Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 2483 besök totalt |
Krängningsfjäder
Har lite funderingar om det är värt att försöka bygga dit det bak på Super7:an. För som jag upplevt den när jag var nere på Midlanda i sommras så tyckte jag att den krängde lite för mycket bak, eventuellt kanske det är lite för mjuka fjädrar bak..men efter att pratat med killen som byggt stötdämparna åt mig så vet jag inte riktigt..jag vill prova hårdare fjädrar men han är rädd att jag kommer att tappa fäste bak i stället. _________________ Nisse Holmgren Umeå ![]() |
||||
Är bilen balanserad nu vad gäller greppet så kommer den bli överstyr om du styvar upp den bak.
Är krängningen för stor måste man styva upp båda ändrana, kan göras med fjädrana och/eller K-fjädrar. _________________ Johan Sjölinder |
||||
Jag har funderat lite på det där med krängning... Man säger ju oftast att "den kränger för mycket" MEN gör det egentligen något att den kränger? Efter att ha läst görans eminenta bok så kan jag inte se att krängningen i sig skulle vara annat än ett komfortproblem.. Av denna anledning ska jag ta bort k-fjädern fram på saaben men låta den där bak vara kvar..
Det kommer säkert kränga en del, men men... Hur fel tänker jag? ![]() _________________ /Daniel Kihlgren VW 1200 -65 Punto GT -96 |
||||
Vad jag läst angående "Sjuor" så skall det mesta kunna ordnas med rätt val av fjädrar och dämpare. Anledningen till att t.ex. Caterham kör med krängningsfjäder fram på vissa modeller är för att kunna köra med ganska mjuka fjädrar och dämpare och ändå ha den bra väghållningen bevarad.
_________________ M a t s K l i n g l ö f MGB GT 1967 |
||||
citat:
Efter att ha läst görans eminenta bok så kan jag inte se att krängningen i sig skulle vara annat än ett komfortproblem Nja, en sak kommer jag på. Gäller att man har tillräcklig camberkompensation eller hindra att krängninen äter upp den negativa cambern man har från början. Detta gäller A-armar och MacPeston ben. Med stel axel kan vi glömma detta fenomen. Camberkompeastion(fram) vill man ha när man svänger men inte när man bromsar pga att man får mer negativ camber vid nigning. Hmm man vill äta kakan och ha den kvar. Nu käns det som det vart rörigt ![]() _________________ Johan Sjölinder |
||||
Det är därför jag funderar på att bygga in anti-nigningsegenskaper i framvagnen när man själv svetsar sin ram ![]() _________________ M a t s K l i n g l ö f MGB GT 1967 |
||||
Nja alla Caterham har nog krängningshämmare (skriver hämmare inte fjäder trots att jag kan hålla med om att fjäder per defintion kan vara bättre...). Det finns dock ett antal olika hämmare. Ställbara & fasta. För banbruk så funkar det dock bäst med en ganska hård fjädring och en mjukare hämmare på en Caterham. Sen så är det lite jox med att hitta rätt kombination för de respektive banorna. Normalt så vill man inte att Caterhamen skall kränga alltför mycket. Du får snabbare lastförflyttningar med en hårdare & lite giftigare inställning. Kräver mera passning och kan vara något svårare att hämta hem men. En Caterham är ju dock väldigt snäll & lättkörd så att ha den lite hårdare är bara ok. _________________ Peter Simons Kör tre Ginetta G20 i olika utförande med: ![]() |
||||
Stämmer säkert! Jag var inte säker på om jag sett Caterham utan - det är ju lite svårt att skilja på original och kopior när hårddisken är full av bilder på hjulupphängningar från mängder av olika håll ![]() _________________ M a t s K l i n g l ö f MGB GT 1967 |
||||
Är det inte det forum är till ibland.. ![]() om jag skall återgå till fakta.. ![]() Det jag var ute med frågan är...är det svårare att hitta ballansen i bilen med eller utan krängnings fjäder? _________________ Nisse Holmgren Umeå ![]() |
||||
Jag kan väll bara säga vad jag jobbar på.
Jag försöker hitta/räkna på en grundbalsans med fram och bakfjädring och sen kommer jag skaffa en K-fjäder bak som är justerbar för finliret. Hmm eller ta hand om beräkningsfelen ![]() Men du skall förmodligen ha K-fjäder både fram och bak för din bil är förmodligen mycket mer balanserad från början än min fornlämning. K-fjädrar brukar vara betydligt lättare att få justerbara på ett lätt sätt så det går snabbat att ändra inställningarna. Fjädringen är marigare att justera snabbt och enkelt. _________________ Johan Sjölinder |
||||
om man läser i Görans bok så står där att ca 30% av upptaget krägningsmoment via krägningsfjädern är en bra tumregel att gå på.
Vet inte hur rätt detta är, men jag får för mig att man kanske ska passa sig för att göra om du Fuling, kan det inte medföra att man åker onödigt hårt fjädrat och att bilen fungerar väldigt bra under vissa partier av kurvan, men kanske sämre i inbromsning eller liknande. Vet inte hur fel jag har, men allt är ju en ständig avvägning. Ngn som har en kommentar på en lämpligt %-sats för krängaren att ta upp? Eller är vi som vanligt hänvisade till fall till fall? |
||||
![]() Mkt räknande och filande fram och tb för att iaf på pappret hitta en bra kombination. Har du ngt bra värde på hur många % KF ska ta upp av krägningen? |
||||
citat:
Har du ngt bra värde på hur många % KF ska ta upp av krägningen? Nää inte för ögonblicket, men hälst så lite som möjigt. Jag tycker inte om att knyta ihopp inviduella fjädering med en balk. Hmm balk var nog lite överdrivet ![]() Men jag lodar i ämnet och återkommer om jag hittar något matnyttigt. _________________ Johan Sjölinder |
||||
![]() |
||||
Eller som jag har gjort ![]() _________________ Nisse Holmgren Umeå ![]() |
||||
citat:
Eller som jag har gjort ...fram har jag provat med 3 st olika fjäder sättningar och bak 2 st än så länge Räkna är bara ett sätt att minska provandet, allså ett sätt för de lata ![]() Hmm nu vart jag nyfiken Vad vart resultatet när du bytte fjädrar??? Hur stora steg var det mällan fjädrana du testade??? Vad väger bilskrället bak och fram??? Vad är spårvidden bak och fram? Vad finns det för rekomendationer på fjäderkonstnter bak och fram? Vad för däck åker du på? Däcksdimentioner bak och fram? Var ligger tyngdpunket på bilen? Var ligger rollcentrumet? _________________ Johan Sjölinder |
||||
Som Johan skriver, det minskar bara testandet samt att man har koll på den teoretiska biten. Ökad kunskap och förståelse = ökad glädje. ![]() Vet hur det varit med våra SLC-bilar... Ojojoj, innan vi hittade ngt sånär rätt. |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 2483 besök totalt |