Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nürburgring
Gaute, slår du detta??
4540 besök totalt
RS Patrik
Skåne
Här sen Mar 2004

Trådstartare
Gaute, slår du detta??

Der drüben
Här sen Dec 2002

Mmm gud vad mumsigt..

man blir ju alldeles till sig!

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
J Blank
Stockholm
Här sen Maj 2007

Roffe klarar detta oxå!

Citera
FredrikÅ
Skåne
Här sen Nov 2002

Den här flyger högre:

Stockholm
Här sen Nov 2002

Namndispens
Namndispens

Gaute hälsar via telefon att det där är inga problem

Ladda med Red Bull så får ni vingar.

Erik B
Stockholm
Här sen Nov 2002

Namndispens
Namndispens

Re:

FredrikÅ skrev:
Den här flyger högre:

Det är ju inte så konstigt, den där har ju luftfjädring.

Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004

Min uppfattning är att det i egenskap av mindre luftfärd inte per automatik betyder att det går fort på varvet. Snarare får jag uppfattningen att tar man luft för mycket på fel ställen på ringen har man kanske ett taskigt uppsatt eftermarknadschassi som är allt för hårt satt, eller rent ut sagt ett dåligt eftermarknadschassi.

Minns väl då jag satt med Richard Göransson i Loaded som passagerare på det andra rekordförsöket. Han laddade på friskt men vi kom inte under orginala CSL tider på ringen. Nåväl han kom ner till 7.48min på SA varvet vs orginal CSL på 7.50min SA med HvS. Jag loggade ju med min driftbox så jag vet.

All effekt i loaded kom således inte till användning för att t o m en rutinerad förare som RG blev tvungen till stora gasavsläpp för att vi inte skulle flyga av banan.(syns tydligt på loggen) Vi tog luft på ställen man absolut inte vill ha en luftfärd, t e x upp Kesselschen och på många andra partier thumbs down Forza hade visst special byggt ett chassi till Loaded, med all deras ring erfarenhet thumbs down ja kort sagt Forza hade givetvis inte testkört chassit under utvecklingen på ringen likt BMW M och således funkade Forza chassit inte alls på ringen. Det gick ju mycket, mycket bättre då Tom Schirmer motorsport byggde chassit till Loaded för tredje försöket, han vet ju vad han håller på med, dessutom bor han ju på ringen thumbs up

I övrigt om bilden så handlar det mer om vad fotografen klarar av . Många kan få se lite macho ut om det knäpps vid rätt tillfälle thumbs up .

Men visst måste man vara lite mer villig i ett orginal CSL chassi för att ta lite luft vs ett hårt satt eftermarknads chassi. Men t o m jag kan få det väl avstämda orginala CSL chassit att ta luft på ringen faktiskt

Jag är ganska säker på att t o m hyr Swiften med 130hk tar luft till trots att den går tämligen långsamt runt på varvet. Eftersom jag till slut vågade hålla stumt över Planzgarten 1 hoppet gissar jag att t o m 130hk Swiften tar luft där faktiskt, om fotografen knäpper vid rätt tilfälle vill säga

stockholm
Här sen Maj 2004

En annan intressant sak var att jag fick provköra en kompis CSL på ringen för ett par veckor sedan. Han har KW chassi på den och det är inte uppsatt av någon ringguru skulle jag gissa. Nåväl man kör ju lungt med andra bilar och således körden jag inte lika fort ner i hålet med denna som med min egen. Notera att jag kör ca 260km på mätarn i hålet med min egen vilket mostsvarar ca 244 GPS km. Med Mats CSL vet jag inte helt säket hur fort jag körde men jag vet att det låg ca runt 250 km på mätarn och jag tror Mats håller med då vi pratade om just detta och uppskattade farten vi båda såg på mätarn ca..

Nåväl det var långsamare än med min och ändå slog bilen igenom helt i botten av kompen. Min orginal CSL slår aldrig igenom i hålet till trots för högre hastighet. Nu dör man ju inte av att det slår igenom och det är ju ingen fara och allt är ju en kompromiss runt varvet ändå. Men det är svårt att komma ifrån att orginal CSL är en väldigt behaglig och god kompromiss som funkar väldigt bra på både bana och gata utan att man behöver vara chassiingengjör.

Stockholm/Skogås
Här sen Apr 2003

Har man alla hjul i luften kan man varken accelerera, styra eller bromsa.
"Man tappar ju fart i luften" berättade en känd WRC-förare för några år sedan.
Men visst fan är det fräckt

Skåne
Här sen Mar 2004

Trådstartare
Re:

Jörgen (Jet) skrev:

Men visst fan är det fräckt

Var egentligen bara det jag menade med inlägget...

Kommer ihåg Ulf's GT3 Mk1 7.45 varv (som var hysteriskt snabbt på den tiden (-02)), han gör ett kraftigt hopp vid QH.

Lidköping
Här sen Aug 2005

Re:

RS Patrik skrev:

Var egentligen bara det jag menade med inlägget...

.

Citera
Christian Eick
Wimbach
Här sen Aug 2004

Egentligen är det väl inte alls något jättemärkvärdigt att få bilen att lätta/lyfta i Pflanzgarten. Självfallet är det lättare ju hårdare satt bilen är, men t.o.m. med en relativt mjuk standardbil med långa fjädringsvägar som t.ex. en Clio Sport går det:

T.o.m. med lägre fart och vinterdäck funkar det (lägg märke till den rejsiga vita skjortan, hehe...):

Vill man lyfta med alla 4 hjulen samtidigt så räcker det med att bromsa mindre/inte alls och ta ner farten efter knäppen istället. Avsevärt svårare torde vara att lyfta över Quiddelbacher Höhe, där krävs såväl mycket effekt för att komma upp i fart och mod att våga ta med sig mycket av farten över krönet. En av de mer hårresande turerna på senare år torde Jan Magnussen stå för, den vid det här laget ökända bilden när han formligen studsar med en Z06 över toppen borde finnas i någon gammal tråd här på forumet.

EDIT: Hittade den!

Lidköping
Här sen Aug 2005

Re:

Christian Eick skrev:

T.o.m. med lägre fart och vinterdäck funkar det (lägg märke till den rejsiga vita skjortan, hehe...):

Snobb!!!!

Citera
Mats Th
Täby
Här sen Apr 2006

Re:

Qvisfr skrev:
Christian Eick skrev:

Snobb!!!!

Ähh han är ju bara en vanlig söndagsbilist på väg till kyrkan

Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004

Det är ju egentligen lika upphetsande(eller inte) för många att se sitt hjul lyfta inför lilla karusselen i tron att bara deras bil gör det, i princip alla fram hjul lyfter där . Likväl som det är väldigt vanligt att bilar tar luft på Qh, Pf1 mm. Så länge man tar lite luft på de mer kända ställena är det ju ok. Det är ju värre när bilen lyfter på ställen där bilar generellt inte lyfter på ringen, då vet man att det är riktigt illa chassimässigt. thumbs down

Luxemburg
Här sen Mar 2003

Namndispens
Namndispens

Christian
Du sa inget om att du hade varit ute och flugit med bilen

Christian Eick
Wimbach
Här sen Aug 2004

Re:

T. Weber skrev:
Christian