Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
835 besök totalt |
Grupp N coilover-sats vs vardagskörning?
Hej på er alla rejsa-fantaster! Jag har spanat in rejsa.nu ett tag och använt forumet som en källa till inspiration för mina banåkar-drömmar. Har varit registrerad ett tag men detta blir min allra första "riktiga" tråd. Jag äger en BMW M3 3.0 från -95 som för närvarande står i vinterförvaring. Under denna mörka period passar jag på att smida planer för vad jag vill göra med bilen till våren. Bl a behöver jag byta ut dämparna fram som börjar bli slitna. Eftersom jag tänkt testa på lite bankörning nästa säsong vill jag gärna byta till dämpare som förbättrar bilens köregenskaper på just bana. Har tittat på kit med stötdämpare från Koni och Bilstein och läst mig till att de ska vara bra för min bil. Helst vill jag givetvis ha ett fullt inställbart kit (coilover) men känner att priset inte riktigt är försvarbart för mig i dagsläget. Det mest realistiska alternativet ser ut att vara inställbara gula Koni-dämpare och behålla org-fjädrarna så länge. Detta skulle gå på nånstans kring 8-9000 inkl montering. Nu har jag hittat ett annat alternativ, nämligen ett begagnat Grupp N coilover-kit från H&R/Bilstein! Priset är mindre än för Koni-dämparna och det är billigt med tanke på att det kostade kring 30 000 nytt ![]() ![]() Är det någon som vet hur det känns att åka i en bil med liknande kit? Eftersom det är fullt inställbart både i höjd och hårdhet så kanske det trots allt går att få det hyfsat "mjukt"? Är nyfiken på vad ni tror/vet! ![]() _________________ Jens Höstbo |
Körde min 75 i fjol ca 800 gatmil med i princip samma chassisättning som jag har numera på bilen. Med andra ord en mycket duglig banuppsättning
Det gick utan större bekymmer så kontentan är att komfort är en definitionsfråga ![]() Coiloverkiten kan du dessutom justera efter tycke och smak om du dessutom skall gatköra bilen. Jag vet vad jag hade valt iaf ![]() _________________ //Kenth Wiklund Alfa 75 3.0 Potenziata #75 A4 Avant T |
åker med Porsche RSR fjäderben, alltså tävlingsgrejer. tycker det funkar alldeles utmärkt på gatan och semestern (ej bruksbil dock). Fast, men inget skrammel och över hundra så planar bilen ut riktigt fint.
_________________ Thomas Thorhuus Porsche 964 Carrera 2 "CUP-tribute" |
ok, det låter som att det inte är en omöjlighet i a f. Jag vet också vad jag helst vill välja
![]() Har sett bilder på grejerna och på fjädrarna står det 240 kp/cm, vet inte hur hårt det är. Någon som har en uppfattning? Kanske man kan byta ut fjädrarna i efterhand till en mjukare variant..? _________________ Jens Höstbo |
Naturligtvis är det en smakfråga vad man uppfattar som bekvämt eller olidligt. Mina grabbar är uppväxta i vår Peugeot 205 GTI så det tycker BMW'n är mjuk o fin :-)
Satsa du på grupp N kitet om du känner dig trygg med att det är friskt o shysst. _________________ ![]() |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
835 besök totalt |