Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5 55151 besök totalt |
Mera glasfiber.
I helgen fick jag hjälp (han gjorde jobbet) att laminera en form för bakluckans insida. Jag lärde mig massor som jag inte visste att jag inte visste... Så här blev den.. ![]() Nu ska jag bara förvalta den väl och bygga snyggt i den Huvskalet blev plastat i veckan.. det ska dit förstärkningar sen innan den kan köras med men jag vet ju inte än var det kommer att finnas plats. Så här blev insidan med gångjärnsfästen och förstärkningar runt där-huvlåspinnarna-ska-sitta.. SBF-krav ![]() Gångjärnsfäste i närbild ![]() och förstärkning för huvplåt. Småhålen runt plåten är för att den ska sitta bättre i laminatet. ![]() och slutligen utsidan.. Jag hade snålt med gelcoat, och det var svårt att se var jag lagt, och inte, när formen var i samma färg. Så det vart väldigt tunt på sina ställen. Men det är ju rejsgrejor, så det gör inget (mer än vikten) om jag målar. ![]() _________________ Arne Lindgren |
||
Mera grejor:
Slitsade originalskivor, runt om ![]() Bilstein racingdämpare fram. jag har en aning om att dom blir för långa så att jag inte får den så låg som jag tänkt ![]() Uniballs, m16, för bakaxeln. 28X2,5-rör ligger och väntar, en beställning till Snowball på svetsändar gick just iväg ![]() och 4 600cc-spridare av märket Siemens ![]() och en låda precisionsborrade skarvrör till buren. ![]() 80X80X2-rör ligger i verkstan och väntar på att få bli ramben ovanpå bakaxeln.. så det står inte bara still _________________ Arne Lindgren |
||
Förstärkning mellan ramben och torped med 2mm gods är det.
![]() Jag har börjat böja till rambenen som ska gå på insidan av karossen nu, det är 60X60X2 fyrkantsrör. ![]() Sen har toppen kommit med nya större ventiler i rostfritt, inte så stort som jag beställt med betydligt billigare, vi får se om jag sna vara förbannade eller nöjd när jag testar sen. ![]() och sen blev den ju tvättad också. ![]() _________________ Arne Lindgren |
||
Nu har jag lagt dit en remsa plåt, 2mm ca 20 mm bred.. får se om min Capri-kaross-guru tycker att det räcker.
och det är inte svetsningen som ärgat, det är ditkletat med modellera för bildens skull. ![]() Sen gjorde jag en prototypning av en klämma som låser fast en bult i en svetsände. Om man sätter fast uniballen (vikket j:a ord) ![]() ![]() Men jag var tvungen att snitta ganska långt för att få den att klämma fast och låsa. Röret borde ju bli försvagad av slitsen som går lite (3-4 mm) längre in på röret än själva svetsänden. Så jag är tveksam.. :confused: _________________ Arne Lindgren |
||
Nånting händer i alla fall
En motordolly som placerar ett motorblock med växellåda på rätt ställe i tre dimensioner, så att man får 10 cm markfrigång om man hade oljetråget på plats. Nu kan jag sätta ner karossen på 10 cm klossar och skjuta in motorpaktet på plats för att modda torped, kapa upp för växellåda och bygga framvagnsbalk på plats inkl motorfästen. ![]() _________________ Arne Lindgren |
||
Plastning...
Spackling av baklucka, våtslip 240, 600, 1200 och 2000... Och rubbing. Vaxning 5 ggr Två lager släppmedel med pensel. Laminering.. Lossa formen, så fiint, med ett ka-tunk. Repor? Den är repig, men inte pluggen/luckan. och reporna går in i gelcoaten, då borde reporna varit upphöjda på luckan, inte en chans. Mycket förbryllat innan jag inser. Det är penseldragen i släppet. Släppmedel ska inte läggas med pensel utan med svamp. Nu är formen nerslipad så att reporna är borta och jag kan börja om på den med 600, 1200 och 2000... Och rubbing. 5 ggr vaxning. Sen kan jag laminera första utsidan och första insidan. Semestern börjar 10:e, då ska det vara klart. ![]() _________________ Arne Lindgren |
||
Sådår.. Nu är formerna använda för första gången. Tyvärr missade jag att ta bild innan jag började tejpa ihop ytter och innerskal för transport.
Lite svårt att få kanterna på innersidan snyggt utvikta, nästa blir nog 5 lager tunn över väv över vecket istf ett lager tunn och två lager grövre. Liite spackeljobb blir det innan det blir perfekt, och lite slipning på innerkanten där halvorna ska ligga mot varann. Vi får se hur det slutar. ![]() ![]() Min plastningsguru skulle nog gråta om han såg det. ![]() _________________ Arne Lindgren |
||
Sådår.. Nu är formerna använda för första gången. Tyvärr missade jag att ta bild innan jag började tejpa ihop ytter och innerskal för transport.
Lite svårt att få kanterna på innersidan snyggt utvikta, nästa blir nog 5 lager tunn väv över vecket istf ett lager tunn och två lager grövre. Liite spackeljobb blir det innan det blir perfekt, och lite slipning på innerkanten där halvorna ska ligga mot varann. Vi får se hur det slutar. ![]() ![]() Min plastningsguru skulle nog gråta om han såg det. ![]() _________________ Arne Lindgren |
||
Re:
Fassans bil. Om jag inte mins helt fel så är detta från karlskoga? en kass drivaxel var fallet denna helg. Iövrgt fin capri tror det är denna jag har följt från något annat forum om jag inte mins helt fel. _________________ Robert Paulsson Ford Capri 3100 RS Ford Sierra M50B25T DRIFT! |
||
Motorn står på den nya framvagnsbalken och växellådan lyfts med spännband tills det är horisontellt.
![]() och växellådan hänger i en svetsjigg som ska bort sen, när växellådsbalken ska byggas på plats mot jiggen ![]() och anledningen till att jag skriver just idag är att Clarre bygger reläbox. Så här gör jag. En standard apparatlåda och biltemas fyrkantiga reläsocklar smältlimmade ihop. Sen är alulocket till lådan uppskuret och lite plåt nervikt så jag kan popnita sockelklustret på plats. ![]() ![]() _________________ Arne Lindgren |
||
Över ett år sen.. Bilen har stått på grillställningen och fått bakaxelfästen insvetsade.
Sen har jag prototypat länkarmar fram. Med karossen på bockar skruvade jag dit Satchell-länkarmarna. Dom funkade ju på prototypen men ändå.. kommer det att bli låsningar eller inte??? ![]() Så här såg det ut i alla fall: ![]() ![]() Sen då, domkraft under klumpen och simulera krängning på 5 cm upp och ner. Ingen låsning. Upp med axeln en dec, och samma sak.. Ingen låsning. ![]() ![]() ![]() FAN, DET FUNKAR... Många har skrivit om den men ingen verkar ha byggt en. Antagligen för att om du ska ha stel axel enl reglemente måste länkarmarna vara original också. och måste du inte ha originalaxel bygger du independent. Nu slipper jag panhardstaget och wattslänken, den hade varit svårmonterad på den axeln. Jag hade en misstanke om fyrlänkslåsningar som så många har råkat ut för. Troligen ger fyrlänk ett (flyttbart) rullcentrum, och panhardstaget/wattslänken ett annat.. Och med två RC blir blir det låsningar. om det här inte funkat hade jag testat mumford. Sen satte jag ner bilen på klossar och kollade att framvagnen också såg bra ut. ![]() Det gjorde det INTE. ![]() Det visste jag iofs för ett par dagar sen, men idag ska jag skruva dit motorfästen och mäta hur långt fram oljetråget går så jag vet precis var växeln hamnar, så jag kan bygga om lite. och får se om jag måste offra lite ackermann. Slutligen en bild rakt framifrån som dokumentation på hur mycket jag måste bredda skärmarna. Det blev inte såå mycket men det kommer att se mer ut när jag gör hyllbreddning. Och t.ex MSLS har begränsningar på hur mycket man får bredda. Det kan vara bra att kunna visa en bild. ![]() _________________ Arne Lindgren |
||
Och här tog det slut..
karossen är skrotad, verkstan uppsagd till midsommar, och jag har börjat sälja av grejor. Stol och bälte gick fort. Extractorn gick igår. Trottlebodies-ena är bokade. Jag lägger in en tråd under säljes. _________________ Arne Lindgren |
||
_________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5 55151 besök totalt |