| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
torrsump delar, vart få tag på?
|
6099 besök totalt |
|
hejsan, sitter och funderar på ett torrsympsystem till audin, tsm med andra kammar så blir det 10.000rpm max
kan tig-svetsa syrafast,svartstål och alu så tank/ oljetråg kan jag göra själv, garagekompis har svarv och fräs så pumpfäste bode inte vara några större problem. men, vart får man tag på en vettig pump till vettigt pris? hur stor volym ska tank resp oljetråg vara? sen är det frågan vart man ska stoppa tanken, men det får man väl lösa senare..
hur ser ett perfekt system ut med ledningar, returledningar osv? _________________ A l e x l i n d a h l |
||||||
|
_________________ Opel Speedster Race -03 Diverse Hemibilar Anders Bisting |
||||||
|
Re: torrsump delar, vart få tag på?
Det finns en hel del pumpar att köpa på ebay i usa. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
|
Re: torrsump delar, vart få tag på?
Det där förstod jag inte; har du lust att förtydliga? _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||
|
skrev lite fel, men tsm med ett välbalanserad underdel, andra retainers fjädrar osv klarar motorn av 10.000rpm,
tack för resten av svaren, ska kika runt
hur är det med elektriska pumpar? _________________ A l e x l i n d a h l |
||||||
|
Drygt svar kanske, men det finns ett par trådar i forumet som tar upp torrsumpssystem och förklarar exakt hur dessa fungerar. Sök och du skall finna.
Vad gäller hitta pumpar hade jag kollat ebay i staterna. "Dry sump" som sökord brukar ge typ tre sidor med saker, så det är inte jättemycket att ögna igenom då och då. |
||||||
|
Jag ångrar att jag inte köpte en pump med luftavskiljare på. Då kan oljetanken se ut hur som helst. Hade kostat lika mycket extra som en vanlig tank med bafflar och skit.
|
||||||
|
|
||||||
|
Hittar ingen bild men den slungar ut oljan som en centrifug innan den lämnar pumpen och luften blir då kvar i mitten som därifrån ventileras ut. Oljan ska då pumpas in i tanken under ytan, och då kan man bygga tanken efter bilen eftersom den inte behöver nån speciell form utan bara hålla volym.
|
||||||
|
en sån pump låter vettigt, kanske man kan bygge en tank så man slipper kapa sönder halva fronten. hur stor volym behöver tanken ha ungefär, är ca 4.5l i motorn om jag inte minns helt fel,
_________________ A l e x l i n d a h l |
||||||
|
Vet tyvärr inte vilka pumptillverkare som har dom här luftavskiljarna (bara att autoverdi har det).
Tanken lär nog behöva rymma runt 5 liter. |
||||||
|
olje/luft separatorn sitter längst ut till höger
http://www.gurneyflap.com/Resources/ Dessa är bra att ha om man bara har möjlighet att få plats med en begränsad tankvolym. |
||||||
|
sedärja, får försöka fixa en sån, velar lite mellan org eller torrsump, audimotorerna käkar ju ladd och varv så.
alltid drömt om en audi 5a @ 10.000rpm gör det stor skillnad förövrigt med torrsump på en banbil? lite för och nackdelar? fördel(ar): varv = mer effekt, mer register oljemängden. nackdelar: Ac:n försvinner, men vem behöver det?
_________________ A l e x l i n d a h l |
||||||
|
Re:
Man anpassar utväxlingen mellan motorn och torrsumpspumpen beroende på hur höga varvtal man tänkt använda. Förutom att torrsumpspumpen säkerställer smörjning och reducerar tendenserna till skumning av oljan så ger även torrsumpssmörjning ett par till fördelar. Man kan reducera avståndet mellan bilens undersida och vevaxelns centerlinje vilket reducerar bilens tyngdpunkt. Man kan också reducera pumpförluster i vevhuset och förbättra kolvringarnas tätning. Nackdelarna är att det är ett dyrare, krångligare och tyngre alternativ till den enkla våtsumpen. |
||||||
|
Re:
Jag använder detta system i min bil, du kan kolla min byggtråd
|
||||||
|
Re:
Någon annanstans än på pumpen som man ska kolla?
|
||||||
|
Re:
Beror på vad du vill se
om du/ni vill se något speciellt runt detta så har jag mera bilder
Det har funkat mycket bra för mig, enda "nackdelen" är väl att oljetanken bör stå någorlunda nära inloppet till pumpen. + utan att veta säkert så inbillar jag mig att en "riktig" torrsumpspump suger bättre än original oljepump. |
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
6099 besök totalt |