Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Bilder o videos
Film: Super Touring Volvo S40 back on track again
1, 2, 3   >>
1 besök senaste veckan (6074 totalt)
christ0ffer
Örebro län
Här sen Okt 2008
Inlägg: 67


Trådstartare
Flash testar gamla STCC-Volvon:

http://www.youtube.com/watch?v=yPgd9i7T9UU

_________________
Christoffer Johnson
Citera
johan..
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2540



Super Touring! Saknar de bilarna, mycket roligare att titta än dagens STCC thumbs up thumbs up

_________________
J0hanC@rlström

Mini Cooper JCW -19
BMW i4 M50
Citera
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3615



På tal om super touring, här kommer en favorit som man aldrig tröttnar på

http://jp.youtube.com/watch?v=6koqKB1GYP8


Eller jo, hjärnan tröttnar lite på ljudet efter ett tag, men den är sevärd ändå
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7984



Åhh Super Touring thumbs up
Volvon är läcker och ljudet!

Generellt så suger Stcc numer om man jämför med gamla ST-bilar.

BTCC var ju det bästa och helt överlägset roligast att kolla på.

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003
Inlägg: 11883

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Här är en riktig klassiker
AMP Bathurst 1000 1998
där Volvon tillsammans med Rydell drar till med Pole på bästa tänkbara vis.

Sevärda två timmar thumbs up

_________________
/Anton Lillsund
Citera
Emil Jönsson
Ängelholm
Här sen Jun 2005
Inlägg: 896



Finns det någon klass kvar där man skulle kunna köra med gamla supertouringbilar?

Går ju något så sju in i helsike! Men driftkostnaderna är väl rätt höga eller?

_________________
Emil Jönsson
Citera
Erik Börnstedt
Stockholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 315



S40 med volvofemma om jag inte minns fel.
Vet ngn vilken motor det kördes med och hur dem var specade?

Kul fil förövrigt


MVH Erik

_________________
Erik Börnstedt
Citera
Obizzz
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 9009



Emil Jönsson skrev:
Finns det någon klass kvar där man skulle kunna köra med gamla supertouringbilar?

Går ju något så sju in i helsike! Men driftkostnaderna är väl rätt höga eller?


om jag inte har helt fel så går det / har gått en del supertouring i VLN t ex.

_________________
Martin Öberg
Citera
Martin G
Stora Höga
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1960



Emil Jönsson skrev:
Finns det någon klass kvar där man skulle kunna köra med gamla supertouringbilar?

Går ju något så sju in i helsike! Men driftkostnaderna är väl rätt höga eller?


För den som inte var med på 90-talet och vill se ett riktigt Super Touring race blir det till att bege sig till Silverstone till sommaren.

Kolla in på: http://www.supertouringregister.com/Silverstone09.php

"The 2009 Silverstone Classic will include a David Leslie Memorial Trophy for mid-90s Super Touring cars. Run over 24/26th July 2009 on the Silverstone Grand Prix circuit, the event is expected to attract 65,000 spectators and will be televised by MotorsTV.

The following list shows teams and drivers who have confirmed an interest in entering the event. Already well on the way to the organisers' target of 30 cars, this looks set to become the biggest grid of Super Touring cars ever assembled in the UK and a 'must see' for every touring car fan. "

Ser ut som om Flash skall delta i sin "gamla" S40... thumbs up

och jag kan bara hålla med Johan ovan - saknar både bilarna, förarna och fighterna från den "gamla goda" Super Touring tiden i slutet på 90-talet.

Jag vet att flera ST-bilar går backtävlingar nere i Europa och det finns flera serier där de passar in i 2-liters klasser. Här i Sverige har vi sett några stycken i SLC sprint.

Driftskostnader ja... - blir gärna det när biltillverkare skall vara med och tävla. Typisk driftstid på en ST-motor ligger på 2000 km, sena modeller kan ha mindre. När det var som mest extremt åkte de större teamen olika tränings, kval och rejsmotorer. Sen är det inte bara motorn det är driftstid på...

För dig som är "novis" på Super Touring, kolla: http://www.youtube.com/watch?v=40XdqIpoo6c
(Jag var där! )

_________________
///Martin Gistell

Z3 2.8 Coupé -00 - Roadsport B 2012 / 2013 / 2014 / 2016 / 2019
M3E30 -90 - tredje i ordningen!
Passat GTS R-line -18 - personfraktare
Citera
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8696



Martin G skrev:
För dig som är "novis" på Super Touring, kolla: http://www.youtube.com/watch?v=40XdqIpoo6c
(Jag var där! )


Till och med Johan Thorén var bättre på den tiden...

_________________
///Mvh Sören Hall (fd Kristensson)

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
Spirou944t
Askeby->7 min från Sviestad
Här sen Dec 2003
Inlägg: 1016



Jädrar vad det smällde, en hit--en dit, ingen som backade undan...

Hur mycket snabbare var dom, och vad ger enskilt mest fart?
Motor, chassi, växellåda??

_________________


Klubbräser: Porsche 951-86
Tävlingsräser: Opel Kadett GSi 2,0 16v
Citera
AerodyneGhost
Stockholm
Här sen Jan 2004
Inlägg: 133



Vad är det för skillnad mellan dåtidens STCC bilar och dagens STCC bilar ??

_________________
Patrik B
Citera
Emil Jönsson
Ängelholm
Här sen Jun 2005
Inlägg: 896



PatrikB skrev:
Vad är det för skillnad mellan dåtidens STCC bilar och dagens STCC bilar ??


Är väl mer standardbilbetonat idag?

Fanns väl lite friare regler i STreglementet.. audi fick väl köra me fyrhjulsdrift ett tag te.x..

Är också intresserad utav att veta skillnaderna mellan nya och gamla stccbilarna.. har för mig ja hört något om att peugeots btcc 406'a kunde utveckla en bit över 300hk vid 13k rpm, men de var nog utan restriktorer. Detta är dock bara vad jag hört, säger inte att det är sanning så halshugg mig inte

_________________
Emil Jönsson
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3187



Emil Jönsson skrev:
PatrikB skrev:
Vad är det för skillnad mellan dåtidens STCC bilar och dagens STCC bilar ??


Är väl mer standardbilbetonat idag?

Fanns väl lite friare regler i STreglementet.. audi fick väl köra me fyrhjulsdrift ett tag te.x..

Är också intresserad utav att veta skillnaderna mellan nya och gamla stccbilarna.. har för mig ja hört något om att peugeots btcc 406'a kunde utveckla en bit över 300hk vid 13k rpm, men de var nog utan restriktorer. Detta är dock bara vad jag hört, säger inte att det är sanning så halshugg mig inte


Det gamla reglementet var ganska mycket friare speciellt i hjulupphängningar där det nu bygger mycket på standard komponenter. Motorerna var varvtalsbegränsade till 9500rpm om jag kommer ihåg rätt och Honda var upp en bit över 300hk dom sista åren.

Varvtiderna skiljer väl inte så mycket nu men ST var bra mycket roligare att titta på jämfört med Super 2000.

Edit: 8500rpm var det.

_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003
Inlägg: 6929



8500 rpm - strafftillägg /annat om de varvade 8550

_________________
Kristian Hesselmark
EVO'n S Å L D !
Citera
Johan Meissner
Stockholm
Här sen Jan 2004
Inlägg: 1019



Super Touring-bilarna var begränsade till 8500 rpm och producerade som mest runt 320-330 hästar.

Dagens S2000-bilar är också begränsade till 8500 rpm (4 cyl) och de producerar runt 280-300 hästar.

Super Touring-reglementet var mycket friare vad det gällde modifieringar i motor, hjulupphängningar, motorplacering, osv.

Dagens S2000-reglemente är mer standardbilsbetonat. Tanken var att det skulle bli billigare, men det tvista de lärde om...

Vad det gäller varvtider så beror det på däcksfabrikat, banor, osv. Men ta Knutstorp tex, där var Super Touring-bilarna nere på 59-tider medan dagens S2000 ligger på 1:01. Ta en snabbare bana och det kommer att skilja mer.

_________________
Johan Meissner
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3187



Johan Meissner skrev:
Vad det gäller varvtider så beror det på däcksfabrikat, banor, osv. Men ta Knutstorp tex, där var Super Touring-bilarna nere på 59-tider medan dagens S2000 ligger på 1:01. Ta en snabbare bana och det kommer att skilja mer.


Kollade tider på Knutstorp mellan -98 och -01 och då var snabbaste tiderna ner mot låga 1.01 så det skiljer inte mycket där iaf.

_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Citera
johan..
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2540



Största problemet med S2000 enligt mig är däcksbredden, det är för breda däck - för mycket mekaniskt grepp = tråkig rejsing thumbs down

_________________
J0hanC@rlström

Mini Cooper JCW -19
BMW i4 M50
Citera
Obizzz
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 9009



Super Touring ser ut att gå nästan dubbelt så fort och det är det som räknas

Hur balla ST-bilarna var har jag fattat först på senare år.

http://video.google.com/videoplay?docid=3111370469819433233&ei kika på den där, hur häftigt som helst, har sett den flera gånger thumbs up thumbs up thumbs up

_________________
Martin Öberg
Citera
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003
Inlägg: 11883

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

obizzz skrev:
http://video.google.com/videoplay?docid=3111370469819433233&ei kika på den där, hur häftigt som helst, har sett den flera gånger thumbs up thumbs up thumbs up


Nu borde de flesta hitta dit.. eftersom jag postade samma länk lite längre upp i tråden..
Men jag har dig att tacka för att jag hittade den från första början.. thumbs up

_________________
/Anton Lillsund
Citera
Martin G
Stora Höga
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1960



Johan.. skrev:
Största problemet med S2000 enligt mig är däcksbredden, det är för breda däck - för mycket mekaniskt grepp = tråkig rejsing thumbs down


Men Johan - nu tänker du nog på STCC, WTCC är långtifrån tråkigt! (med något undantag, alla kan ju ha ett dåligt race... )

Nä, största problemet med STCC de senaste åren har varit tävlingsformatet. Mer långlopp med konservativa strategier, med några undantag, än sprintracing. (Värst var väl Falkenberg -06, tror knappt det var en enda omkörning.) Visst är det kul att teamet är delaktigt men utan ett duktigt team klarar man knappast att hamna långt fram på gridden, eller i resultatlistan.

Fast jag kan sakna profilerna; "Peggen" som satsade allt - bära eller brista (t.o.m. "Flash" har ju uttryckt att han saknar just "Peggen"), Hubbe Bergh och Mattias Ekström var bara några av de som gav STCC karaktär på andra halvan av 90-talet. Mattias, kontroversiell men alltid sevärd när materialet fungerade och jag kommer ihåg när han inte gav en millimeter till Flash i premiären på Mantorp -97. Sida vid sida i var sin 850 genom startkurvan - slutade med Flash i räcket...

Fast ett av de allra största minnena, förutom startkraschen i finalen på Mantorp -99, är från Kinnekulle -97 när Flash kör om både Tomas Johanssson och Bakajev på utsidan över TV-krönet. Vi som var där tittade på varandra och bara garvade - "hur f-n gick det där till?" Det undrade nog Tomas Johansson också...
Super Touring på Kinnekulle var milt sagt fränt!

Edit: Finalen 1999...
http://www.youtube.com/watch?v=G3_BnH36G5Y

oavsett vad dagens STCC AB säger om publiksiffror tror jag finalen -99 var de STCC race som haft absolut mest publik - det var fullt på Mantorp! Den officiella siffran var om jag minns rätt 28000.

_________________
///Martin Gistell

Z3 2.8 Coupé -00 - Roadsport B 2012 / 2013 / 2014 / 2016 / 2019
M3E30 -90 - tredje i ordningen!
Passat GTS R-line -18 - personfraktare
Citera
Bilder o videos
Film: Super Touring Volvo S40 back on track again
1, 2, 3   >>
1 besök senaste veckan (6074 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande