Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Lyckas inte justera gula Koni
2275 besök totalt
Niklas Rosell
Vingåker
Här sen Maj 2006

Trådstartare

Jag har haft gula Koni på en tidigare bil och justerat utan konstigheter men nu lyckas jag inte alls. Trycker ihop dom och vrider men hittar inte läget där de hakar i justeringen. På ena dämparen känns en tendens till att det skall haka i och fungera men det släpper direkt.
Kan justeringen försvinna av någon anledning ?

Puerto Vallarta
Här sen Sep 2004

Mina gula Konis hade en ratt på toppen för justering.

MexBeetle -90 1600cc
Citera
Ronster
Uppsala
Här sen Apr 2005

Re:

Roger Gustafsson skrev:
Mina gula Konis hade en ratt på toppen för justering.

Mina justeras också med en ratt på toppen.
och den har inga "fasta" lägen.

Det går iofs även att justera höjden på de i 3 lägen, är det detta du syftar på?

Ronny

Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002

Re: Lyckas inte justera gula Koni

Niklas Rosell skrev:
Jag har haft gula Koni på en tidigare bil och justerat utan konstigheter men nu lyckas jag inte alls. Trycker ihop dom och vrider men hittar inte läget där de hakar i justeringen. På ena dämparen känns en tendens till att det skall haka i och fungera men det släpper direkt.
Kan justeringen försvinna av någon anledning ?

Har du kört utan genomslagsstopp och tokbottnat flera gånger kanske det finns risk för skador, men annars gissar jag att du bara inte fått grepp. Trycka ihop 3mm till kanske?

Stenungsund
Här sen Nov 2002

Jag har för mig att man ska ha ut ett mellanlägg så man kan trycka ihop den helt för att det ska "greppa". Kanske har mellanlägget fastnat upp i dämparen på något sätt?

Vingåker
Här sen Maj 2006

Trådstartare
Tackar för svar, jag glömde skriva att de inte har ratt utan skall komprimeras och vridas för att justeras. Det är bak till BMW e30.

De kan ha bottnat, jag har inte provat justera tidigare och köpte de begagnade. Men det känns nog som du säger mer som att jag inte fått grepp bara.

Jag ska kolla ev. mellanlägg.

Stockholm
Här sen Nov 2002

Re:

Niklas Rosell skrev:
Tackar för svar, jag glömde skriva att de inte har ratt utan skall komprimeras och vridas för att justeras. Det är bak till BMW e30.

De kan ha bottnat, jag har inte provat justera tidigare och köpte de begagnade. Men det känns nog som du säger mer som att jag inte fått grepp bara.

Jag börjar få ett svagt minne att man just innan man trycker kolven i botten ska vrida kolvstången moturs för att den ska 'greppa'
Sedan kan man justera hårdare medurs eller lösare moturs

Men det är inte några tydliga klick vad jag kommer ihåg, utan steglös justering.

Vingåker
Här sen Maj 2006

Trådstartare
Re:

Rolle Scirocco skrev:
Niklas Rosell skrev:

Jag börjar få ett svagt minne att man just innan man trycker kolven i botten ska vrida kolvstången moturs för att den ska 'greppa'
Sedan kan man justera hårdare medurs eller lösare moturs

Men det är inte några tydliga klick vad jag kommer ihåg, utan steglös justering.

Ja det stämmer precis med mina gamla instruktioner som jag kommer ihåg från de förra jag hade, bra att det inte bara är jag som minns det så.

Anledningen till att jag skall skruva på dom är för att jag ska se hur de är ställda, ställa tillbaka på samma inställning och montera dom. Jag ska inte justera något utan vill bara kolla hur de står och så de står lika.

Vingåker
Här sen Maj 2006

Trådstartare
Nu har jag försökt mer själv och även fått ett utlåtande till, de är defekta och går inte att justera.

Någon som har bra tips på vart man skall lämna in de, gärna i Göteborgstrakten och om man skall passa på att göra något mer när de ändå ska isär?

Det är gula Koni, "Koni Adjustable" som sitter bak på en BMW E30 som byggs för att en vacker dag bli snabb på bana.

Finland
Här sen Sep 2004

Mina gula koni som jag har bak på e30n skall man trycka ner en liten knapp på ovansidan av dämparn och sedan vrida.

Bilen: http://www.garaget.org/?car=39110
Citera
Skruva banåkabil
2275 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande