, dels ska ju hjulet knuffa undan luften det rör sig genom, och dels tar visst rotationen med sig en del luft ner framför hjulet.

Men hur det påverkar trycket runtomkring, eller hur trycket framför hjulet påverkas när man kastar in ett hjulhus av okänd konstruktion i ekvationen vågar jag inte spekulera allt för mycket om. Men under förutsättning att du låter luften som kommer in ta sig ut genom tillräckligt stora öppningar på lämpliga platser gissar jag att du inte kommer få några problem med kylningen. Mer info gör alltid att det blir lättare att gissa hur någonting kommer fungera...

_________________
Ulf Gunnarsson
Citera
Torbjörn70
Målsryd
Här sen Sep 2004
Inlägg: 929



ta och titta på nyare porsche där sitter kylaren precis framför framhjulet och luften från den går ut framför hjulet och till bromskylning ,förmodar att det är undertryck i hjulhuset isåfall
berorn nog rätt mycket på hur skärmen är utformad kontra framkant/bakkant

_________________
Torbjörn Andersson
Citera
Johan Edlund
Norrköping
Här sen Jun 2003
Inlägg: 1242



Det är normalt övertryck i hjulhusen, men flödet i ett hjulhus är ju inte helt enkelt att ha koll på.
Citera
J.J
stockholm
Här sen Jul 2008
Inlägg: 51



Rejs bilar brukar ju ha luftutsläpp i hjulhusen (både fram o bak). Vad är teorin bakom detta? släppa ut varm luft av bromsarna?

_________________
Johan Joffs
Citera
Johan Edlund
Norrköping
Här sen Jun 2003
Inlägg: 1242



Re:

J.J skrev:
Rejs bilar brukar ju ha luftutsläpp i hjulhusen (både fram o bak). Vad är teorin bakom detta? släppa ut varm luft av bromsarna?


I hjulhuset så tenderar luften att rotera med i hjulets rotation samtidigt som ett lågtryck genereras bakom hjulen. När man leder ut kylluft i hjulhusen så brukar det vara detta lågtrycksområde man utnyttjar.

Lågtrycket och luftens rotation kan också användas för att flytta luft från under bilen och gör man på så sätt måste ju flödet ta vägen någonstans.

Här kan du för övrigt hitta en bild på luftvirvlarna uppför sig vid ett hjulhus
http://www.vki.ac.be/ea-dept/phd/04-05/regert.pdf

Varmluft från bromsarna brukar man vanligen tvinga ut genom fälgarna.
Citera
Racetech
Övertryck i hjulhuset?
2006 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande