Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Mystisk(?) bakaxelupphängning
7027 besök totalt
Marcus Nyström
Karlstad
Här sen Apr 2003
Inlägg: 308


Trådstartare
Mystisk(?) bakaxelupphängning

Hittade följande bilder på Mustanger som är konverterade till Coilovers:
Är det verkligen bra att ha Fjädrarna + dämparna monterade sådär? Någon som kan förklara lite snabbt hur det fungerar, jag har lite svårt att förstå hur dom skulle kunna dämpa lodräta krafter.

Den här konstruktionen är ju lite mer normal:


_________________
Street Triple RS -18
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550



Jag har sett bättre bilder på detta någonstanns.......och kunde då räkna ut hur det funkar.
Det sitter några länkar längst ut på bryggan som överför kraften till dämparna.

Jag tror inte detta är något nytt, överlägset sätt att av fjädra en axel på ..... utan det är nog ett sätt att bygga det man vill uppnå...utan att förstöra en värdefull bil.
Men det ser ju onekligen fränt ut...

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
supersonett
Grästorp mellan Flo och Flakeberg
Här sen Jun 2003
Inlägg: 367



Tjena , här kommer en länk till tillverkaren av grejorna ovan. Lite mystiskt med coil overna men snygg watt länk

http://www.autoworks.cc/Total_Control_Products_RearCoilover_.htm



_________________
// TXbias BXrndtson
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3868



Jag brukar hävda att man får ett lägre krängningscentrum med Panhardstag än med Wattlänk.
'verkar som om det är dags att revidera det påståendet.

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Marcus Nyström
Karlstad
Här sen Apr 2003
Inlägg: 308


Trådstartare
supersonett skrev:
Tjena , här kommer en länk till tillverkaren av grejorna ovan. Lite mystiskt med coil overna men snygg watt länk

http://www.autoworks.cc/Total_Control_Products_RearCoilover_.htm


Tack för det. Ny syns det ju ganska tydligt hur det fungerar.

_________________
Street Triple RS -18
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 13280



hmmm.. är det inte risk att wlänken tar i om man inte använder bilen enbart till bana? Första bästa vägbula lär ju rensa det?

Hade man inte enligt samma princip kunnat flytta upp coiloverserna i bagageutrymmet för att på så sätt komma åt justeringar lättare? Smidigt att ha både krängar och stötdämparna där? och så håller det ju sig rent också = mindre slitage... thumbs up thumbs up



eller är jag ute och cyklar igen?
Citera
supersonett
Grästorp mellan Flo och Flakeberg
Här sen Jun 2003
Inlägg: 367



Tror det är som Butterfly skriver , det finns ju ett visst högre pris på en orginal mustang , så om man kan bygga till baka en bil till orginal så är nog detta enda lösningen.

_________________
// TXbias BXrndtson
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550



Nu har jag studerat konstruktionen i flera dagar.........och med erfatenheter från Cobrachassit jag bygger och det som inte varit starkt nog på dessa.......kan jag säga......det kommer aldrig att hålla.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3591



Jag är absolut ingen expert på området, men det känns som om konstruktionen har väldigt många leder. Det borde ge en del glapp, även om man lagrar dem ordentligt. Glapp i hjulupphängningar är aldrig bra, har jag fått för mig iaf.
Är det inte bättre att hålla ner antalet ledpunkter så att konstruktionen rör sig lättare och framför allt blir lättare?
Eller är jag ute och seglar?
Tankarna när det gäller Rekorden går åt nåt 4 link aktigt med justerbart Panhardstag alt Wattlänk. Det första är lite lättare att tillverka själv...
Uniballs överallt naturligtvis, ett av mina starkare minnen av bilen då den senast var i bruk är att bakvagnen började självsvänga i farter över 140...
30 år gamla gummibussningar är inte bra. Nu blev jag visst lite långrandig...

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
Allmänt banåkaforum
Mystisk(?) bakaxelupphängning
7027 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande