| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Däck för banåka
Asfaltsrallydäck på bana
|
1314 besök totalt |
|
Asfaltsrallydäck på bana
Finns det sådana som funkar? Eller ger dom dåligt grepp eller överhettar eller något annat? Tänker mig inte långlopp, utan banmöten och sprintrace, kanske 15 min (3 mil) och sen vila. Har fått för mig att såna kan ha rätt trevligt pris. Tycker mig känna igen frågeställningen men minns ej svaren/slutsatserna. _________________ Pär Hylander |
||
|
Jag åkte med asfaltsrallydäck(Michelin N22) på 2st banträffar i år och tycker att det funkar bra. Det handlade om 3*15min per träff på en 1,8km lång bana som var gjord på gamla F15 i Söderhamn.
Tycker inte att dom har slitits särskilt mycke samt att fästet har varit bra, överhettning har inte heller varit ett problem. Mina största problem är kass fjädring och fel hjulvinklar, annars har det garanterat funkat bättre
Jo, dom har rullat på en 1550kg(med förare) tung Volvo 740T... med något oerfaren förare
|
||
|
Jag körde sista banträffen iår på ACR med Pirelli RS77 och måste faktiskt säga att dom höll förvånansvärt bra. Inte ens på sista passet på 50 min lyckades jag överhetta dom nämnvärt. Greppet går dock inte riktigt att jämnföra med dom Bridgestone RE540 jag hade innan. Även här med en tung bil (1450kg) dock med hyffsade hjulvinklar.
_________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||
|
Jag köpte mina Michelin N22or beg. Tobias Johansson hade med en EVo VI kört en tidträning i spanien på dom så jag vet inget nypris, eller vilka som säljer dom. Kan tänka mej att dom är dyra, Yokohama har nått liknande som kostar 4000.- st. Men rallydäck brukar man kunna hitta på annons till bra pris.
http://www.motorsportivarmland.nu/an http://www.resultatservice.com/annon Vad det gäller Michelin finns det olika hårdheter, N22 ska vara hårdare än t.ex N02. Har inte så bra koll mellan vilka spann det finns, men det borde dom kunna tala om på den firma som säljer eller nån som åker rally. Vad det gäller storlekar har jag sett från 13" upp till 18" allafall. Hoppas du fattar nått för det här känns förvirrat
|
||
Nyfiken på hur mjuk/hård gummiblandning det var? Många brukar ju elda upp rallyslicks efter en stunds seriöst banköra... Men det kanske funkar med de hårdare blandingarna? _________________ Magnus Thomé
|
||
|
Jag fick tag på mina begagnade också så jag vet inte heller vad dom kostar nya men jag tror inte det skiljer så mycket till banracingslicks, R-däck brukar vara billigare.
Däcken jag hade var näst mjukaste blandningen men dom var lite gamla (från 2000) så det kan väl ha inverkat på att dom inte brann upp samt på bristen av fäste då dom är ganska klistriga när dom är nya. Har också provat med rallycrosslicks med mjukaste gummit (typ så det blir fingeravtryck när man rör dom ) och dom överhettade efter ca 6-8 varv på knutan. Dom blir dock inte såphala när dom överhettar utan det gick och köra med härliga fyrhjulsställ med full kontroll, däremot avverkar man duktigt med gummi när dom är för varma. I konbana är dom perfekta när dom får upp värmen direkt.
_________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||
|
Jag har förut kört med 16" Michelin rallyslicks 200mm breda på Subban. Det var hårdhet "4" (??) som är vad jag förstått av den hårdere varianten. Vet att andra i klubben testade dom mjukare (1 och 2) o dom överhettade fort o gick t om . sönder i vissa fall
(inte så bra ur säkerhetssynpunkt)
I mitt fall har det gått bra i 8-10 varv på Midlanda o sen vila. Det var grymt fäste varv 2-6 sen började det hasa. Körde säker ca35mil på dom o dom var absolut inte nya när jag köpte dom o dom var inte helt slut när jag gav bort dom.
_________________ Glenn Levisson - Långviken Nissan Skyline GT-R |
||
Hårdaste gummit är det enda som gäller. Rallydäck går sällan mer än 10-15 min åt gången. Sen får de svalna mellan sträckorna så de är inte alls gjorda för varv efter varv. _________________ Daniel Steiner |
||
![]() |
Däck för banåka
Asfaltsrallydäck på bana
|
1314 besök totalt |