Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2, 3 >> 4178 besök totalt |
Jag har för mig jag läst att tävlingsbilen Porsche 935 gjorde det på runt 8 sek (blanda inte ihop den med 911 turbo slantnose som slarvigt kallas 935). Tävlade i mitten på 70-talet och var bland dom första Porschemodellerna med turbo.
_________________ Pär Hylander |
||||
enligt Road & Track Juni 2000
Där står att läsa att Jaguars 800 Hk F1 med full tank (195 liter soppa? Startvikt ca 700-750 Kg) och i fullt racetrim klarade 402 M på 9,4s/291 Km/H. _________________ driver - Thomas Thuresson Porsche 964 C2 -90 |
||||
291km/h är ju rätt bra ![]() |
||||
Sahlin kör sin m3 på 9.76, 237 Kmh. Den väger 1295 kg, 746 hk.
Tycker att en F1:a borde prestera mycket bättre. Den har alla möjliga hjälpmedel att komma iväg fort. Till slut så kanske däcken avgör. En F1 med vad man nu har när man kör 402 m skulle kanske få snabbare tider. Men lite märkligt tycker jag att det är iaf. ![]() Tänk er då de monster som kör på 4.6 sek 510 kmh. ![]() Plötsligt verkar det som vi håller på med ganska normalt. _________________ ![]() Jan Nagy |
||||
Skriver ett inlägg då jag ej kan somna, brukar ej skriva mest läsa..
Jocke Sahlin/Richard Cornachini kör med ballonger, och kan därmed komma iväg väldigt bra. F1 bilarna kör med hårda däck, vilket resulterar i att dem säkert spinner häftigt mycket upp till 300m. Men om du räknar på stickan slutfarten då kan du få ut den verkliga effekten. _________________ Yashar Maleky Borås M3 E46 |
||||
En Formel 1 bil accar fortare 100->200 km/h än 0->100 km/h. _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||
Vid Ferraris möte på mantorp kördes det med F-1;or. En som var nån säsong gammal. Jag kollade, och fick det till 8 sek från ut på rakan till mål. Men det är ju manuell tidtagning med landmärke från där jag stod. Det är dessutom flygande start. Den typen av start spelar inte så stor roll med min bil vad gäller slutfarten. Men en F-etta kan komma ur chikanen med betydligt högre fart. Därför drar jag slutsatsen at dom inte går under 8 sek. Hårda däck? Jaa, men dom är ju rätt hög profil. Det hänger säkert uteslutande på fjädringen som måste klara en stor downforce, och därför slår loss däcken i starten. Tom, min bil måste jag softa ner bakinställningen på om jag vill greppa i starten. Annars är jag borta till över 100 km/tim. Men med rätt accinställning kan jag inte svänga sen.... Göran Malmberg. _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||||
Ditt minne behöver inte vara galet, luftmotståndet på en F 1:a ligger på 0.8->0.9 men på en 935:a borde det ligga under 0.5. _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||
Nja...den har mer vikt på sina enormt breda bakhjul och mindre luftmotstånd...så varför inte? _________________ G o r a n A m c o f f |
||||
935:an är inte fjädrad för denna enorma downforce.
Så fort man går på med mycket dämpare å fjädrar så losar man acc-greppet. Effekt viktförhållandet visar att det är annat än effekt det handlar om. Göran Malmberg. _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||||
Men eftersom F1:an uppenbart har hög sluthastighet i förhållande till tiden är det inte luftmotståndet som är problemet. Det är i låg fart den tappar tid.
Utväxlingen har stor betydelse ihop med motorkaraktären. Det går inte att starta från stillastående utan att varva väldigt mycket och därmed tvingas till mycket hjulspinn som i kombination med hjulupphängningar, fjädring och däck bidrar att ge en urusel start. Enligt en dragracing-kalylator så ska en 600 kg tung och 900 hk stark F1:a klara 7.8 s med 330 km/h i slutfart. Ett högst teoretiskt värde alltså. Så ja, det blir nog svårt att komma under 8 s. Slutfarten borde bli lägre med tanke på luftmotståndet. _________________ Daniel Nihlén Porsche 964 C2 ![]() PCS 8040 "Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche |
||||
Testade att ändra värden i den kalkylatorn jag nämner ovan.
http://kowboy1.bananaman.com/xycool/ Den ger för massan 600 kg= 1327 lbs lägsta tid = 7.82 s för hk i intervallet 880 till 1030 hk. Sen stiger tiden för högre effekt...... Vad är händer? Har den någon form av kompensation för bilens massa och dynamiken i detta, eller bara knepig kalkylator? EDIT: Testade att sätta 10 lbs och 1000 hk fick sluttiden 302 s och slutfarten 1750 km/h. Känns som en dålig start...... ![]() ![]() _________________ Daniel Nihlén Porsche 964 C2 ![]() PCS 8040 "Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche |
||||
Testade en annan kalkylator
http://www.turbofast.com.au/Drag.htm som bara verkar räkna vikt/effekt-förhållande. Den gav för 600 kg och 900 hk 6.63 s och slutfart 330 km/h vilket är samma slutfart som för den andra kalkylatorn med samma data. _________________ Daniel Nihlén Porsche 964 C2 ![]() PCS 8040 "Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche |
||||
Daniel.
Känns som jag mest gör antaganden. Men iom aerodynamiken så ökar ju greppet efter hand. Visserligen med mer luftmotstånd. Nu finns det rätt stora skillnader i hur mycket luftmotstånd en mängd marktryck kostar. Så där blir det svårt att uttala sig. Men som du säger slutfarten är ju bra, så där ligger inte problemet. Det visar mera att greppet bättrar sig med farten. Allmänt så betyder hög slutfart att man har ett bra vikt effekt förhållande. Medan startgreppet fäller utslag på tiden. Eftersom dålig start sänker snitthastigheten. T,ex en nitrodragster som ser att motståndaren fastnade på startlinjen, kan slå av efter 100 meter å rulla imål på 9 sek å 150 i slutfart. Däcksreglerna på F ettan har ju gjort att vikten måst flyttas fram, vilket förvärrar startmöjligheten. Och starten är ju det som diskuterats som problem i f-1. Jag tror vi kan vara rätt överens om att det är starten som är bekymmret. och att det är ett pris man får betala för att bli snabb under tävlingen. På samma sätt som en dragster får betala priset av att inte kunna svänga överhuvud taget. Det känns inte rättvist att blanda in F-ettor i acc ligan. Göran Malmberg. _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2, 3 >> 4178 besök totalt |