| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Toleranser vid burtillverkning?
|
1903 besök totalt |
|
Har beställt en huvudbåge av ett känt företag som sysslar med burtillverkning, gjord efter en ritning från mig. Nu undrar jag vad man kan kräva för resultat vid bockningen. Min båge passade dåligt i bilen och när jag började kolla upp den så spretar ett ben utåt ca 2-3 grader medans det andra spretar inåt motsvarande. Båda benen bör vara vertikala, enligt ritning... Bågen liknar alltså nu en romboid! Är jag petig och bör räkna med en del "anpassning" för att få den att passa, eller kan jag kräva en ny eller ombockning? _________________ Roger Näslund Datsun 240Z -73 Blivande banbil Datsun 280ZX -80 Sommarbil Ford Probe GT -93 Såld |
|
Går det inte att bocka till dom för hand? om du bara får fast den horisontala delen så tror jag nog man ska kunna böja den hyfsat.
Men det är klart att har man en mall/ritning så vill man ju nog att den ska vara gjort enligt den. _________________ mvh Kristian |
|
Det går att bocka så att man är på graden exakt om man vill när det gäller enklare rördelar som en huvudbåge. Problemet är att alla rör kräver olika mycket kraft för att böja sig ett visst antal grader så slarvar man lite och röret är lite hårdare eller mjukare än vad man är van vid så blir det lätt några grader fel. Oftast brukar man behöva överbocka 6-8* för att göra en böj som är runt 90*. Är man noggran så börjar man med att överbocka 5-6* och mäter och sedan bockar man de 1-3 grader extra som krävs för att nå exakt gradantal. Är man lite slarvigare så chansar man på 7* direkt och har man lite otur så blir det 2-3* fel.
_________________ Jacob Blomqvist Honda SC CC Elise S2 |
|
om du inte specat någon noggrannare tolerans på tex parallelliteten mellan rören får du nog förlita dig på någon form av ISo2768-tolerans eller liknande.
Har ingen aning om vad det blir, men någon grad hit och dit blir snabbt ett par centimeter i slutändan. |
|
Har inte pratat med tillverkaren än. Funderade på om det var "fel" på mig eller buren först...
Men det känns ju som att om det mycket tydligt syns att det är fel (felet ligger på närmare 3 grader/ben), borde man kunna kräva en ny (eller ombockad)! Bågen kostade ju ändå 2000:- + frakt. Kan ju speca alla toleranser och göra ritningar som är övertydliga, men hade inte trott att det skulle vara nödvändigt. Borde ha gått på min magkänsla när det kom en handritad ritning som man skulle föra in mått på, där man inte kunde avgöra vart måtten skulle tas... Men jag gjorde en egen ritning (mha SolidWork) enligt hur dom ville ha det och meddelade att jag var noga med måtten! Ska kontakta dom idag och höra vad dom säger. _________________ Roger Näslund Datsun 240Z -73 Blivande banbil Datsun 280ZX -80 Sommarbil Ford Probe GT -93 Såld |
|
tyvärr brukar det vara så när man beställer färdigbockat trots att man uppger exakta mått m.m
|
![]() |
Skruva banåkabil
|
1903 besök totalt |