Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Mini Cooper S -03 (Såld) | 4387 besök totalt |
Hejsan!
Kan ta och presentera min kondräpare. Den har funnits här på rejsa tidigare men nu är det jag som är vårdaren för denna lilla underbara bil. Köpte den av Marcus S som nu har fullt upp med sin m3a. Bil: Mini Cooper S -03 Färg: Darksilver / vitt tak Motor/vxl: Pipercross luftfilter, Kelleners avgas från katt, 11% mindre pulley. 6-vxl Getrag med Quaife diffbroms. Chassi: KW 2 coilovers med uppgraderade fjärdrar till lite hårdare. Ställbara topplagringar i stål, M7 fjäderbenstag Bromsar: R56 bromsar fram med Carbotech XP8 belägg för bana och original för gata. Original bromsar bak. Stålomspunna slangar runt om. ATE bromsvätska. Fälgar gata: 17" Vita S-spoke med Kumhodäck. Fälgar bana: 16" Team Dynamics Pro race med Kumho V70a R-däck Exteriör: Aero-paketet runt om. Vita stripes. Vita baklysen. Interiör: Sparco Pro 2000 stol på förarsidan. Bilen är mycket rolig att köra. Även om det är framhjulsdrift så är den absolut inte understyrd, snarare tvärtom och mycket lättkontrollerad på gränsen. Ha hunnit med några konbanträffar och något superstage besök, bland annat på Bilsport superstage final, där ja kom under 1,30 iaf och ska väl förhoppningsvis krypa ner ännu mer till nästa säsong Bilen är ganska bra som den är nu, men det finns en sak som behöver uppgraderas. Efter SS körningarna märktes dock att en diffbroms saknades, väldigt mycket på vissa ställen. Så därför är vinterns projekt att sätta dit denna lilla klump. Förhoppningsvis kommer det väl slita lite mer jämt på däcken |
||
Var nära att jag hann köpa den bilen före dej.
Var och provkörde den, ringde någon dag efter och skulle hämta den. Då hade du vart och hämtat den på förmiddagen. Men hade tur i oturen, för någon vecka efter så kom drömbilen upp här på rejsa, så det blev en gammal M3a istället Är det bara konbana som kommer att köras, eller kommer du köra "riktig" bana också? _________________ Simon Möllefors Kör: M3 e30 -87 Körde: Mini Cooper -97 |
||
Det kan kanske slinka in någon banträff också ....Men annars så trivs ja mycket bra på konbana Ha iofs inte kört så mycket på bana så ja kanske inte ha fastnat för det än |
||
|
||
Några bilder till på uppgraderingar
Här är nya och gamla skivan och det nya oket. Här är det på plats. Bromsslangarna fick bytas då det inte är samma koppling på 03a och 07a. Dessa bromsar satt även på Works-modell av samma modell som min. och de fina puckarna |
||
|
||
Hej David!
Kapslarna till fälgarna har äntligen kommit. Men stollarna har inte skickat med TD-emblemen.. Hur tänker man då ? ...killen har tappat kapslarna men har fortfarande kvar emblemen...öhh Har beställt emblemen , hör av mig när de kommer. Blir nog lagom till våren om det går i samma takt. MS// _________________ M @r cus S v e nning son Bmw 328 coupe -95 VW Golf GTE Skoda Enyaq VW Caddy -16 |
||
Det är lugnt du...det gör inget om det dröjer till våren. Jag har inte direkt behov av fälgarna just nu. |
||
Det har blivit några timmar i garaget i dagarna. En Sparco pro2000 har inhandlats och monterats. Både för att sitta still och få ner vikt då org.stol väger cirkus 20 kg.
Köpte ett par skenor från sparco så man kan komma i och ur för ja sitter ganska långt fram när ja kör så då blir det svårt att ha den stumt monterad. Allt passade nästan lite för bra för att vara universalgrejor 3-punktbältet är lite krux, tänkte hitta något bälteslås som har samma hak-utformning som cooper fast inte hela sträckmekanismen som originalbälteslåset har. Men det är svårare . Så nu kör ja på att flytta över originalmekanismen och fäster den i sidofästet. Skulle också önska att bältet låg lite mer ann över höften, får väl äta lite mer annars Kommer väl troligtvis inte att besikta med detta utan sätter då dit org.stol. |
||
Ser ju riktigt bra ut Det borde göra nån sekund i SS nu när du sitter kvar bakom ratten
när det svänger Men ska du ha bältesinfästning i stolen ? Då får vi hoppas att den sitter fast.. Ha det bra _________________ M @r cus S v e nning son Bmw 328 coupe -95 VW Golf GTE Skoda Enyaq VW Caddy -16 |
||
4p-bältet sitter i sidofästet, det är nog tillräckligt då ja endast använder det vid konbanekörning. På 3p bältet så sitter fästet lite längre ner i underredet. |
||
Då har Quaifen monterats. Det blev en sväng till Marcus S garage. Bilen känner ju sig som hemma fortfarande i det garaget och trivdes där. Här följer ett bildspel från bytet.
Först så upp med bilen. Montera ner i mängder. Ta ner bromsar, fjäderben, stag och dra loss drivaxlarna. Här har vi växelådans utlopp. Det var inte bara ett projekt i garaget, Marcus höll på att förfina sin redan mycket snygga M3. Sedan va det lossning av kylar och AC paketet. Montera bort allt över växellådan så man kom åt runt hela lådan. Växellänkage Vi behövde lossa vänster motorfäste då det sitter fast i växellådan. Mek både under och över. En liten provisorisk lyft av framvagn Efter att ha haft loss lådan en gång fick vi reda på att vi behövde lossa framvagnen för att få av den helt. Men tillslut trillade den loss och här ser ni kopplingspaketet. Bror min med trofen. Här har vi lådan med originaldiff. Här har vi dom båda två. Någon som behöver en original diff Montering var lite trixig då man skulle dra åt ganska hårt. Men det gick bra med ett skruvstäd som höll emot. Här sitter den på plats. För att få dit lagrerna så fick vi låna ugnen och gräddade dom en stund och vipps så föll dom på. Sen var det bara att göra allt baklänges. Och till sin förvåning blev det inte en bult eller något över! Vi stötte på ett problem när vi monterade ihop då vi märkte att det hade kommit luft i kopplingssystemet. Detta gjorde att det drog ut på tiden och tålamodet men det gick att koppla tillslut men det är inte helt luftfritt än. Har inte testat så hårt än men det blir det väl framöver och se bytets verkan. Stort tack till Marcus för att vi kunnat vara i hans garage. |
||
Våra race- och banåkarbilar Mini Cooper S -03 (Såld) | 4387 besök totalt |