Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Fjäderlängd.
1097 besök totalt
Arne Lindgren
Bålsta
Här sen Dec 2004

Trådstartare
Fjäderlängd.

Hur vet man om man får rätt längd på fjädern? Låter enkelt men..

Jag kan köpa en fjäder med en bestämd längd obelastad och med en viss styrka (vikt/längdförändring).
Så långt är allt gott och väl. Och diametern på rejsfjädrar är ju ganska standardiserad.

Men.. Jag vill ju ha en så kort fjäder som möjligt, men den får inte bottna vid infjädring. Så den kan ju inte vara hur kort som helst.
Anledningen till att ha en kort fjäder är att ju längre fjädern blir ju tyngre blir den, och dess mer plats tar den i fjädringsvägen. Om fjädern blir längre bara genom att göra varven glesare så blir den inte nämnvärt tyngre, men om man gör fler varv så måste man också ta till mera material för att behålla styrkan. Och med tjockare tråd bottnar den tidigare.

Så, slutfrågan blir:
Finns det nån tumregel som säger hur många gånger längre än fjädringsvägen en fjäder måste vara för att inte bottna?

Sollentuna
Här sen Aug 2005

Kolla på fjädrar på Stötdämparverkstans hemsida http://www.stotdamparverkstan.se/
Där finns det frilängd och fjädringsväg angivna
Jag roade mig med att slänga in det i Excel, och där kan man se att kvoten frilängd/fjädringsväg i de flesta fall rör sig linjärt från ungefär 1,5 till 2,3 beroende på fjäderhårdhet (ca ca 40N/mm till 200-300N/mm)

/Johan

Bålsta
Här sen Dec 2004

Trådstartare
Tjusigt.. thumbs up

Precis vad jag behövde!

Fjäderlängd.
1097 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande