Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Framvagnsgeometri 240z (vs. framvagn från 200sx S14)
3686 besök totalt
mull
Stockholm
Här sen Mar 2005

Trådstartare

Håller på att försöker få en framvagn från en Nissan 200sx S14 på plats i en Datsun 240z och vill helst på förhand veta att den kommer på rätt plats och att geometrin funkar.

Har varit i kontakt med Fuling som stått för den stiliga blyerts-skissen nedan (jag piffade till den lite för att vara övertydlig). Börjar med att tacka Fuling för stort tålamod och många hjälpsamma svar

Fuling har dock en del att stå i, så istället för att jaga svar enbart från honom, tänkte jag att jag kunde lägga ut en tråd här och höra mig för lite.

Bakvagnen kommer från en Nissan Skyline R32 GTS och är i princip identisk med den som sitter på Nissan 200sx S14 (spårvidd 1470 mm).

Frågeställningarna är (har jag missat nån frågeställning, fyll gärna på):
1) Finns det några uppenbara frågetecken med mått/geometri i bilden nedan?
2) Nein nein. My bad. Bortredigerad fråga. Hade gett Fuling fel mått.
3) Med fråga #2 nämnd, menade en annan entusiast att ett ET på -20 skulle ge skrubb på 30 mm - rätt/fel?
4) Vad är "optimal" castervinkel för en gatbil som även vill kunna göra vettigt ifrån sig på banträffar/etc?

Så här ser det ut i verkligheten. Provisoriskt monterat för mätning. Markfrigången för den undre bärarmen är alltså ungefärlig.

therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002

Några tankar från mig...

1. Bärarmarna bör ju (väl?) slutta nedåt mot hjulet för att ge camberkompensation vid krängning. Det ser ut som framvagnsbryggan behöver komma uppåt i karossen (eller om du kan flytta infästningspunkterna för bärarmarna).

2-3. Scrub på 90 mm brukar inte vara så kul i en hyfsat tung (och framtung) bil. Men jag kan inte tänka mig att Nissan designat 200SX så. Har du mätt KPI? om skissen är skalenlig ser det ut att vara nära 0 i scrubbradie. Annars så hänger ET och scrubbradie ihop på ett enkelt sätt. Med allt annat givet (KPI, hjulets totala höjd etc.) gör en ändring i ET samam ändring i scrub. Som exempel, om du har 90 mm scrub med ET40, så kommer ET80 att minska scrub med 40 mm (hjulet kommer ju 40 mm längre in). För att komma ned till 20 mm skulle du alltså behöva ET110 men jag är som sagt tveksam till att du verkligen har 90 mm idag.

Genom att ändra KPI (vilket du verkar kunna göra eftersom dämparbenet är skruvat på spindeln) kan du justera scrub en bit. Lutar du in benet mer mot bilens mitt, minskar skrubb. Men det påverkar ju andra saker också.

4. "optimal" är svårt men min erfarenhet är att det är bra att kunna justera mellan cirka 4 och 8-10 grader i alla fall.

Personligen tycker jag att du bör välja fälgar som ger en vettig scrubradie - gärna 20-40 mm. För att fylla ut skärmarna kan det betyda att du måste flytta ut hela fjäderbenen (längre bärarmar normalt sett) men hellre det än att behöva köra med för stor scrubradie.

Hälsningar

Gustaf

Citera
mull
Stockholm
Här sen Mar 2005

Trådstartare
Tack för svaren Gustaf!

1) Infästningarna är tänkta att komma upp lite. Men, hur mycket är lagom?

2-3) Det var jag som hade gett Fuling fel mått. Hade skrivit 1660 mm på spårvidd, vet inte riktigt hur jag lyckades med mätningen där. Skrubb ligger alltså mycket riktigt runt noll (fick mail av fuling imorse gällande det). Skissen är inte tänkt att vara skalenlig, är den det så blev det så av en slump (eller så är fuling synsk)

4) Tack för input

therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002

Tja, hur mycket är lagom? Det finns säkert flera åsikter. Jag skulle försöka se till att camberkompensationen går åt rätt håll inom ungefär det område där jag tror att bilen kommer kränga. Hur mycket det är kan jag bara gissa, det beror ju på hårda fjädrar och eventuell kränghämmare man åker med. Men på min egen bil skulle jag nog räkna med i alla fall 30-50 mm infjädring på ytterhjulet.

Man får rita och klura en del, och allra helst bygga in justeringsmöjligheter. Man kan ju få för sig att köra bilen lägre i ride height än vad man trott...

Finns det plats att borra olika hål i framvagnsbalken för bärarmen kan det vara ett sätt att laborera lite.

Gustaf

Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003

mull: Vad tänker du använda för fälgdiameter?

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
mull
Stockholm
Här sen Mar 2005

Trådstartare
Re:

ice skrev:
mull: Vad tänker du använda för fälgdiameter?

Vågar jag skriva att jag vill ha större än 13" här?

18" hade jag tänkt ha. Eventuellt 17". Gatdäck á 18" och r-däck på 17". Beslutsångest pågår.

mull
Stockholm
Här sen Mar 2005

Trådstartare
Finns det några generella åsikter här om vad som är bra/dålig design på camber/caster-plattor?

Skruva banåkabil
3686 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande