Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Trimm och Tuning är ju big bussines. Men vad ger det i tid?
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9   >>
6 besök senaste veckan (31201 totalt)
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004

Trådstartare

Vad ger ett KW Clubsport chassi samt ca 45 extra hästar och 70nm extra i motorn runt en vanlig kort banan likt Gelleråsen. Jag menar vi har ju väldigt många som gillar tuning här och kanske har de någon uppfattning? Låt säga att vi sätter detta kit på en helt vanlig sportbil av idag. Vad vinner vi i tid vs orginal?

Här följer några ex. Gällande en orginal ny Audi TTS (1463kg)med original 272hk samt 340NM på gatdäck.
Den går runt en 2.6km banan på 1.17,1min, helt orginal med gatdäck!

Vad gör samma bil med endast ett par dunlop-direzza r-däck? Samt en fälguppsättning som totalt gör bilen 10kg lättare, alltså 1453kg.

Vad gör samma bil med endast ett extra motortrimm (45 extra hästar och 70nm extra) alltså 315hk samt 420NM fortfarande original gatdäck/fälg. Hur fort går den?

Vad gör samma bil med detta extra motortrimm (45 extra hästar och 70nm extra) alltså 315hk samt 420NM fortfarande original gatdäck/fälg + ett väl uppsatt KW Clubsport chassi!
Hur fort går den?

Notera att bilen är testad av en konsekvent förare. Notera att här är priserna för de olika kitten.

Motor Leistung Raeder Motorsport(klingar bekant), pris 20000kr
Dunlop-R-däcken samt Rial fälgarna(gav -10kg på bilens tot vikt), pris 35000kr
KW Clubsport chassi, väl uppsatt, pris, 23000kr.
Total pris ca 80,000kr.

Bromma
Här sen Nov 2002

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Halvintressant frågeställning.

I brist på ekonomiska möjligheter att realisera en GT3RS har jag ju halkat runt med hustruns CliOSport en hel del på bana. Vår Clio är så nära original man kan komma (t.o.m luftfiltret är original). Skulle tro att plöja ner 10-20kSEK i modifieringar i motsvarande Clio bara gör några tiondelar på varvet på Gelleråsen eller Sviestad. Har ju åkt samtidigt som lite moddade vagnar.
Men, för många är ju inte varvtiden den stora grejen med att modifiera. Det är ju själva modifierandet som är intresset.
Notabelt är att bilen dessutom är roligare att köra med gatdäck än med R-däck. Balansen är klart mer underhållande med gatdäck även om den blir lite kvickare med R-däck. Den går nästan lika fort runt en svensk kort bana med t.ex. Pilot Exalto II som med R888 eftersom den är uppsatt för gatdäck av grodätarna och funkar bra så. Bara marginell skillnad i varvtid med R-däck. (Sen kan det ju finnas andra orsaker till att man åker R-däck...)
Jag har, inbillar jag mig, nästan lika kul (på banan) med en originalbil som med en 50kSEK moddad. (Skulle väl vara diffbromsen då som man trånar efter.)

Dock i depån när man står och ljuger och vill vara kung, då kan väl det finnas en viss poäng med att kunna peka på alla häftiga mods.

Rice and shine
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006

Moderator i ett av underforumen

Kan ju alltid diskuteras, personligen tycker jag att de modds jag gjort har givit god respons mer än ett par tiondelar iaf

Skulle säga att det beror väldigt mycket på var man lägger pengarna och vilken bil det är. Vissa bilar svarar helt enkelt bättre på modds än andra. Beror antagligen på hur bra den är från början.

Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002

TopGear gjorde ju ett reportage undefär i samma stil när dom skulle se om det gick att få en Renault Aventis att gå lika fort runt deras testbana som en EVo9.

http://se.youtube.com/watch?v=H_2sI-jIezw

Gaute gillar nog deras första modifiering när dom satte på större bromsar och den gick långsammare

Citera
Erik B
Stockholm
Här sen Nov 2002

Namndispens
Namndispens

Gaute, svaret var väl med i Sport Auto för nåt nummer eller två sen?

Det var nån kombination som jag tyckte saknades minns jag, men KW Clubsport-chassit gav knappast några poäng eller hur? om det var väl uppsatt vet jag inte

OFFkeFF
Ekerö
Här sen Jul 2006

Vinner man något om man gissar rätt?
Är föraren konsekvent långsam, eller konsekvent snabb?
Jag gissar på ~3 sekunder på gelleråsen, mest från däck och hjulvinklar med alla grejer på.
Bara motortrim tror jag knappast det blir så mycke bättre, 0.5-0,8 kanske.

Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

Lapsim... thumbs up

BMW 330i -05
Citera
Erik B
Stockholm
Här sen Nov 2002

Namndispens
Namndispens

Re:

OFFkeFF skrev:
Vinner man något om man gissar rätt?

Nej

Leistung - Reifen/Felgen - Fahrwerke - Rundenzeit

Stufe 1 Serie Serie Serie 1.17,1 min
Stufe 2 Serie Dunlop/Rial Serie 1.15,2 min
Stufe 3 modifiziert Serie Serie 1.16,4 min
Stufe 4 modifiziert Serie KW Clubsport 1.16,5 min

Hade varit kul att se:
Stufe 5 modifiziert - Dunlop/Rial - serie

Det var ju lite surt för KW att tiden blev något sämre med deras kit, men det är väl inom felmarginalen
för däckslitage och förare?

http://www.sportauto-online.de/test_U_technik/tune-up/hxcms_article_51 . . . .
Preis 2.098 Euro 3.436 Euro 2.278 Euro

PS Lite kul att jämföra med de ballaste familjekombisarna
Audi RS6 Limousine: 1.15,3 min
Mercedes E 63 AMG: 1.17,4 min

Johan Christensson
Lund
Här sen Jun 2005

I nummer 12 av Sport Auto kör dom något varv runt Hockenheim med en Audi R8 som fått någon
Bilstein clubsport historia, pris 3850 euro.
Hur mycket snabbare dom åkte då, 0,1 sekund. 1.12,6 mot standard 1.12,7.
Prisvärt .........

Wimbach
Här sen Aug 2004

Re:

Jag gillar Stufe 7 (Sportreifen, Leistung, Fahrwerk, Leichtbau)! Helt plötsligt kan en 1365 kg tung Audi TTS med 315 hk fixa varvet på 1.12,0!

Som en jämförelse några tider på erkänt vassa sportbilar:
BMW M3 E92: 1.14,3
BMW M3 CSL: 1.13,5
996 GT3 RS: 1.11,8
997 GT3 RS: 1.11,1
Audi R8: 1.12,7
Corvette Z06: 1.11,7
360 Challenge Stradale: 1.13,0

Wimbach
Här sen Aug 2004

Re:

Johan Christensson skrev:
I nummer 12 av Sport Auto kör dom något varv runt Hockenheim med en Audi R8 som fått någon
Prisvärt .........

Förvisso, men mer rättvist är att också redovisa vilka däck det kördes på. Den Bilstein-försedda R8:an på 1.12,6 var skodd med Dunlop SportMaxx GT, standard-R8:an från Supertestet som gick runt banan på 1.12,7 kördes på P Zero Corsa och en annan standard-R8 på P Zero kördes på 1.13,4.

Stockholm
Här sen Nov 2002

Namndispens
Namndispens

Re:

Christian Eick skrev:
Jag gillar Stufe 7 (Sportreifen, Leistung, Fahrwerk, Leichtbau)! Helt plötsligt kan en 1365 kg tung Audi TTS med 315 hk fixa varvet på 1.12,0!

Du glömde Porsche 997 GT2 så vi kan få en Nissan GTR-diskussion

Christian Eick
Wimbach
Här sen Aug 2004

Re:

Erik B skrev:
Christian Eick skrev:

Du glömde Porsche 997 GT2 så vi kan få en Nissan GTR-diskussion

Men speaking of just 997 GT2 så testar de en Manthey-preppad GT2 i samma nummer. Chassimodifieringar, magnesiumfälgarna, 70 hk extra samt bredare Cup-däck (265/30-19 fram och 345/30-19 bak) ger 1.08,4 istället för standard-GT2:ans 1.09,7. (Kan tilläggas att med allt enligt ovan men med däck i standarddimension så blev det 1.09,3).

Quanta costa?
K600-kit: 26 570 EUR
Manthey-fälgar med breda Cup-däck: 11 540 EUR
Chassi-kit: 9 180 EUR

Lund
Här sen Jun 2005

Re:

Christian Eick skrev:
Johan Christensson skrev:
Prisvärt .........

Förvisso, men mer rättvist är att också redovisa vilka däck det kördes på. Den Bilstein-försedda R8:an på 1.12,6 var skodd med Dunlop SportMaxx GT, standard-R8:an från Supertestet som gick runt banan på 1.12,7 kördes på P Zero Corsa och en annan standard-R8 på P Zero kördes på 1.13,4.

Hmmm, tänkte inte på däcken men det blir ändå inte så värst mycket skillnad.

Stockholm
Här sen Nov 2002

Namndispens
Namndispens

Re:

Christian Eick skrev:
Men speaking of just 997 GT2 så testar de en Manthey-preppad GT2 i samma nummer.

Ja, jag blev faktiskt lite förvånad. Hade högre förväntningar på Manthey, men det verkar som att GT2:an har ett ganska optimalt paket innanför skalet.

Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004

Trådstartare
Vi kunde väl låtit tråden gå lite längre innan avslöjandet kom

Nåväl ett par R-däck är ju en väldigt billig och god investering och det är ju ingen hemlighet för någon här.

I övrigt saknar jag motsvarande tester i Sverige. Minns att de på SS emmaboda gjorde något liknande och att bilar gick långsammare till trots för många timmar i garaget samt en del pengar etc.

Nåväl Dunlop r-däcken gav i detta test ca, 2 sek på 2.6km Kleiner Hockenheim

Endast effekt kit gav 0.7 sek.

Chassit gjorde ingen skillnad som jag ser det i detta test. Ca 0.1 sek långsammare.

Nåväl detta är ju bara ett test.

Stockholm
Här sen Nov 2002

Namndispens
Namndispens

Tittar man på rakt-fram-accelerationen (sida 2 i länken till Sport Auto) drar iaf jag slutsatsen att trimmet kanske inte var det allra bästa. Förvisso är det bara 40-45 hk extra och antalet mätpunkter 0-100 och 80-120 på högsta vxl kanske inte de bästa, men skillnaden var inte så stor.
Det är ju mer mellan och högre register man använder på bana, gärna i "sweet spot".

Raeder Motorsport-Audi TTS

Leistung 231 kW (315 PS)
Beschleunigung 5,3 s
Elastizität 80-120 km/h im höchsten Gang 7,6 s

Audi TTSLeistung 200 kW (272 PS)
Beschleunigung 5,7 s
Elastizität 80-120 km/h im höchsten Gang 7,7 s

volymmannen
Timmernabben
Här sen Apr 2007

Re:

Niklas Sandström skrev:
TopGear gjorde ju ett reportage undefär i samma stil när dom skulle se om det gick att få en Renault Aventis att gå lika fort runt deras testbana som en EVo9.

Gaute gillar nog deras första modifiering när dom satte på större bromsar och den gick långsammare

Renault Avantime skall det vara

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Re:

Dignell skrev:
Kan ju alltid diskuteras, personligen tycker jag att de modds jag gjort har givit god respons mer än ett par tiondelar iaf

Skulle säga att det beror väldigt mycket på var man lägger pengarna och vilken bil det är. Vissa bilar svarar helt enkelt bättre på modds än andra. Beror antagligen på hur bra den är från början.

Jag menar typ med samma förare. Att bilen i mitt exempel inte skulle gå så ruskigt mycket fortare med mig bakom ratten med några mods här och där.
Det är väl ibland så att man som förare utvecklas med sin bil och hade åkt fortare även utan mods efter en tid...

Rice and shine
Citera
Nikel
Uddevalla
Här sen Aug 2005

Re:

Niklas Sandström skrev:

var kan man se resten?

Citera
OFFkeFF
Ekerö
Här sen Jul 2006

ofta rätt mycket pengar som ska upp för att det ska göra tid på banan. Däck som sagt klart billigast som gör mest tid. Lägre tyngdpunkt och ett bra inställt chassi är ju aldrig fel heller, men det svåra är att ställa in det.
Ett bra chassi med bra däck gör iaf mycket för förtroendet vilket brukar ge bra tider i slutändan, när det är bra kan man börja titta på mer effekt.
Jag trivs iaf bättre i bilar som kränger mindre, men jag vet att det ofta går att köra lika fort med en bil som rör sig mer.
Jämför det lite med hoj, jag fick mycket mer feedback från min 250 produktionsracer, med ett extremt chassi, stenhårt, man känner varje gruskorn. Med en standard1000/600 går det att åka lika fort eller fortare, däremot hade man ingen aning om vad framhjulet höll hus, oftast greppade det, ibland inte.. samtidigt som hela skiten kändes som en rullande finlandsfärja. Moddade man stötdämpare och gaffel så blev det klart bättre, men fortfarande aldrig riktigt den känslan man fick från racern.

I början av sommaren åkte jag min bil standard förutom andra belägg, skivor och stålspunnet, gatdäck. De funkade ok, men däcken och hjulvinklarna höll inte måttet.
Sista på karlskoga så åkte det på kw3 och r-däck fram, gatdäck bak, gick att köra på betydligt hårdare attack in i svängarna, samtidigt som arslet fick hänga med lite på sniskan. Men det var bättre och snabbare än original, garanterat. Värt det? Jag tycker nog det, även om kw't nog behöver justeras en aning för att bli helt perfekt. Hoppas den med lite små moddar till ska bli lika bra som en csl

Citera
Allmänt banåkaforum
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9   >>
6 besök senaste veckan (31201 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande