Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Racetech
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 1 besök senaste veckan (34485 totalt) |
Re:
Exakt! men där har de ju haft full frihet att göra rätt från början så att säga. Gissningsvis så ha de flesta som bygger om en bil inte fästena i rätt vinkel utan måste "ta upp" vinkeln i a-arm eller lager. _________________ Mikael Kenson Ultima GTR-TT |
||||
Visst är det fantastiskt med dessa forumsidor, ett problem kan ses på olika sätt och med allas indata finns möjligheten att knyta ihop säcken till något riktigt bra!
Som mycket riktigt påpekats tidigare är det idealiska, liggande ledlager (länkhuvud) i stagens riktning om det inte finns infästningspunkter för stötdämpare/krängare i bärarm som också ger laster i Z-led. Min erfarenhet är ändå att utmattningen/slitage i ledlagerdelen alltid är dimensionerande och att brott i skaften är sällsynt. Jag brukar alltid välja dim som egentligen är något över behovet då mervikten blir försumbar för den öfjädrade vikten, ialla fall för bilar som Ultiman. Samtidigt får man frihetsgrader till att konstruera för att förenkla justeringar. Något som inte diskuterats är vikten av låg friktion i hjulupph. Motorsport ledlager (100% glappfria axielt och radielt) är relativt "tröga" ialla fall när de är i bra skick. Hur påverkar det valet av inre länkarmslagring? Våra övre bärarmar har små fina nållager i kombination med axialkullager som då också kan ta laster i X-, Y- och Z-led. ![]() |
||||
Re:
Jag är inte säker på att det är idealiskt med liggande länkhuvud, dels pga det som Niklas Sandström påpekar
och dels pga att om man har liggande länkhuvud (skruven vertikalt) så exponeras lagerytan när hjulet fjädrar upp&ner = större risk att få in smuts _________________ Johan Lekås |
||||
Smuts finns det fina skydd emot. Och en viss vinkelrotation blir det ju även med huvudena med bulten horisontellt...
då menar du något likn detta ![]() ![]() Då har vi problemet med justerbarheten. Visst det går att leda ett av stagen ute vid spindelled allternativt schimsa länkhuvuden i sidled men man är fortfarande låst till halva gängvarv (0,75mm)... |
||||
Re:
Men om man har länkhuvudena horisontellt, hur justerar man då? ![]() |
||||
justerbarheten är lika illa oavsett åt vilket håll ledlagret är monterat.
En kvarstående fråga, vilket är viktigast, optimal design mtp lastriktningar i lager eller en konstruktion som är tillräckligt bra men underlättar justerbarhet... jag är lat och röstar för det sista. |
||||
Re:
om man skulle vilja justera bärarmen ut eller in (från bilen) så kommer avståndet mellan C1 och C2 att öka eller minska. Detta avstånd går ju att schimsa om dom sitter vertikalt men inte om dom sitter horisontelt. |
||||
Re:
man borde väl kunna göra så här (bilden) och få justerbarhet även med länkhuvet i stagets riktning? ![]() Allmänt så menar jag inte att det finns en optimal lösning som är bra till allt, men det är kul och nyttigt att diskutera olika aspekter ![]() _________________ Johan Lekås |
||||
För några år sedan gjorde jag en bärarm till min långlopps volvo. Det ena länkhuvudet är inskruvat i en hylsa som också är gängad utvändigt. Det bakre staget är gängat i båda ändar, dvs yttregaffel kan rotera för att ta upp vinkelförändringar vid justering...
![]() |
||||
den där sista liknar det jag funderar på för nedre bärarmen på min bil. Någon konstruktör tyckte ju tydligen att det var en bra idé att inte ha infästningarna i linje med varandra och med hårdare bussningar blir det en del gnisslande och jag antar att det blir lite konstiga belastningar i infästningarna. Men hur fungerar såna här lösningar utanför banan?
_________________ Per Kristoffersson Kristoffersson Engineering |
||||
Jag ska på semester i ett par veckor, men jag råkar ha ett bra FEM-program och gör en hel del hållfasthetsanalyser i yrket. Om du vill kan jag nog fixa litet färgglada bilder som visar styrkor och svagheter på såna här komponenter.
Såna här uppgifter skulle man egentligen skicka på topologisk optimering, men jag har inget sånt program tyvärr. Än. _________________ Michail Stockfelt |
||||
Re:
Hej. Jag antar att det inte var mig du ämnade det där till, jag ville bara säga att din Pantera gör mig gråtfärdig - på ett bra sätt. Dock så vill jag också påpeka att din sajt är litet paj. Det händer inget när jag klickar på länkarna typ http://www.hemipanter.se/#The%20Engi _________________ Michail Stockfelt |
||||
![]() |
Racetech
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 1 besök senaste veckan (34485 totalt) |