Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Eftersnack
![]() |
<< 1, 2, 3 16326 besök totalt |
Re:
Hur mäter man drivlineförluster? _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||
Då mäter man alltså förlusterna på drivlinan baklänges och med ett annat effektuttag?
Hur väl stämmer det med den riktiga drivlineförlusten och skiljer det inte beroende på konstruktion och utväxling? Men det tar man kanske hänsyn till? _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||
Re:
Hej Anders, Mina ideer kring detta: Jag kan komma på tre kategorierter av förluster i en drivlina. Varvtalsberoende förluster: Tex olja som vispas runt i växellåda och slutväxel, luftmotstånd på roterande delar (tex. däck) mm. Dessa förluster mäter och kompeserar vår anläggning för. Fasta förluster: Dessa är relativt oberoende av varvtal och moment, tex packboxar. De mäts och kompenseras för precis som de varvtalsberoende förlusterna. Momentberoende förluster: Skillnaden i förluster beroende på moment i tex. kugghjul och lager. Dessa skillnader verkar vara små för drivlinor som används inom det momenstpann de är designade för. Ett kullager går tex ungefär lika tungt/lätt oberoende av belastning så länge man håller sig inom rimiga belastningsvärden. Momentberoende förluster i kugghjul och lager finns det beräkningsmallar för, men om dessa ligger i algoritmen någonstans vet jag inte. De momentberoende förlustskillnaderna är dock som sagt relativt små vilket också visar sig i att motorstarka bilar nästan alltid får lägre procentuella effektförluster än motorsvaga. För att testa hur bra förlustberäkningen/mätningen fungerade testade vi att släppa ut 0,5 Bar ur bakdäcken på min Caterham. Det resulterade i ca. 6 kW mindre på drivhjulen (har jag för mig). Den uppmätta och beräknade motoreffekten var dock exakt samma dvs. i det här fallet 80 kW. Mvh, Andreas _________________ Andreas Naeslund |
||||
Vi vill också - om än lite sent - tacka för ett jättetrevligt evanemang! När vi såg bilarna som kom hade vi hellre stannat än åkt vidare till det redan inbokade besöket på Stockholm Beer Festival.....
Bilder finns men jag har inte hunnit göra dem klara att läggas upp här ![]() ![]() ![]() _________________ Nina Malmberg 928 S4 -90 |
||||
Re:
Inbokad!!! ![]() ![]() ![]() _________________ Nina Malmberg 928 S4 -90 |
||||
Klart du ska hänga på S4 Häxan
![]() För att bromsa en 928:a med automat på ett riktigt sätt så ska man koppla bort en del saker. Hittade lite på Rennlist som beskriver det hela: - Remove Throttle Cable No.2 from the picture below - Unplug the kickdown cable under accelerator pedal - Get on the dyno, select 3rd gear - Floor it from idle to redline, don't (overspeed?) the dyno. ![]() /Peter _________________ Peter Falke |
||||
Effektmonster på rullarna
Magnus var förbi idag med hans brors snygga och charmiga Fiat 500 som de etanolkonverterat. Den startas med spak på golvet och har osynkad låda mm, mm. En riktig räääser med andra ord! Kul bil som vigt skuttade upp på rullarna (efter att de hyggliga killarna på TPR flyttat ihop ramperna något). 16kw blev det! ![]() _________________ Andreas Naeslund |
||||
Effektmonster!
Var och bromsade min brors Fiat 500 idag. Vi hade lite funderingar på om bänken skulle klara av att mäta effekten, men det visade sig inte vara några problem. Hela 16 kw klämde den lilla svarta ur sig på E85 (det var så lite att Andreas mindes fel...)! Ett jättetack till Andreas för att han tog sig tid! Jag rekommenderar er att ta kontakt med honom om ni vill veta ved era fordon ger i verkligheten. _________________ Magnus Harling |
||||
Med 16 kw hade man nästan kunnat skippa spännbanden va?, och bara satt ut foten som mothåll
![]() ![]() |
||||
Re:
Slå mig en signal på 0708 392 390 så planerar vi in en lämplig tid för att köra din bil på rullarna. Mvh, Andreas _________________ Andreas Naeslund |
||||
Vi beöver kanske snart en ny lokal.
På grund av att killarna på TPR nu inriktat sig på annan verksamhet kommer vi eventuellt snart att behöva se oss om efter en ny lokal. Finnes: Mobil rullande landsväg av märket Maha/SUN koplett med avgasutsug, kylfläkt, utgångar för loggning i Logworks , utrustning för mätning av bränsleförbrukning, jigg för körning av motorcyklar mm, mm. Sökes: Lokal i storstockholm (helst norrort) att använda anläggningen i. Vi söker alltså någon som skulle ha nytta av att ha full tillgång till en rullande landsväg och som har lite plats över i sin lokal att upplåta. Landsvägen kräver ingen fast installation och går ganska lätt att flytta. Rullarna och styrdatorn går på enfas 220v. Flälktarna behöver dock trefas. Grejerna är rejält utrprovade och fungerar mycket bra. Intresserade ringer Andreas på 0708 392 390 _________________ Andreas Naeslund |
||||
![]() |
Eftersnack
![]() |
<< 1, 2, 3 16326 besök totalt |