| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Köpa svets
|
44093 besök totalt |
|
Re:
Det är nog bara med dig dom vill skoja lite ... Visst är den "normalkopplad". Kör man pedal så ställer man strömmen med pedalen (0-315A), inställning på svetsen är inte med i leken då. Däremot så är basström vid ev puls avrampning osv fortfarande med, men de flesta kör nog utan avrampning från svetsen och rampar på egen hand (fot) med pedalen. _________________ Ove Sponton Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig. No turbos, no superchargers. Just pure electricity. |
||
|
Re:
Filmen mm skall kollas ! tack !! Det första jag hade tänktge mig på är Alu, ca 2mm tjocka profiler, skall bygga en bra vagn tänkte jag. Har inte hittat några guldelektroder än, men hittade gröna på biltema ! den blev typ svart nu när jag försökte, skall den slipas ner så att den blir "fin" igen eller är det bara att köra på ? Fotpedalen känns som att den är "rättkopplad" för jag fick klart större båge med "plattan i mattan"
_________________ Andreas Persson Brukar: Hyundai IONIQ EV Bygger: Manta GSi Exclusive -87 (Är med i Pallbocksklubben sedan 2004 ca...) |
||
|
För två mm alu har du en ungefärlig inställning så här, bry dig bara om de inringade de andra är till pulsfunktionen, det behöver du inte blanda in som nybörjare.
om den blir svart har du antingen doppat den eller kört med för lite gas. Sen gröna elektroderna ska man inte slipa! Dom bryter du bara av och sen har du en tjock alu bit du kör den imot samtidigt som du ställer in peek curent och clean aeria whit så du får en snygg runding fram på elektroden. |
||
|
tack för tipsen !!
Filmen var riktigt bra å dessa inställningarna var en stor förbättring !! Dock kvarstår ett problem ! Jag får en ganska stor "bubbla" på elektroden samt att elektroden "äts upp" väldigt fort ! var gör jag för fel då ? För mycke/lite ström ?? för lite/mycke gas ?? något annat kanske ??? _________________ Andreas Persson Brukar: Hyundai IONIQ EV Bygger: Manta GSi Exclusive -87 (Är med i Pallbocksklubben sedan 2004 ca...) |
||
|
kan ju hålla med om att 1,6:an var ännu värre. nu kör jag med 2,0 mm
hur tjock skall jag ha till ca 2 mm alu ?? den är ju iofs från biltema, tillsatsen därifrån verkar inte lira, så det kanske är samma med elektroden.... så fort jag bytte till "riktig"( inte biltemans) tillsats så fick jag tillsatsmaterialet att smälta fint ! biltemas bara spottade och fräste.... _________________ Andreas Persson Brukar: Hyundai IONIQ EV Bygger: Manta GSi Exclusive -87 (Är med i Pallbocksklubben sedan 2004 ca...) |
||
|
Renlighet är A och o, och A och o, och A och o när man svetsar alu. Torka rent pinnarna precis innan du använder dom, bryt oxidskiktet på de rengjorda bitarna med en borste i rostfritt osv. Nästan alla mina missar har och göra med att jag slarvar med fogberedning och rengöring. Otroligt känsligt när man kör i alu.
Vad kör du för elektrod? Ren wolfram (gröna) eller nån legerad? Jag kör med guldpinnar (fan vet vad legeringen heter) till alu. Tål mer värme än de gröna. Går man upp en dimension kan man köra spetsslipad även i alu och får en smalare ljusbåge vilket ger en smalare och snyggare fog, lättare att komma in i hörn osv. _________________ Ove Sponton Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig. No turbos, no superchargers. Just pure electricity. |
||
|
tyckte att jag rengjorde noga...
elektroden torkade jag dock ej av.... kör med en grön. skall köpa på mig guld med. "går upp i dimmention och köra med sprtsig" betyden vilka dimmentioner i detta fallet ?? edit: fick ett PM med nyss av "bon scott" här som också kämpar med en ny TIG
skall ärligt talat säga att jag inte synade manualen direkt... men jordklämman skall ju sitta på + står det ju !! han hade gjort samma tabbe med samma resultat... brukar det verkligen vara så på svetsar ?? detta skall testas imorn !! tack för tipset stefan !!
_________________ Andreas Persson Brukar: Hyundai IONIQ EV Bygger: Manta GSi Exclusive -87 (Är med i Pallbocksklubben sedan 2004 ca...) |
||
|
Re:
När du kör likström måste du ha +på jord annars blir elektroden som får ta imot all ström och smälter. På ac splerade det ingen roll för men nu när du kan ställa en del parameterar på hur hur strömen ska gå så måste jorden även vara där på + För pinsvetsning är det oftast - på jorden förutom vissa typer av svetsning. |
||
|
nu gick de myycke bättre
brukar ju göra det när förutsättningarna är rätt
en fråga till... efter en timme eller 2 precis lagom till att jag har fått upp farten och börjar få till någorlunda snygga fogar och bara har ett ben kvar på min blivande svetsvagn kvar att svetsa fast så slutar den att "tända bågen" den kommer igång om jag "duttar elektroden" dock, men det är ju inte så bra..... kollade gasen och den började närma sig noll... kan det vara så att svetsen slutar tända elektroden när gastrycket sjunker ?? gasade ut munstycker gjorde det... eller e de jag som han slaktat elektrodstackaren ??
||
|
Re:
Börjar det bli dåligt med gas så beter den sig som du skriver, behöver inte bli helt slut innan det blir trögtänt. |
||
|
kom på att man kanske skall bogsera bort sissta delen av denna tråden till någon form av Svetsa TIG för Dummies tråg
Är det fler som har köpt vattenkylaren av kinesen förresten ?? min läcker som ett soll !!
||
![]() |
Skruva banåkabil
Köpa svets
|
44093 besök totalt |