Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3 4441 besök totalt |
Robin Hood
Man kan ju undra om detta är ett bra koncept: ![]() Verkar som om dom tänker släppa den varma kyl-luften där fram å på nått sätt få in kall luft till insuget där bak...eller kanske är det "All Show - No Go" ![]() _________________ Jonas Wikström Göteborg obesegrad svensk mästare i kamaxel ras. 1968 Camaro RS 1972 Pantera GTS |
||||
ska försöka ta ett par bilder nästa gång jag dimper ner i det garaget. _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||
Jo, men min bil är ju modifierad.... ![]() |
||||
Ser väldigt restriktiv ut den där, knappast nån rejs-kat...
![]() Det här med att inte ta bromsluft för långt ut på sidan i fronten, nog borde det väl vara bra mycket högre tryck där än inne vid bromsskivan eller? Visserligen har man ett flöde åt sidorna som skapar lite undertryck men man kör ju trots allt framåt och det är mycket luft som skall undan. Skulle vara intressant att se listat för och nackdelar med att plocka ut kylluft i framkant på huven kontra framför framhjulen. I ett ganska färskt nummer av Racecar Engineering så pratar dom just om att ta ut kylluften framför framhjulen och de menar på att det är otroligt viktigt att länka av luften bakåt så att den inte blåser rakt ut eftersom detta skulle göra att bilen fick en bredare front rent aerodynamiskt sett. Nackdelen med att plocka ut luften i huven är väl att man får varm luft över vingen bak, finns det fler? _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||
Jag har haft en del huvar på Panteran. Eftersom jag inte har nått värmepaket i bilen så kom jag på den ljusa iden att dra en slang till bakom kylaren. Då använde jag en huv som hade två GT-40 formade utsläpp. När jag körde lite lugnare verkade allt funka bra, men över 100 så blev det just ingen varmluft alls i kupen. Luftmängden genom kylen blir så stor att tempen höjs med 5C eller nått. Det är snarare att MER luft går över bilen som skiljer. Göran Malmberg. _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||||
ok, om jag förstår dig rätt så är det ena negativa du kan komma på är att kylningen är för bra?
![]() Borde man ju kunna lösa genom att minska inloppsarean i fronten, nu snackar vi räser alltså. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||
Så utsläpp genom huven ger alltså mer luft över bilen och som då passerar bakvingen.
Vad är det för negativt om mer luft passerar bakvingen? förstod jag det rätt nu? ![]() |
||||
Tunnare luft --> Mindre effekt av ev. bakvinge. Har dock hört att effekten är marginell. Men det var av denna anledning jag skrev att du ska försöka leda luften lite "snett bakåt", runt coupen bilen typ. Kolla M3 V8 GTR racern, den ser bra ut. Och den funkar ju ganska bra... |
||||
Mja, mer luft.... Man vill ju sätta bakvingen så högt att den inte påverkas av den störda luften run bilen. Vad som händer är att dom effekter som luften har över bilen förstärks med mer luft. Och vad det blir för effekt beror på bilens form. Jag kan tänka mig att det får konsekvenser i direkt mening om vingen sitter lågt i egenskap av att jobba med diffusorn. Göran Malmberg. _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||||
En kommer en version som är ytterst tillyxad några dagar innan rejs. Fullständigt utan beräkningar, utan endast hopskrapad för att det skall gå så fort som möjligt och med de saker som fanns tillhands, Men dock inte principiellt fel, utan konceptuellt helt OK.
Bakgrunden var att motorn kokade i förra rejset om man drog ur den på de lägre växlarna. Då var det helt original och dessutom blev vi tvungna att ta bort oljekylaren i sista stund för adaptern gick inte dit med det nya grenröret. Dessutom visade det sig i absolut sista stund att kylaren inte var riktigt tät, så vi "lånade" sent på kvällen en kylare av en övegiven bil utanför ett dagis - den användes som lekplats för barnen, så den behövde ingen kylare. Nöden har ingen lag, men helt fräsch var inte den kylaren trots att den i alla fall var tät. Den nya lösningen funkade kanon i alla 8 timmarna som racet varade och fläkten kördes endast i depån. Oljekylaren funkade förresten inte den här gången heller, för det visade sig vid provstarten i depån att en slang var dåligt klämd. ![]() Den vanliga öppningen genom grillen stängd: ![]() En lite annan vy: ![]() I motorrummet: ![]() Från andra hållet (med oljekylare i öppningen på sidan): ![]() Slutresultat framifrån: ![]() Listen runt grillen fick bli list runt hålet i huven och bestämde därmed storleken på huvhålet. ![]() Eftersom värmepaketet är borttaget så var det nog bara bra att få in lite värme i kupen under de tidiga morgontimmarna i oktoberrejset. _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||
Anders: sitter kylaren fast med buntband??
![]() ![]() Jag är ganska inne på att det kommer att få bli hål i huven (om det ska bli något). Ska se om man kanske hade kunnat göra dem sneda så att luften (gör ett försök till att) flyter förbi kupen på sidorna. min bakände, som jag ska disutera här om ett par månader ![]() denna vintern får det bli luftstyrningn till kylaren och bromsluftkylning och sen får vi se när jag kan klämma in luftutsläpp från kylaren... bockar och bugar för alla tips! ![]() |
||||
Japp - panikmekning har sin tjusning ibland. ![]() Funkade faktiskt alldeles utmärkt. Ideen förutom att det gick snabbt var att det inte skulle bli allt för stumt monterat, så det blev plastupphängt istället för gummiupphängt. _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||
var ute nu i eftermiddags och började kika lite på grejerna.
kom fram till att det kommer att bli fruktansvärt fult att försegla de övre intagen kant i kant med resten av fronten.. även om de är svartlackade (jag vet, utseendet har ingen betydelse men som blivande industridesigner kan man ju inte låta bli att tänka på det ![]() Vad händer om man ex sätter stoppet 3-5 cm innanför fronten istället? Som jag ser det så kommer bilen att få en större frontyta (men även högre undertryck i främre delen av huven?) eftersom luftströmmarna som kommer in i grillen och sen trycks ut igen ovanför kommer att bidra med att lyfta resten av luften högre upp.. ung som det maz pratade om med luftevakueringen framför framhjulen... är detta marginellt eller märkbart? ![]() ![]() |
||||
Jag kör med tryckande fläkt pga utrymmesskäl i min bil, och det verkar fungera hyffsat. Setupen kräver dock i mitt fall fräsh kylare för att det ska fungera bra, men då är installationen å andra sidan regält tight och dessutom så sitter det en IC framför vattenradiatorn. (Ja, fläkten trycker genom de båda...) Ska du använda denna variant var dock noga med att fläkten verkligen är tryckande! Bild frammifrån: http://www.mtek.chalmers.se/~bureniu Bild bakifrån, det är här jag inte få plats med någon fläkt: http://www.mtek.chalmers.se/~bureniu mvh/Ragnar _________________ Ragnar Burenius ![]() |
||||
Hur ser det ut om du förseglar de övre intagen med genomskinlig plast (plexigals)??? Kanske ser ännu värre ut?? _________________ /David Söderblom |
||||
nja, jag kom på hur man kanske kan göra -
flyttar ut gallret och klistra prexi precis bakom gallret - då blir det ca 2 cm innanför som 'väggen' sitter och det kan väl inte märkas någon skillnad jämfört med om plexit sitter kant i kant med resten av fronten... ![]() |
||||
Skillnad och skillnad... Hos MIRA hade det nog gått å mäta, men frågan är om du märker ngt.
Tycker du kan göra så. Man FÅR kompromissa lite efter tillgång till delar/kunskap/krav! |
||||
Kanske en dum fråga
![]() Har sett det på några race-bilar här och där och undrar om inte det kanske är en mindre "fult" sätt än hål i huven? _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||
Kanske dax att läsa HELA tråden... ![]() ![]() ![]() |
||||
hoppades på att någon skulle säga så ![]() provar på detta sättet... |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3 4441 besök totalt |