Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Bromsar bak BMW 2002?
4885 besök totalt
Klantarsson
Sollefteå
Här sen Nov 2008

Trådstartare
Bromsar bak bmw 2002?

Hej!

Håller på att ställa iordning en bmw 2002 -75 och ska uppgradera bromsar bak för lagom bankörning, fram har jag redan.

Nu till saken, vad är enklast och smidigast att göra bak? Skall jag ta hela paketet från en e21 med 250mm trummor eller ska man använda sig av någon annan metod. Vad måste jag då byta och göra exakt för att få dessa att passa in? Har turbon orginal bak från e21? Jag vet att man kan sätta skivor och göra distanser samt använda ok från en vw golf, el ta dito från e21 men det skall vara så smidigt som möjligt.

Någon som gjort ovanstående?

Mvh Andreas

Stenungsund
Här sen Nov 2002

Hej

Bak klarar du dig bra med orginal trummor, ev med hårdare belägg. I alla fall om du inte har mer än 170 hk. Jag har under flera år kört med uppgraderat fram och orginal bak, förvisso med blygsam effekt och lättad bil.

Annars tycker jag det narturliga är att byta till skivor.

Sollefteå
Här sen Nov 2008

Trådstartare
Re:

Det blir inte över 170hk utan en lagom old school med 2*40dellorto,el. bränsle pump, 2,2liters block,lite putsad e12 topp har för mig att det var en 284 skräck(kan vara en 292 med dito fjädrar) samt extraktor o 2,5"

Har varit sugen på lexan rutor 3mm, men det känns lite väl tror jag på en kombinerad gat/ban bil. Tror hellre jag kör på glasfiberskärmar fram, huv o bagagelucka samt lite strippad innredning!

/Andreas

Skogen
Här sen Dec 2007

Jag körde med följande på min 1600-2: bättre bromsvätska, vassare belägg fram, bromskylning med tveksam funktion. Funkade klockrent till SuperStage-körning med slicks, inte an antydan till bromsbortfall.

Tips:
1. Standard trumma räcker jättelångt. Du kan sätta dit större bromscylindrar, 1602 har faktiskt större cylindrar än 2002. Kan köpas hos Mekonomen, MECA med flera.
2. Lämna in trummorna på svarvning hos någon bromsmek-firma. Ta även med dina bromsbackar. De limmar på nytt friktionsmaterial (ofta kan du välja bättre sorts material) och svarvar backarna så de passar direkt i trummorna. Så du slipper köra in flera hundra mil.
3. Andra uppgraderingar du absolut bör satsa på är bättre bromsvätska och bättre bromsbelägg fram. Det gör jättestor skillnad för bankörning. PEAN hade bromsbelägg till std 02-ben (ej ti/tii) för runt en tusenlapp.

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=41911&highlight=
Citera
ErikBerg2
Skogen
Här sen Dec 2007

Re:

Klantarsson skrev:
Det blir inte över 170hk utan en lagom old school med 2*40dellorto,el. bränsle pump, 2,2liters block,lite putsad e12 topp har för mig att det var en 284 skräck(kan vara en 292 med dito fjädrar) samt extraktor o 2,5"

Har varit sugen på lexan rutor 3mm, men det känns lite väl tror jag på en kombinerad gat/ban bil. Tror hellre jag kör på glasfiberskärmar fram, huv o bagagelucka samt lite strippad innredning!

/Andreas

Fler tips på lättning:
- Flytta batteriet till skuffen. Bättre viktfördelning + att du får mycket bättre med plats under huven.
- Räserstolar. Spar massor med vikt jämfört med std stolar.
- Kasta ut baksäte + reservhjul när du åker på bana.

Citera
Klantarsson
Sollefteå
Här sen Nov 2008

Trådstartare
Re:

ErikBerg2 skrev:
Klantarsson skrev:

/Andreas

Fler tips på lättning:
- Flytta batteriet till skuffen. Bättre viktfördelning + att du får mycket bättre med plats under huven.
- Räserstolar. Spar massor med vikt jämfört med std stolar.
- Kasta ut baksäte + reservhjul när du åker på bana.

Tackar : )

Fram blir det volvo 240 ok. Nav o skiva från e21 323 ventilerad. Uppdaterad huvudbromscylinder från en e12 den med 23,81mm kolv. Det låter som jag ska köra på orginal bak så länge alltså, med lite värre bromscylinder

Batteriet håller på att flyttas redan, sen så blir det bara 2 skal/racer stolar inne i bilen och en reservhjul på burk

Skogen
Här sen Dec 2007

Låter fint. Se till bara att du skaffar rätt nav. Tii-ben ska ha E21 323-nav. "Vanliga" 02-ben ska ha nav från E21 4-cylindriga modeller. Volvooken ska vara Girling, vill jag minnas. Om du ska köra med 13 tum så kommer du att behöva slipa lite på oken.

om du vill slippa köra med hjulbultar fram, så kan du pressa in hjulbultar från 02-baknav i E21-naven. Mäta så att längden på bultarna räcker till för dina fälgar bara.

Passar på att upprepa mig:
1. byt till bättre bromsklossar. När du har Volvook blir det ganska billigt på t ex KG Trimning.
2. byt till bättre bromsvätska. Jag körde med APE Super Blue, funkade jättebra.

Citera
Anders Carlsson
Stenungsund
Här sen Nov 2002

Re:

Klantarsson skrev:

Tackar : )

Fram blir det volvo 240 ok. Nav o skiva från e21 323 ventilerad. Uppdaterad huvudbromscylinder från en e12 den med 23,81mm kolv. Det låter som jag ska köra på orginal bak så länge alltså, med lite värre bromscylinder

Batteriet håller på att flyttas redan, sen så blir det bara 2 skal/racer stolar inne i bilen och en reservhjul på burk

Det är i stort sett identiskt med vad jag använder och det har funkat bra i många år. Jag har 17mm cylindrar till bakbromsarna, tii och 1602-spec. Det gör inte ont att fixa till lite kylning till frambromsarna. Jag har snittat upp bromsköldarna i framkant och vikt ut plåten för att skapa ett "luftintag" till skivan, ett gammalt Alpina-djugelknep :-)

Lycka till

Skogen
Här sen Dec 2007

Re:

[quote="Anders Carlsson"]
Klantarsson skrev:

Jag har snittat upp bromsköldarna i framkant och vikt ut plåten för att skapa ett "luftintag" till skivan, ett gammalt Alpina-djugelknep :-)

Lycka till

Intressant! Bild tack!

Citera
Klantarsson
Sollefteå
Här sen Nov 2008

Trådstartare
Re:

[quote="ErikBerg2"]
Anders Carlsson skrev:
Klantarsson skrev:

Jag har snittat upp bromsköldarna i framkant och vikt ut plåten för att skapa ett "luftintag" till skivan, ett gammalt Alpina-djugelknep :-)

Lycka till

Intressant! Bild tack!

Det spökar för mig att lägga in svar?

Sollefteå
Här sen Nov 2008

Trådstartare
Re:

och nu funkar det tydligen, när jag skriver lite

Sollefteå
Här sen Nov 2008

Trådstartare
Re:

Tack för alla bra tips.

Tror det blir 15 MIM fälgar, men hittar jag något som ser bra ut i mindre, så funkar ju det med och man spar ju så klart vikt!

Sollefteå
Här sen Nov 2008

Trådstartare
Re:

Ställde iordning en -84:as 323 med 3,5 liters motorn förra gången, finns för övrigt uppe i piteå nu, då tog jag bort bromsköldarna helt, hålborrade samt slitsade skivor med taroxbelägg runt om, samt castrol nånting racebromsvätska det funkade kanon på mittsverigebanan.

Sollefteå
Här sen Nov 2008

Trådstartare
Re:

Tänkte ta bort bromssköldarna helt på 02:an samt göra ett till identiskt hål i turbospoilern på andra sidan och dra vanliga böjbara flexi alu/folierör, det man brukar ha till förvärmningen ovanför grenröret som leder in värme i cupén på äldre förgasarbilar Bromssköldarna sitter ju där för en orsak, men bilen kommer ju bara att rulla max. 2-300mil på sommarn. Det borde väl funka?

Sollefteå
Här sen Nov 2008

Trådstartare
Re:

Bild på 335:an

Skogen
Här sen Dec 2007

Intressant. Rapportera sen om det funkar med alu-slangarna. Jag hade tänkt testa med såna men misstänker att de inte håller särskilt länge om de böjs/vrids.

Citera
Klantarsson
Sollefteå
Här sen Nov 2008

Trådstartare
Re:

ErikBerg2 skrev:
Intressant. Rapportera sen om det funkar med alu-slangarna. Jag hade tänkt testa med såna men misstänker att de inte håller särskilt länge om de böjs/vrids.

Har tänkt samma tanke, men det borde hålla ett tag iallafall och det känns som ett billigt test alternativ!
Jag återkommer mer med den historien senare då föret är lite behagligare.

Nu när vi ändå är på g, vad ska jag åka med för dämpare o fädrar? Det finns ju lite o välja på, har åkt på lite olika kitt på tidigare bilar och har bra erfarenheter av bilstein. Budgeten är ganska stramad nu när man renoverar hus och är inte blyg o handla begagnade delar. Så vad ska man åka på till sommarn?

Sollefteå
Här sen Nov 2008

Trådstartare
Re:

Klantarsson skrev:
ErikBerg2 skrev:

Har tänkt samma tanke, men det borde hålla ett tag iallafall och det känns som ett billigt test alternativ!
Jag återkommer mer med den historien senare då föret är lite behagligare.

Nu när vi ändå är på g, vad ska jag åka med för dämpare o fädrar? Det finns ju lite o välja på, har åkt på lite olika kitt på tidigare bilar och har bra erfarenheter av bilstein. Budgeten är ganska stramad nu när man renoverar hus och är inte blyg o handla begagnade delar. Så vad ska man åka på till sommarn?

Hittade en tidigare tråd från dig Erik ang 240 fjädrar o 02-tavlan, men mer tips o trix är alltid välkommna!

Sollefteå
Här sen Nov 2008

Trådstartare
Jag lägger upp en ny tråd med lite fler frågor o funderingar

Bromsar bak BMW 2002?
4885 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande