Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2 7918 besök totalt |
Jag håller med Lillen om staget bak för jag har en som sitter i dämparen och den är inte så bra för det flexar en del så jag ska bygga en egen som går till tornen,
Jag får nog hålla med om budget varianten det är kul men tyvär så spårar det ur efter en stund ![]() _________________ Pekka Kiiskilä. |
||
Re:
Humm. Ska höra mig för vad det är för variant som de vill sälja åt mig då ![]() Sånahär gånger jag vill ha en svets så jag kan bygga själv (och så vill jag ha ett riktigt garage och en lyft och..) och angående budgetprojekt så ja.. det går nog inte så bra. Men om man sprider ut utgifterna så känns det inte så illa ![]() _________________ //Jonas Ström Meganekombi -17 Honda VFR1200F -10 (hoj) Mellan två banåkabilar.. |
||
Jag håller med om att sprida ut kostnaden för min busbil har nog kostat en del men jag bryr mig inteför det är under några år och det tillkommer saker hela tiden som nu eftersom jag ska ta bort takluckan med hela kasetten den väger säkert några kg
![]() Själv så hinner jag inte med allt fasten jag har ett varmt och torrt garage med diverse utrustning för jag hjälper andra med. _________________ Pekka Kiiskilä. |
||
Putfile trilskas så ni får inte några bilder ännu.
Tidigare nämnda bakok är nu monterade. De är röda och syns bra.. Imorgon blir det luftning och provkörning, har ingen aning om det funkar. Kan också meddela att orginalhandbromsvajern verkar vara lite för kort för dessa ok. Dock hade jag varit förutseende och köpt 2st nya vajrar när jag behövde byta en i vintras. Artikelnummer 02-65522 från mekonomen verkar vara konstruerade på lite annat sätt så de passar perfekt med oken. Förövrigt så kan det vara väldigt jobbigt att byta en enda vajer när Murphy är på det humöret.. ![]() _________________ //Jonas Ström Meganekombi -17 Honda VFR1200F -10 (hoj) Mellan två banåkabilar.. |
||
Josåatt...
Har ju haft "lite" bekymmer med besiktningen. Nya ok införskaffades som synes och glad i hågen åkte jag till besiktningen, nu f-n ska här gasas! 0,5 på bägge bakbromsarna. Nåja, det tyder ju på att oken i alla fall funkar men inte levererar. På dessa bilar sitter ju en såndär härlig bromsreduceringsventil och när den hakar upp sig så blir tydligen effekten denna. Hurra. Under besiktningen påpekades också att bromsslangen till vänster ok såg lite dålig ut. Jag var medveten om det men eftersom jag tänkt byta till stålomspunnet nästa vår så hade jag helt kallt struntat i att byta den. Eftersom jag nu åkte på ombesiktning så var det lika bra att åtgärda den om jag skulle råka ut för nån övernitisk besiktningsgubbe nästa gång. Blir nån överraskad om jag säger att den trilskades? Tänkte väl det. Den trilskades såpass mycket att när jag skulle separera den från bromsröret så fick jag ta i rejält, riktigt rejält. Och vi vet alla hur det brukar sluta.. *slitautavhelvete* *slinta med fastnyckel* *KABRAAK* Efter att svordomarna tystnat (bakvagn är förövrigt hårdare än knogar) så var plötsligt bromsröret i två delar.. Så just nu står goffo med rumpan i vädret (redo för Murphys sista stöt?) och ja, jag sitter här och svär för mig själv. och vet ni vad det bästa av allt är? Jo, rörstumpen och den gamla bromsslangen sitter ännu ihop. I en hållare så jag inte kan dra dit nya grejer. Är inte livet underbart? _________________ //Jonas Ström Meganekombi -17 Honda VFR1200F -10 (hoj) Mellan två banåkabilar.. |
||
Liten uppdatering är väl på plats:
- Nu sitter det ok baktill och de funkar halvdant. Blir ny reduceringsventil nångång under vinter. Halleluja. - G60-bromsar har sist och slutligen anlänt. Ska blästras och lackas innan jag häver på det, vintern är ju lång så jag kan ju lika gärna satsa några timmar på att få det att se fint ut. Annars snurrar det på som förr, hyfsat långsamt. Har en vinterkittad E30 att hämta reservdelar med nu så det är skönt. Om nån behöver en Camaro så är den till salu, billigt just nu ![]() _________________ //Jonas Ström Meganekombi -17 Honda VFR1200F -10 (hoj) Mellan två banåkabilar.. |
||
Det är bara att titta förbi, hojta till på förhand så hinner jag fixa fikabröd
![]() Ultura: Förhoppningsvis behöver jag inte byta så många rör till nu ![]() _________________ //Jonas Ström Meganekombi -17 Honda VFR1200F -10 (hoj) Mellan två banåkabilar.. |
||
Spindlarna inlämnade till firma för lageruttryckning, kändes inte som ett alternativ att hamra ut nåt som man ska använda igen.
För att göra nåt kul så passade jag på att handla en racingbatterilåda: ![]() _________________ //Jonas Ström Meganekombi -17 Honda VFR1200F -10 (hoj) Mellan två banåkabilar.. |
||
Nygammal framvagnsbalk inhandlad, har rosthål i den som sitter på bilen så det blir byte..
Behöver ju såklart hårdare bussningar till den nya balken, nån som sitter på en uppsättning, kan fixa såna eller vet var jag köper sånt till bästa pris? ![]() _________________ //Jonas Ström Meganekombi -17 Honda VFR1200F -10 (hoj) Mellan två banåkabilar.. |
||
Den rostfria nygamla framvagnsbalken var inte riktigt rostfri. Upptäckte det efter blästring.. Nåväl, bara att plocka fram svetsen.
![]() Efter: ![]() Ska på några lager färg till, sen är den klar för montering. Wee ![]() _________________ //Jonas Ström Meganekombi -17 Honda VFR1200F -10 (hoj) Mellan två banåkabilar.. |
||
I brist på bättre saker att göra så pillar jag vidare på det som finns.
Handlade ju G60-bromsar för ett tag sen och de såg ju lite väl skabbiga ut. Bara att blästra och måla där också ![]() ![]() Vore trevligt om man kunde behålla dem blästrade men.. Svart får funka helt enkelt. ![]() oken blev rejsigt mattsvarta. Våga vägra styling. (ok, det var den billigaste färgen) ![]() _________________ //Jonas Ström Meganekombi -17 Honda VFR1200F -10 (hoj) Mellan två banåkabilar.. |
||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2 7918 besök totalt |