| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Eftermarknadskolvar
|
4546 besök totalt |
|
Eftermarknadskolvar
Ska beställa nya kolvar till min bmw-motor, M44B19. Pga att detta är en ganska ovanlig motor så blir det specialbeställning ihop med en annan som ska ha till sin uppborrade M42a. Hur som helst, vi var inne på att via en kompis, beställa från Ross i USA. Var inne o lämnade mitt block för toppdeckning och oringning nu innan helgen på Hedströms motor i Vetlanda, och han hävdade vänligt men bestämt att dessa kolvar skulle jag fasen inte stoppa i min i övrigt rätt seriösa motor. Så jag tänkte nyttja kunskapen här och höra vad det finns för ris och ros att säga om de olika kolvtillverkarna över sjön. Hedströms förslag var istället CP eller JE, Ross menade han hade en förlegad design med höga kolvvikter och klena kolvar som resultat. Materialet i dessa menade han också var av tveksam natur. Fick även en utläggning om kolvringar och materialet i dessa. Jag hade först menat lämna cylinderloppen som de var (originalhonade från fabrik, motorn gått 3000mil). Men tydligen skulle det väljas kolvringar efter applikation, alltså hög effekt, turbo osv, sen skulle loppen honas i rätt vinkel och ytfinhet utefter detta. Krom-ringar som han tyckte jag skulle använda tålde mer värme, men samtidigt smorde de sämre så honingen var tvungen att vara i annan vinkel och grövre än med moly eller gjutjärnsringar. Känner att jag behöver få opartisk klarhet i detta nu... _________________ Peter Sternersson |
||||
|
Re: Eftermarknadskolvar
Jag å kompisen köpte våra kolvar till mercorna från denna firma: http://autoshopracingengines.com Hon heter Birgitta å är svenska! Jädrigt snabba leveranstider kan jag säga! Å gäller det BMW motorer så har väll CP de mästa som hyllvara. _________________ Johan Carlsson Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92 VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA |
||||
|
Annars skall dessa vara bra på kolvar till BMW (JE) http://www.racetep.com/jebmw.html
De verkar ha gjort många kolvar och har där med modeller för hur kolvtopparna skall se ut för din motor och önskad kompression. Har dock ingen egen erfarenhet av dom.. _________________ /Arne Lindgren |
||||
|
Racetep tar jag inte i med tång ens. Aldrig någonsin har jag varit kontakt med några mer inkompetenta människor än dom. Detta gäller iaf måttbeställda kolvar, har hört annat om sånt dom har på hyllan.
_________________ Mikael Lindqvist SVKG 692 |
||||
|
Börjar ju rinna in lite information nu.
och nog för jag värdesätter information om återförsäljare/leverantörer, men det är främst kolvtillverkarna i sig och deras produktkvalitet som jag är nyfiken på. Fel kan det ju bli från vem som helst, och i synnerhet med specialbeställda kolvar då det är MASSOR med lustiga grejor man måste ange och fylla i... _________________ Peter Sternersson |
||||
|
wiseco? finns att köpa från www.dli-teknik.se
Re:
Tro nog du har fått svar på den frågan redan av mannen som snider på ditt block
Så de vi ger dig är inköpsställen som ger vad de lovar
Sen om de står JE eller CP eller XXX på kartongen är nog en fråga för dig å ditt konto, _________________ Johan Carlsson Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92 VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA |
||||
|
Jag köpte CP-pistons, har visserligen inte monterat dom än, men dom ser fina ut iaf.
Visst kan alla göra fel, inget konstigt med det, men tyvärr handlade det om lite mer än bara ett fel. Efter att efter 6 mån inte fått några kolvar levererade, dom var redan betalda. Första gången påstod dom sig att man gjort fel vid produktion, även så andra gången. Tredje gången hade dom kommit fram till Racetep, men tyvärr, det var tydligen fel igen. Sen helt plöstligt så vägrar den gode Steve att sluta svara på mail, han är aldrig där när man söker honom på telefon, han ringer inte upp. Efter ett massa turer fram och tebax så erkänner han att han inte kan leverera några kolvar och lovar att betala tillbaka pengarna. Gick även back på affären då dollarn gick ner rätt mycket. Detta gällde då JE-kolvar. Hittade då firman i Florida som fixade fram custom-kolvar från CP, hade dom hemma i Sverige 4 veckor senare _________________ Mikael Lindqvist SVKG 692 |
||||
|
Re:
JE är kanon, de tillverkade måttbeställda S14B20 kolvar till mig samt till många andra M3E30 ägare här på forumet med glans. Bra priser, bra kvalite och fina toleranser. Skickar till Sverige med "rätt" antal $ på tullpappret Skulle jag köpa igen så blir det JE igen _________________ Patrik Skoog |
||||
|
Har köpt specialkolvar från ROSS till en kundbil och tyckte att det kändes väldigt seriöst när det följde med ett papper med ett flertal kontrollerade mått/kolv plus vikter.
Däremot så kändes dom tunga och inte så speciellt "designade". Vet inget om kvalitén, men dom har inte gått sönder än i alla fall (2,5 liters motor, ca 215Hk + 70Hk lustgas, körd i ett antal år nu) _________________ Roger Näslund Datsun 240Z -73 Blivande banbil Datsun 280ZX -80 Sommarbil Ford Probe GT -93 Såld |
||||
|
Re:
Detta stämmer ju överens med vad Hedström säger. Tunga kolvar med förlegad design. En motor med 280-300hk ska ju kunna ha ganska lätta kolvar tycker jag, även om det är en 4a som inte framgår. Vet inte vad Bonje menar stressa ur sin motor, men kolvarna ska stå emot 400-600hk på en liten 4 cyl iallafall. och kändes de tunga redan för 280hk så vetetusan. Frestar ju bra på kolvbultar, stakar o vevaxel om kolvarna är tyngre än nödvändigt. _________________ Peter Sternersson |
||||
|
Hur seriös ska du vara?
