| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Däck för banåka
Hårdheter toyo och michelin ?
|
3511 besök totalt |
|
Toyo R888 finns i SG, GGG, GG men det är bara GG som finns att få tag på i Sverige.
http://superdackservice.com/pdf/SDS. http://www.mmsport.com.au/download.p Jag skulle kalla GG för medium, GGG soft och SG är förmodligen jättesoft. I Frankrike finns alla tre i listorna för en del dimensioner. http://toyoracing.fr/pages/11.html Eller ville du veta hur mjuka de var i jämförelse mot Michelin? Då gäller det att hitta nån med erfarenhet av båda. TV's Rdäckstest kan nog ge en liten hint (där testade de bägge unde liknande premisser iaf).
Jag skulle gissa att Toyo R888 GG är softare i gummit än Michlin PSC men det är en grov gissning (jag har ingen som helst koll på Michelins gummiblandningar). |
||||||
|
Tack för info och länkar. Nej jag var inte ute efter en jämförelse mellan michelin och toyo. Jag behöver två nya bakdäck till nästa säsong och ville veta vilka hårdheter de två märken jag funderar på finns i, så att jag inte köper för mjuka däck pga okunskap.
Michelin är ju sannolikt det bästa däcket (grepp) men toyo har ju den "fördelen" att det har symetriskt mönster, så man kan byta sida på däcket när ytterkanten slits. -Gör ju en del för ekonomin. /Johan B
_________________ Johan B |
||||||
|
På den franska sidan hade toyos gummiblandning specificerats som:
GG=hård GGG=mjuk SG=extra mjuk Graderingen är ju som du sa Niklas, fast dom har beskrivit GG som hård istället för medium. /Johan B
_________________ Johan B |
||||||
|
Re:
Jag hoppas kunna reda ut hur de står sig mot Kumhos medium till sommaren (min förhoppning är att Kumhos medium ska vara jämförbart eller marginellt hårdare). Tyvärr har ingen i närheten haft råd att testa Michelin i samma dimension så jag vet inte hur de ligger till i hårdheter. Det kostar bara en uppsättning av varje för att få veta och jag kan nära på garantera att inget av dem är en katastrof. Så om du inte skall tävla och jagar de sista tiondelarna elelr jämnhet i tider över ett visst antal varv (eller livslängd för långlopp) så är det bara att testa. Sen skriver du en lättsökt uppsats i lämplig tråd
|
||||||
|
Re:
Intressant det du skriver att du upplever Toyo R888 (det du köper i sverige) är mjukare än Yoko 048M ? Jag upplever det tvärt om, att R888 är hårdare, hur har du kommit fram till den teorin? _________________ Patrik Skoog |
||||||
|
Re:
olika beteenden på olika bilar har ju setts förr (trots liknande vikt och effekt). Det händer alltid knasiga saker när man närmar sig gränserna.
|
||||||
|
Re:
Hur de upplevs på kort sikt (hur snabbt man får grepp och hur länge) får de som testat båda uttalat sig om (sen kanske skillnader i detta beteeende inte enbart har med "mjukhet" (shoretal?) att göra, man kan ju blanda i tillsatser i gummit också som justerar visst beteende. Sen har väl stommen och belastning/lastindex inverkan också). |
||||||
|
Re:
ok... Jag har åkt båda typerna i min förra E30 både med 318is motorn och med M3 motorn i. I båda fall så var 048M 1-2 tiondelar snabbare på knutan samt betydligt mer konsekventa i sitt uppförande. Jag upplever 048M som mjukare än Toyo. Vore kul att se någon form av mätningar i hårdhet mellan de olika däcken om det nu går att mäta? Sen så kräver de olika däcken lite andra inställningar för att göra min test vetenskaplig då jag hade samma toe/camber/mm med de olika däcken. Jag tror man vinner mest på att välja ett fabrikat och ställa in bilen ordentligt efter det samt lära sig hur däcket beter sig under race, vid vått mm. Då vinner man mer tid än att hålla på att byta runt. _________________ Patrik Skoog |
||||||
|
Re:
Att Toyo är bäst de första fem varven är det fler än jag som påstår, Yokisar är mera konsekventa (och "ska ha" bättre maxprestanda). Toyo vill ju ha ca en grad mer camber än Yokisarna lite grovt påstås det ju. Undrar hur Kumho V70A Medium beter sig i jämföresle, nåt mtitemellan kanske (de ligger ju ungefär mittemellan i pris också)? |
||||||
![]() |
Däck för banåka
Hårdheter toyo och michelin ?
|
3511 besök totalt |