Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Mitmotor plaserad M3 3,2 motor
1, 2   >>
8077 besök totalt
Björn Athlöf
Lomma
Här sen Jul 2004

Trådstartare

Hej Alla

Undrar om där är någon som har ritningar eller 3d modeler på M3 3,2 motorn eller om där är någon som set något bygge där man har denna mitt moterad i chassit

Har nämligen börjat att fundera att från gå ursprungs tankarna king mitt hemma bygge. I stället för att ha en T5R tvärstäld motor gå på en rak ställd M3 3,2 motor.

Mvh
Björn

BMW M3 E30 87
Porsche 997 EVO
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Ett tips är att försöka att se en motor lös på ett garagegolv innan du börjar skissa. Tydligen ska den upplevas enorm om man pysslat lite and andra koncept (fyror, V6-8or etc).

Det kan ju bli ett ganska bra avstånd mellan torped och bakaxel iaf, som för en rakställd V12a på 6,4liter undefär . Växellådan bör nog hänga bakom axeln iaf (vad nu en sån transaxel heter).

Grundmåttet att hitta borde väl vara blockets längd (från svänghjul eller från sprängkåpans anliggning) inklusive remskivor och andra extremiteter.

Samuel Lindkvist
Horda
Här sen Nov 2002

Ängelholm
Här sen Mar 2003

Man blir ju nästan lite skrämd av tävlingsformen. Märks inte direkt att det går uppför....

Kalix
Här sen Nov 2002

och såhär ser motorplaceringen ut i den bilen

Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003

Re:

Samuel Lindkvist skrev:
Borde bli såhär då.

http://www.youtube.com/watch?v=4xjYaxLPoe0

Jag skall aldrig mer säga, att BMW gör tråkiga motorer.

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Björn Athlöf
Lomma
Här sen Jul 2004

Trådstartare
M3 Motor

Hejsan Alla

Tackar så jätte mycket för all info...hmm får väl se hur det skall gå att få ihop i mitt chassi.
Det som fördyrar det hela är att man måste få tag i en transaxellåda istället för att sätta njågot tvärstält.

Mvh
Björn

BMW M3 E30 87
Porsche 997 EVO
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Re: M3 Motor

Björn Persson skrev:
Det som fördyrar det hela är att man måste få tag i en transaxellåda istället för att sätta njågot tvärstält.
Audiväxellåda kanske (men det är kanske mer än bara sprängkåpan som behöver kustomiseras då)?

Men det finns flera mittmotorprojekt på rejsa, de flesta teoretiska och praktiska lösningarna finns nog testade redan (iaf i teorin ).

NallePuh
Bromma
Här sen Nov 2006

Sedan finns ju varianten som används i Lamborghini Countach :
Vanlig växellåda framför motorn , drevsats över till en axel som ligger parallellt med motorn , bak till vanlig slutväxel. Drevsatsen kan kanske ersättas av tandrem.

Z3M Coupe -98
Citera
CARGASM
Jönköping
Här sen Jul 2005

Re:

NallePuh skrev:
Sedan finns ju varianten som används i Lamborghini Countach :
Vanlig växellåda framför motorn , drevsats över till en axel som ligger parallellt med motorn , bak till vanlig slutväxel. Drevsatsen kan kanske ersättas av tandrem.

En underbar konstruktion som gjorde att kopplingsbytet måste göras med motor & låda ur bilen... Kopplingen räknades dessutom som "slit del" på den bilen med en beräknad livslängd på 1500-2000 mil.
Verkstadsräkningen för det jobbet va ENORM....

Fick lära mig detta när jag va spekulant på en countach för några år sen, hoppade av det köpet å varje gång jag ångrar att jag inte köpte den bilen så brukar jag påminna mig om varför..

omdöme får man av erfarenhet, erfarenhet får man av dåligt omdöme...
Citera
NallePuh
Bromma
Här sen Nov 2006

Jo , Countach-lösningen är nog både tyngre och krångligare.
Inkräktar kanske också på kupén.
Dessutom hamnar väl motor och/eller slutväxel vid sidan om centrum på bilen.
Tänkte mera på att man kanske kan komma billigare undan än med en transaxellåda.
Vanliga växellådor och slutväxlar finns det gott om och kan kombineras efter behov.

Z3M Coupe -98
Citera
malfunkshun
Go:teborg
Här sen Dec 2004

Boxster och Cayman har ju lådor som borde passa som handen i handsken tycker jag. Carrera GT kanske kostar en slant eller 2 mer men den håller ju för en massa mos å andra sidan.

Fast det är säkert en massa elektronik å annat tjosan som krävs för att dom ska fungera.

Audi S2 Avant (brukshink)
*Ny räser på gång*
Citera
CARGASM
Jönköping
Här sen Jul 2005

Även porsche 928 har ju transaxel låda & 928:or finns det gott om och dom tål massor med effekt..

Ett annat mittmotor allternativ är ju (det som ligger mig varmast om hjärtat) lotus esprit, det finns minst en komplett motor & låda på skroten i sverige.

omdöme får man av erfarenhet, erfarenhet får man av dåligt omdöme...
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004

förutom porschetransaxelväxellådor (finns ju både fram och mittmotorvarianter) så har ni ju glömt corvette c5,c6, en sådan här borde ju tåla det mesta.

corvette c6

Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

Fast den gör nog motorpaketet så långt att det blir ohållbart. växlarna bakom diffen är nog ett måste om du inte skall bygga en lååång bil.

BMW 330i -05
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

MaZ skrev:
Fast den gör nog motorpaketet så långt att det blir ohållbart. växlarna bakom diffen är nog ett måste om du inte skall bygga en lååång bil.
Man kan ju göra en frontmittmotorbil (motor mellan förare och framaxel), men det var nog inte det trådskaparen hade tänkt sig
Det finns ju några skapelser där man verkligen sitter på bakaxeln, lång huv och minimala överhäng.

Johan Edlund
Norrköping
Här sen Jun 2003

Re:

MaZ skrev:

Antingen växlarna bakom diffen eller en transaxel med växelpaketet tvärmonterat framför diffen.
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

Ja, men det är väl lite mera ovanlig lösning på lådor man kan komma över?
Ligger hypoiden först då eller? Växeldreven borde bli biffigare då (om man har en utväxling i hypoiden).

BMW 330i -05
Citera
Björn Athlöf
Lomma
Här sen Jul 2004

Trådstartare
Mittmotor M3 motor

Hej Alla

Ni verkligen inspererar mig och det är det som är så häligt med Rejsa thumbs up thumbs up thumbs up

Det som är problemet i mitt fall är att jag kan inte låta motor och låda bli förlångt för karossen är redan gjord så det utesluter också frontmittmotorbil.

Har hört talas om folk som använt Porsche 911 lådor fast dom vänt innan mätet. Är där någon av er som har hört talas om det samma ?

Mvh
Björn

BMW M3 E30 87
Porsche 997 EVO
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004

944 turbolåda är ju ganska enkel att få tag på, eller hellre 968 6 växlad. Där är ju växlarna bakom. Har också hört det där med 911 lådan, dock inte sett några bilder på det..

Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
calle_o
Gävle
Här sen Mar 2005

Re:

Cédric skrev:
944 turbolåda är ju ganska enkel att få tag på, eller hellre 968 6 växlad. Där är ju växlarna bakom. Har också hört det där med 911 lådan, dock inte sett några bilder på det..

Denna låda är väl från en framhjulsdriven Ådi/Passat?

1, 2   >>
8077 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande