Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Maserati 222SE -90 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 >> 3 besök senaste veckan (41590 totalt) |
Denna bilmodell har varit en pojkdröm ända sedan min far var mellanhanden mellan maseratifabriken och generalagenten i sverige mellan 87-91 och det stod olika modeller av biturbo bilarna hemma på gården hela tiden.
Så för ett par helger sedan åkte vi upp till stockholm för att titta på denna bilen som denna tråden kommer att handla om. Bilen importerades från Belgien -02 och har haft en ägare i Ystad fram tills i höstas då han lämnade den i inbyte mot en ghibli hos en privatperson i Stockholm. Så nu har den hittat tillbaka till sydligare breddgrader igen. Planerna med bilen är till att börja med fixa till drivlinan och hjulupphängningarna och sedan lacken som har sina småskavanker. Min far håller på att speja efter grupp A delar nere i Italien, så hittar han något vettigt så lär ni märka det. Diffen som är glapp ska ner och göras vid. Avgassystemet ska byggas om, 2st racekattar är redan beställda. Planer finns på sidepipes liknande de som satt på grupp A bilarna. Grövre krängningshämmare ska tillverkas. Bak sitter det ingen alls och verkar aldrig ha suttit, lite konstigt då bakvagnen i övrigt ser ut i stort sett som en bmw E30 bakvagn. Fälgarna ska jag ju självklart behålla eftersom de är så otroligt vackra Tyvärr är det lite svårt att hitta fälgar med rätt bultmönster 5/106 har dessa bilarna men vi jobbar på det. om det är någon som har tips om passande fälgar helst 17" med et35 så får ni gärna höra av er. Inredningen är hel och fräsch Motorn är en 2,8 V6 med dubbla turbo och 3 ventiler per cylinder, 225hk ska den ha, men det ska åtgärdas. _________________ Daniel Zancaner Persson |
||
Struten av från diffhuset.
Det glappar i splinesen mellan axeln och den konade mellanbiten inne i struten. Det beror väl förmodligen på att axeln inte är lagrad i den inre änden så den kan glappa radiellt ett par mm. _________________ Daniel Zancaner Persson |
||
VÄLKOMMEN KONSTNÄREN!!!!!
Det är ju så att alla konstnärer håller ju till i Tyringe numera eller???? Ha det gött Danne, såg bilen när den hängde nere hos Krille när brorsan och jag var där och kollade på hans 500 RWR senast. _________________ Joakim Ragnarsson -Jag är ALLTID snabbast, för jag står fortfarande på pallbockarna...... |
||
Vad jag är på jakt efter är väl egentligen mest en komplett grupp A 2,5 4v motor, de lämnade ca 470hk. Bromsar och chassie ska också uppgraderas, dock kan man förmodligen hitta nya prylar till vettiga priser med motsvarande specifikationer som de hade på tävlingsbilarna. _________________ Daniel Zancaner Persson |
||
oj! Den bilen var jag på väg att köpa utav den förr förre ägaren tills jag såg den i ett P-hus i malmö med inredningen i delar. Såg inget kul ut. Hoppas den blir ett kul rejs bygge i vart fall. Länge drömt om en Bi-turbo men rost masken gör att jag jag lagt ner det projektet. Lycka till och keep up the good work.
_________________ Tino Carrasco Ford Capri 2.0 GL 1978 Ford Capri 2.0 GL 1979 Alfa Romeo GT1300 Junior FIAT 500C Sport Twin Air Projektledare Motorbanan Ring Knutstorp |
||
Angående fälgar så har ju volvo och säkert många fler bilar 5x108...
Sen skaffar du hjulmuttrar med flytande kona, ska funka bra sägs det! Jag körde iofs med Opelfälgar på min volvo rätt länge (5x110 på 5x108nav) utan flytande kona, funkade bara fint det oxå |
||
Ja, det var såna hjulbultar som johan på ocl också tyckte att vi skulle sätta på maseratin. Mina gamla ferrarifälgar har ju 5/108 |
||
Ang. passande fälgar om det nu går med flytande kona så är http://www.dackgrossisten.se/Bultcir
Dom har inte ens 5/106 i listan iofs men 108 finns det en del. _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||
ååh Maserati... *dregel*
Uhm, tillbaka till verkligheten. Inget illa menat men är dethär en bil som det tävlats med? Jag har ju nån bild av Maserati som lyxkärror med lite sportig prestanda (undantaget vissa specialmodeller). Så.. Vad väger en sånhär pjäs och kommer du att behålla inredningen och lyxtillbehören? onekligen brutalt att svänga runt på en bana isåfall _________________ //Jonas Ström Meganekombi -17 Honda VFR1200F -10 (hoj) Mellan två banåkabilar.. |
||
Lite av en drömbil...
Mycket snyggt med avgassystemet, men en fråga dök upp, vill man inte ha någon x-pipe med v6 och turbos liknande man brukar ha på v8:or? (Nu blev jag plötsligt osäker på om det är v6... ) _________________ VW Golf Sportswagon R -17 |
||
Japp de tävlades mä denna bil på slutet av 80 och början av 90 talet. Den väger 1470. Jo tanken va att behålla den lyxiga inredningen. _________________ Daniel Zancaner Persson |
||
Fast det är klart, en turbo har ju tendensen att slå sönder avgaspulser som ju är anledningen till x-pipe vad jag förstått det. Snillen spekulerar. _________________ VW Golf Sportswagon R -17 |
||
Hej Daniel
Snygg lösning på avgassystemet! Har själv en 84ans biturbo, org. så slingrar sig avgassystemet på ett minst sagt klurigt sätt! Kul att se maseratibyggtråd för omväxlingsskull. Min skall dock säljas pga Alfa-projekt. lycka till olle (lånar farsans inloggning) _________________ Olle Insulander Alfa 75, Alfetta 76, Satellite 65 |
||
Detta är underligt.... Många tycker så. Maserati och Ferrari och Lambo byggde konkurrerande produkter i många år. Dock var Maserati ett mera diskret alternativ. Något som glömts bort... _________________ Tino Carrasco Ford Capri 2.0 GL 1978 Ford Capri 2.0 GL 1979 Alfa Romeo GT1300 Junior FIAT 500C Sport Twin Air Projektledare Motorbanan Ring Knutstorp |
||
Jo, av nån anledning verkar Maserati ses som direktörsexpress (med betoning på express) medan Ferrari och Lamborghini är "riktiga" sportbilar.
Bilen var ju inte så tung heller, lättare än en 80-tals Camaro... Förövrigt ett fint projekt med sleeper-tendenser. Gillar att du inte tar isär inredningen, finns väl inte så många sånahär kvar i drift. _________________ //Jonas Ström Meganekombi -17 Honda VFR1200F -10 (hoj) Mellan två banåkabilar.. |
||
Våra race- och banåkarbilar Maserati 222SE -90 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 >> 3 besök senaste veckan (41590 totalt) |