| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Allmänt banåkaforum
Bästa "Hot hatch" ?
|
<< 1, 2, 3, 4 >> 1 besök senaste veckan (10471 totalt) |
|
Re:
Det stämmer inte alls, BMW:s egna uppgifter är 1450 kilo, min gamla bil XFK023 har en tjänstevikt på 1450 kilo så är det med det!
De flesta hot hatches väger ju faktiskt mellan 1350-1550 kilo nuförtiden. Clio Sport den gamla med 172 hk är väl i såna fall mycket bang for the buck, men som vanligt handlar det ju oxå om vilken prisnivå, känns ju fånigt att jämföra bilar för 80 kkr med såna för 200 kkr
|
||||||
|
Re:
Du menar den rensade, hålborrade och vätefyllda varianten som BMW använder när de ska sätta sina tjänstevikter?
Fast du kanske har vägt din? Det är ju inte speciellt ovanligt att bilarna väger betydligt mer än vad som står i papperna. Fast där är ju knappast BMW ensamma om att synda, så det kan lika gärna gälla många av de andra hot hatcharna också. _________________ Joakim Winkler Miata -91, 300ZX -91, Laguna Coupé -09 |
||||||
|
Re:
|
||||||
|
Re:
Att de får in alla möjliga varinter kan ju ha nåt med det att göra. Clio/Megane Sport ### dräller det ju inte av hos handlarna i Sverige direkt. |
||||||
|
Re:
Haha tänkte inte riktigt på att man kunde tolka det så
Kanske skulle skrivit "som fd extremt nöjd BMW 130 ägare |
||||||
|
Re:
Det ligger nog nå't i vad Niklas skriver... http://www.renaultsport.co.uk/roadca |
||||||
|
Har ägt en Focus ST -06 i tre månader nu, och är faktiskt supernöjd.
Det är väldigt mkt bil för pengarna, om man köper beg. Den går väldigt tyst o behagligt i 120+, samt är mkt busig på krokiga vägar. Ser fram emot vintern oxå. _________________ Anders Egeland - avdankad racerchaufför Kör mest barnvagn och mtb nu för tiden. |
||||||
|
Den enda bilen av de påtänkta jag ens kört är Honda CTR
men en sån har jag å andra sidan bruksat båda på bana och allmän väg i 1.5 år nu. 3400 mil tror jag det blivit.
Se till att testa lite uselt underlag och motorväg i tänkt fart innan du slår till på en, för de är rätt bullriga. Men skoj Har sträckkört från Hannover och hem och nog är man bra stel och sliten vid ankomst efter en sån tripp.
Som så många andra bilar verkar de ramlat ner rätt ordentligt i pris på sistone. (och kom ihåg att det är efter 5800rpm det händer nåt om du provkör. Ganska smalt powerband orginal som Lennart säger, men det går att fixa) Edit: Tjänstevikten med AC är förresten 1280kg. Har inte vägt min men det är tydligen lite i överkant. Åtminstone hyfsat lätt i dessa tider av små tungviktare. |
||||||
|
Re:
Automobil Nr 3.08: BMW 130 i, Söndagsmorgonvikt 1530 kilo (Vägd fulltankad med 75 kilo förare) Jag hävdar alltså fortfarande, med en dåres envishet att BMW 130 är svintung - och därför kvalar in bättre som GT-bil än som Hot Hatch..
Eller kanske som"...en glidare med sportkomplex", som Jarlmark avslutar texten i den tidningen..
_________________ -- |
||||||
|
Re:
Renault ja, det glömde jag. Megane Sport är en riktigt nice bil och bekväm som få .
Visserligen har Fredrik tidigare sagt att han er hetero så röd kanske inte riktigt är hans färg. Jag tycker dock denna Blodapelsinröda är rätt okej http://www.blocket.se/vi/16598531.ht Ja tack
|
||||||
|
Som en jämförelse väger min CSL i reg handlingen 1520kg Tjänstevikt( vilket innebär inkl 75 kg förare samt 90% full tank)
Nu har vi varit och vägt 3 bilar på Bilprovningen i Högdalen. Förutsättningarna var helt full tank (finns en Shellmack 1 km bort) och helt full spolarvätska. Tom bil. BMW M3 E46 SMG, klima, backvarnare, lilla stereon, skinn, elstolar, 18": 1550 kg(utan förare) BMW M3 E46 SMG, klima, backvarnare, skinn, elstolar, navi, Harman Kardon ljudpaket, 18": 1560 kg (utan förare) BMW M3 E46 CSL, klima, backvarnare, lilla stereon, 19", regnsensor: 1450 kg. Med mig i bilen visade vågen 1530kg till trots för att jag endast väger 75kg. Vi vägde våra 3 bilar på samma våg Som jämförelse (iofs på en annan våg) vägde Peter F 996GT3RS (klima, stålbromsar) 1430 kg. (utan förare) _________________ Mvh/Göte Sjögren |
||||||
|
Re:
Renault verkar ju ha jobbat en del med Meganen, för den Megane Sport som jag testade för några år sedan (2006?) hade en skitjobbig "antisladd", hopplöst hög sittställning och ett elservo som fick min Bruksmerca att verka som ett under av styrkänsla. Men annars var det en riktigt trevlig bil...
_________________ -- |
||||||
|
Re:
Ska det vara på den nivån så får man väl ta alla bilar som är påtänkta och göra som Gaute och åka och väga dem. Dessutom ska det helst vara flera olika av samma modell, känns lite overkill
Klart som korvspad att inte alltid alla uppgifter stämmer exakt det gäller nog alla bilmärken och bilmodeller. Vi kan ju vända diskussionen istället och kolla varvtider det är väl det mest intressanta egentligen tycker jag
|
||||||
|
Audi S3. Med tanke på att höga varvtal inte var efterlängtade på motorväg så kan nog de minsta och värsta busbilarna prioriteras bort. Audin är mer mogen och ett utomordentligt val. Bromsutrustningen torde vara okej och både kurv- och accelerationsprestanda fullt godkända. Fyrhjulsdrift borde vara ett stort plus. Hur kul är det egentligen med av hjulspinn vilt studsande framhjul?
Jag åsyftar till årsmodell -06 och framåt. Dessa är mer genomarbetade än de äldre varianterna av S3. För hardcore-räjs rekommenderar jag Fiat 500 Abarth! tjooooho!!! _________________ Andreas Björck _______________________ Alfa Romeo 159 Porsche 996 4S |
||||||
|
Re:
Med tanke på allt gnäll om vikt, lär ju kanske inte S3 vara det trådskaparen söker....
|
||||||
|
Varför inte prova den nya Seat Leon Cupra? 240 hkr, 0-100 på 6,4 sek, samma bottenplatta som A3 men till bättre pris. Underbart rolig att köra!
http://www.seat.se/se/generator/su/s _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 55 |
||||||
|
Re:
Varvtider är alltid intressanta - har du någon bra lista? BMW 130 ligger i alla fall nu på 58:e plats i Automobils A-sprint och det finns Hot Hatch-kandidater både före och efter i den listan. Det är nog bara prislistan som toppas av BMW:n i det sammanhanget.
_________________ -- |
||||||
|
Re:
Det värsta var nog styrningen, den var ganska känslolös faktiskt .
Men jag gillar den, lite busskänsla .
|
||||||
|
Re:
Den viktigaste listan är ju den runt den riktiga banan: http://www.supercars.net/PitLane?vie Det är de varvtider jag bryr mig om
Annars är väl Top Gears testbana oxå kul referens: http://www.bbc.co.uk/topgear/show/po Slit dem med hälsan
|
||||||
|
Då får man väl sticka ut lite och säga Alfa 147 GTA
Ijuförsig så är det den enda Hatchen som jag har själv haft riktigt erfarenhet av, s det kan väl bero på det! Riktigt kul och välbalanserad bil, aningens tung så vi började med lite lättning, vilket slutade med Novitec kompressor, Porsche 996 Turbo bromsar, justerbart HR chassi, halvbur, OZ fälgar med cupdäck och 2st Sparco Evo stolar
MEn det bästa en här Hatchen hade var motorn, vilket ljud! Vilken kraft, bottendrag osv osv. Även innan trimningen. |
||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
Bästa "Hot hatch" ?
|
<< 1, 2, 3, 4 >> 1 besök senaste veckan (10471 totalt) |