| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Däck för banåka
Toyo R888
|
2155 besök totalt |
|
Toyo R888
Återkopplar till mina frågor om T1R till min Speedster. Har som sagt 215/40 17 & 235/40 17 i nuläget och vill ha Toyo R888 på mina andra 17-tumsfälgar. 215/40 finns inte i Toyos sortiment, så då kan jag välja mellan 215/45 & 235/40 alt. 215/45 & 235/45. 215/35 & 235/35 är väl också ett alternativ förståss... Original sitter det 175/55 & 225/45 om jag har fått rätt uppgifter. Kan någon med lite erfarenhet ge mig ett råd angåend det här med olika rullomkrets m.m. Spelar det någon större roll för mig som bara kommer att köra bana för skoj skull några gånger om året? Tack på förhand än en gång! Jörgen _________________ Jörgen Hinder |
||
|
Liten diameter ger låg rideheight utan alltför knasiga hjulvinklar, det kan vara en fördel (tex sänka den en cm när du kommer till banan genom hjulbyte).
Dessutom kan du få nytta av en växel till (beror ju naturligtvis på banan och hur du ligger till idag). Det jag menar är att du kanske kommer in i nyttoområdet på femman istället för att kortväxla eller studsa på varvstoppet på fyran. |
||
|
Det är väl inte helt fel att sänka den lite till på bana. Syftar du på 35:or både fram och bak då? Funderade lite på det där med olika rullomkrets mellan fram och bak också. Hur påverkar det väg- och styregenskaper?
_________________ Jörgen Hinder |
||
|
R888 finns inte i 35-profil i de bredder du söker. (Inget annat R-däck för den delen heller.)
205/40-17 och 235/40-17 verkar vara det mest förekommande bland dina märkeskompisar. Du kan ju prova att söka här på forumet. För märkesspecifika frågor, som jag vet moderatorerna "avskyr" , finns det säkert andra bättre forum att ställa frågorna om däcksdimension på.
_________________ ///Martin Gistell Z3 2.8 Coupé -00 - Roadsport B 2012 / 2013 / 2014 / 2016 / 2019 M3E30 -90 - tredje i ordningen! Passat GTS R-line -18 - personfraktare |
||
|
Nyttig länk om rullomkrets http://www.alltombilen.com/dack_beskrivning.asp
_________________ Aris Stamos Mercedes-Benz C55 AMG BMW 120d |
||
|
Re:
En grov sammanfattning kan nog vara att Toyo R888 är nån halvstorlek bredare än de flesta Rdäck, som normalt är en halvstorlek bredare än "gatdäck". Hittade förresten Camskills sätt att presentera produkterna http://www.camskill.co.uk/products.p Ganska trevligt när man kan få alla deras Rdäck listade för en dimension på en gång, då måste man ju inte flänga runt så mycket för att se alternativen. Tyvärr skulle det krävas en kvartstid däckmoderator för att få till nåt sånt (och då naturligtvis heltäckande och med aktuella leverantörer (och bara tillgängliga dimensioner) på Rejsa (dvs Rdäcklista version 2.0). |
||
![]() |
Däck för banåka
Toyo R888
|
2155 besök totalt |