Har du höga krav så finns ju tillverkare som Mahle Motorsport och Cosworth Racing. Vet inte hur Mahle ser på små beställningar men Mahle Motorsport USA samt Cosworth Racing verkar i alla fall ta mindre beställningar. Dessa tillverkare levererar bland annat den mycket lätta box'n'box konstruktionen och de kan sannolikt leverera hela paketet med bult och ringar anpassat för applikationen. Cosworth har även dem ganska påkostnad utrustning för framtagning av kolvar enligt dem själva, något som det fanns budget för då de tillverkade kolvar för sina F1 motorer. CP är ett Pankl bolag, men det är förmodligen en del skillnad på dem och Pankls fina men ack så dyra grejor. Jag vet att CP gör en del grejor på sätt som varken Pankl eller Mahle rekommenderar. Pankl brukar dock inte leverera sina saker i små serier. Även Capricorn gör kolvar numer: http://www.capricorngroup.net/en/aut Tänk dock på att de flesta tillverkare har olika material och smidesämnen att utgå ifrån beroende på hur man specificerar kolven. Man kan alltså få en kolv där man prioriterat ex. låg kostnad framför låg vikt och dessa kommer då förstås vara tyngre. |
||||
|
Re:
Fast det verkar som att Cosworth inte alltid gör allt själv, har en uppsättning Cosworth kolvar och dom är gjorda på ROSS ämnen. Dock så gjorde dom för tunnt kolvtak så det gick hål i det pga av förbränningstrycket. _________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||||
|
Re:
Vad exakt är det Pankl och Mahle inte rekommenderar? Har nämligen oxå hört att deras design inte är så smart men det från vanliga bonntrimmare kan t.om berätta ingående vad de tyckte var idiotiskt _________________ AIexander StenvaII |
||||
|
_________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||
|
Re:
Jag har varit i kontakt med Mahle, men de var inte intresserade att bli leverantör till NP Engineering
Däremot var de intresserade i att utbilda mig,
De skickade ett antal kompendier i kolvdesign och övrig info som angränsade till samma ämne. Skaplig kompensation för att inte villja ha mina pengar tycker jag
Utan att vara expert men mitt personliga val är JE, om du skall göra customkolvar. Kika på deras hemsida så ser du att de har ganska stor dynamik i det som de kan erbjuda. _________________ Niklas Persson Porsche 997 Turbo BMW M3 Competition Touring |
||||
|
Har ni några erfarenheter av http://www.omegapistons.com/, dom skickade mig väldigt fin reklam iaf
Sen finns också http://www.diamondracing.net/ ,där va de en på andra sidan atlanten som köpte customkolvar till sin 924 turbo. Han va nöjd och priset verkade riktigt najs, då iaf
Har ni några erfarenheter av dom ? _________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||
|
Re:
Det jag på rak arm kan komma på har att göra med borrning av oljekanaler och vertikala gasportar. Det senare menar Pankl är som gjort för att de ska sättas igen av sot och strula (men kan väl fungera i dragracingmotor som plockas isär efter ett par minuters gångtid) och Mahle rekommenderar inte att man borrar oljekanaler ovan kolvbultens lagerläge i kolven då detta är ett av de mest belastade ställena i kolvarna. Rent generellt kan man väl säga att det kan skilja en del mellan amerikanska kolv tillverkare som ofta är inriktade mycket på dragracing och liknande och europeiska som ofta har fokus på banracing. |
||||
|
Faktum var att det var precis det som de anmärkte på!
Bonntrimmare är nog inte så dumma alltid
De hade märkt att gasportarna hade sotat igen redan efter bara några hundra mil på bensinmotorer De tyckte oxå det var dumt att borra oljekanaler som du säger ovan kolvbulten då de sett andra kolvar gått av där Sen hade de lite anmärkningar på om dessa gasportar var så smarta även om de hade fungerat så bra då de tyckte det var mer av en fusklösning att få bort värmen från kolven och därav kunna lägga kolvspelet mycket mindre trots samma värmeutveckling _________________ AIexander StenvaII |
||||
|
Re:
Gasportar brukar utnyttjas av ex. Pro Stock motorer där man kör med kolvringar vilka nästan inte har någon mekanisk fjädringskraft alls, detta ihop med ett mycket litet vertikalt kolvringsspel. Effekten av detta blir att gaserna från förbränningsrummet leds ned direkt bakom kolvringen (inte via vertikala kolvringsspelet som normalt) och pressar denna utåt vid gastryck. Då det saknas gastryck, eller då trycket är mycket lågt som under insug och avgastakt så pressas inte ringarna mot cylinderväggarna och man reducerar friktionsförlusterna. Detta fungerar dock tack vare att man går igenom motorerna med såpass korta intervaller varvid sot inte utgör något problem. En kolvtillverkare borde dock veta att gasportarna inte är att rekommendera till de flesta applikationer och råda kunderna efter detta. |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
Eftermarknadskolvar
|
4546 besök totalt |