Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Hur skulle ett PERFEKT chassi/hjulupphängning se ut?
<<   1, 2, 3
5579 besök totalt
Daniel Nihlén
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1347



ButterflyRacing skrev:
Mikael Arnberg skrev:
Markfrigång: 7 cm (Klarar man sig med det på våra vägar?)
Jag har haft en Taunus...med 7 cm frigång under framvagnsbalken.
Det gick...... .....men lite bökigt var det ibland. men du kanske inte ska använda det i resejobbet...


Hahaha....du har inga bilder kvar på drömåket? Antar att Ronnie & Ragge måste ha kastat långa blickar efter den.... Eller var det ett banbygge?

_________________
Daniel Nihlén
Porsche 964 C2 såld...
PCS 8040
"Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550



Daniel Bengtsson skrev:
Med lång etta blir starten väldigt jobbiga. .


Hög menar du väl..

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550



Daniel Bengtsson skrev:
Hahaha....du har inga bilder kvar på drömåket? Antar att Ronnie & Ragge måste ha kastat långa blickar efter den.... Eller var det ett banbygge?


Nej inget banbygge..............dessutom var det en combi....ombygd till 2 dörrars.
Det var den bilen jag körde servis i svenska rallyt med......och då var det verkligen problem...när inte hjulen nådde ner till vägbanan när man landade efter ett krön.......
och det var den bilen som polisen jagade i 13 mil....utan att ens komma i kapp...men dom åkte någon trött Saab turbo

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Mikael Arnberg
Borlänge
Här sen Nov 2003
Inlägg: 83



Jonas Jarlmark skrev:
Mikael A:

Du beskriver i princip Laboratorio Bebis prototyp. Enda skillnaden är att bilen ser ut som en sportbil, har kolfibermonocoque istället frö vek och fladdrig aluminium. Just nu sitter en 145hk Yamaha i men ska bytas mot Hayabusa dels i std. trim och dels med norrlands-turbo. Kul att någon har det man själv håller på med som dröm.

/ Jonas Jarlmark

Ps. pratade igår med en som har en Hay i bil. Han har valt slutväxel för 250 och startade alltid på tvåan, för han tyckte 1:an blev för låg... så det verkar inte vara några problem med "dåligt vrid direkt" Ds.


Har du någon länk till prototypen?

Kolfiber är trevligt. Men att bygga en hel monocoque känns lite överkurs. Speciellt då det är svårt att simulera i ett hållfasthetsprogram. Aluminium känns mer realistiskt när jag har tänkt att bygga allt själv.

Men visst blir det en hel del mindre detaljer i kolfiber.

_________________
Mikael Arnberg
Citera
Jonas Jarlmark
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 379



Länk till hemsidan för Laboratorio Bebi. Tror att de olika Newslettrarna säger mest.

http://www.laboratoriobebi.com/

Man kan även titta på Prestanda på TV3 den 13/11. Då kommer ett kort inslag.

/ Jonas Jarlmark
Citera
Mikael Arnberg
Borlänge
Här sen Nov 2003
Inlägg: 83



Jonas Jarlmark skrev:
Länk till hemsidan för Laboratorio Bebi. Tror att de olika Newslettrarna säger mest.

http://www.laboratoriobebi.com/

Man kan även titta på Prestanda på TV3 den 13/11. Då kommer ett kort inslag.

/ Jonas Jarlmark


Snygg var den ju inte, möjligtvis rakt framifrån. Dock verkar det vara ungefär det jag ute efter om man bortser från all ofunktionell design.

Fast efter att ha läst nyhetsbreven och sett bilen utvecklas så ändrar jag mig en aning. Den ser rätt okej ut nu.

_________________
Mikael Arnberg
Citera
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003
Inlägg: 11883

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

När frågan ställdes om vad som kan liknas vid det perfekta chassit så kom jag direkt att tänka på den F1 bil som byggdes av Williams i mitten av -90 talet, den med den aktiva hudraulfjädringen.

Jag såg för en tid sen ett program på Discovery om F1's utveckling. Tokigt intressant!
Just det här med aktiv hydraulupphängning var särskilt intressant tycker jag.
Att det förbjöds kan vara förståeligt men tekniken framstår som något av en revolution.
I mina ögon så tycker jag att det det är synd att det inte fick ett fortsatt levande i F1.


Det perfekta chassit anpassar sig till vad underlaget tillåter. Kan man säga så?

_________________
/Anton Lillsund
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Kul bil!

Några bilder från i våras hittade hit, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=1284

Minnsan några kända namn när man tittar här:
http://www.laboratoriobebi.com/newsletter3/page07.html

Kan ni berätta med om bilen och projektet?

_________________
Pär Hylander
Citera
Peter Bull
Stockholm
Här sen Maj 2003
Inlägg: 48



Pär,

ideen är att bygga en "track day car" som är så kompetent som möjligt. En track day car är en bil man kan kör till banan och som det går att köra riktigt fort på banan med. Konceptet upstod i England där folk uptäckte att vardagsbilen blev rätt oanvändbar till vardags när man optimerade den för bana.

I första prototypen använder vi en monocoque gjord i kolfibersandwich, med hjälpramar i stål för att få en så lätt och vridstyv bil som möjligt. På den monteras bärarmar som nästan möts på mitten och en Suzuki Hayabusamotor. Resultatet borde bli en bil som går rätt fort, särskild när det svänger.

På den nästa prototypen, som är under utveckling, kommer även hjälpramarna att vara gjorda i kolfibersandwich och den kommer att ha en aerodynamik som genererar mycket downforce.

_________________
Peter Bull
Why waste time learning when ignorance is instantaneous?
Citera
Allmänt banåkaforum
Hur skulle ett PERFEKT chassi/hjulupphängning se ut?
<<   1, 2, 3
5579 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande