| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Byta bultmönster på Manta/Ascona A
|
5975 besök totalt |
|
Jodå, jag har använt sökfunktionen och inte hittat svaret på just Min fråga (tror jag)
Jag vill byta bultmönster från 4x100 till Volvo 5x108 (?) Dom som vet hur navet på Åpeln ser ut inser problemet. Som jag ser det är ytterdiametern på navet för litet för att svetsa och borra om. Har sett i andra trådar att vissa kombinationer av bultmönster "skiter sig" Hur det är med just min combo har jag inte hittat i mina sök.....
Jag inser att en spacer som fixar detta blir rätt bred, men det hoppas jag reglera med fälgar från nån felhjulsdriven volvo (850 kanske) Anledningen till allt detta är att jag tänker använda en Volvo bakaxel, och att det är lättare att hitta "rätt" fälgar med volvons bultmönster. Hoppas någon kan lösta detta triviala problem åt mig !
/S _________________ Staffan Sandelin Manta A -73 Sleeper Manta A -72 Blivande trackdayleksak Ascona A -73 Grus/Is/Busbil BMW 330i -01 Skjutsa arslet/dragbil |
||||||
|
Ring Manton Racing i Karlskoga så fixar dom säkert!
Du hittar dom även på www.manton.se _________________ Nils Erixon |
||||||
|
Re: Byta bultmönster på Manta/Ascona A
Rullnav? Har åt lite rallybilar etc med skivan på fel sida etc tillverkat nav med skiva på rätt sida och stort alternativ på skivstorlekar och bultcirkel efter önskemål. Kan ju vara en bra lösning istället för att tattarmeka och sedan köpa dyra fälgar. _________________ Roland Johansson |
||||||
|
Tror P-son här på forumet gjorde nån lösning med spacerplattor på sin Manta B, från 4/100 till 5/110 då iofs, men jag kan inte hitta bilderna på det nu.
Prova att dra ett PM till han eller nått, han heter Mantaburner på www.Opelsportclub.com om du hellre vill pm:a där _________________ Dennis Stransky Manta 2.0t <--SÅLD
|
||||||
|
Jag beställde 25 mm tjocka spacers till min mustang hos Manton. Kostade strax under 2000:- för ett set och då hade jag fritt fram att välja bultcirkel och vilka bultar som jag ville ( original har ½ tum så jag bytte till M12 ).
_________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 51 |
||||||
|
De små fina originalnaven på åpeln, är ju rätt simpla så det går ju med enkla medel att svarva nya med plats för rätt bultmönster.
Kolla även i Ajdens banåkabiltråd där han på sin bentley moddat sina spindlar på ett sätt som nog är mycket intressant för dig!
Skulle nog själv valt ett av dessa 2 alternativ före spacerplattor, men det är jag det!
_________________ Mvh He nr ik Tj ul an der Opel Ascona A 16v |
||||||
|
Re:
Vad använder du för kulbultar (spindelleder) till den kombinationen? Har för mig att Manta/Ascona kulbultarna är nån dimension för små _________________ Dennis Stransky Manta 2.0t <--SÅLD
|
||||||
|
det finns folk som har gjort om Opel nav med nya hål svetsat igen de gamla o borrat nya.
jag ska använda 240 nav som en kompis svarvar till hylsor så den passar på Opels nav med volvolager. |
||||||
|
Här kommer en länk på hur Ajden gjort på sin Bentley!
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________ Mvh He nr ik Tj ul an der Opel Ascona A 16v |
||||||
|
Toppen !
Här står förslagen och tipsen som spön i backen
Har tittat på Ajdens nav, kan ju funka bra, även förslaget med volvonav och bussningar måste undersökas. Måste nog ta en sväng till garaget ikväll och mäta lite.... Under tiden kan ni väl fylla på med fler förslag.....
_________________ Staffan Sandelin Manta A -73 Sleeper Manta A -72 Blivande trackdayleksak Ascona A -73 Grus/Is/Busbil BMW 330i -01 Skjutsa arslet/dragbil |
||||||
|
Re:
Den övre leden har samma mått. Den under finns i två olika utföranden på Commodoren var av den ena varianten är samma som Asconans. _________________ Mitsubishi Evo TME RS Opel Ascona 400 MVH Emil Olsson |
||||||
|
Re:
Det som skiljer Volvo 140 och 240 nav är måtten i mellan lagren. Lagerdimensionen är den samma mot spindlen. _________________ Mitsubishi Evo TME RS Opel Ascona 400 MVH Emil Olsson |
||||||
|
Re:
så du menar att 140:n nav är att föredra då? |
||||||
|
Har mätt lite på Opelns och 240:s nav och jag inser att det inte blir
bra. Volvons axeltapp är kortare än Opelns, vilket gör att yttre lagret kommer att "sticka ut" en bit....inte så nice. Jag tänker faktiskt svetsa igen gamla hålen, borra & fräsa nya 5/108, och om kragen på bulten ser ut att sticka ut för mycket svetsar jag !
Dom andra förslagen funkar säkert men jag inte en mekanisk verkstad, bara ett enkelt garage till förfogande..... Men kom gärna med fler ideér
/Staffan _________________ Staffan Sandelin Manta A -73 Sleeper Manta A -72 Blivande trackdayleksak Ascona A -73 Grus/Is/Busbil BMW 330i -01 Skjutsa arslet/dragbil |
||||||
|
Re:
Har du Commodore spindlar så passar 140 naven på.. Men om du inte har det så är 240 naven att föredra, bättre tillgång på nav samt att de har en riktig styrning för fälgen i centrum vilket 140 navet inte har. Hoppas att jag inte rörde till det för dig nu! _________________ Mitsubishi Evo TME RS Opel Ascona 400 MVH Emil Olsson |
||||||
|
Nä det gjorde du inte, har redan 240 nav liggandes, så då blir det till att modda dom så de passar,
tack för infon... |
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
5975 besök totalt |