Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Racetech
![]() |
2 besök senaste veckan (10272 totalt) |
Roll Center Adjusters, bra eller ??
Behöver renovera min hub, hjulbultar mm och tänkte passa på att byta ut spindellederna till en förkängd variant, en sk. Roll Center Adjusters. http://www.teammfactory.com/products ![]() Med original spindelled går den nedre länkarmen enligt den röda linjen. Det förklaras väldigt flott på sidan vad den gör för nytta, men frågan är om det finns någon baksida med den?
Hur pass mycket bättre blir det och vad ger det för skillnad i tid på en bana som t.ex. Gotland Ring. ![]() Finns det några risker med att förlänga spindelleden som kommer att resultera i en större brytkraft på grund av den längre hävarmen? _________________ Mvh Benci_Hovanyi ![]() Gotland Ring 1:33,33s |
||||
Såna där har jag börjat fundera på till min Nissan 200sx.
Finns några alternativ som är DYRA och några som är billigare (men då är det kina prylar). Ingen som hittat en online katalog med mått? Vore intressant att se ifall man kan hitta någon lämplig som är längre än original. _________________ Street Triple RS -18 |
||||
Nu är min engelska i skrift under all kretik MEN.
De säger att man ökar avståndet mellan CGH och rc när man sänker bilen, ja kanske. Men ja förmodligen. Vill vi ha ett högt/lågt rc??? Vad är ett högt rc och vad är ett lågt?? om vi lägger rc i CGH får vi ingen kräning på karrosen i huvdtaget, bra??? Men var tar kraften vägen om de inte kränger karrosen??? På en grävling så är det ingen nackdel att få ett rc som åker ner vid kräning fram, ger mindre jacking. Mao bilen blir en del krängingsvekare iof men man behåller responsen i ratten som ett lite högre rc ger. Hmm på bliden står det perfet geometri.(se första inlägget) Hur ser en perfekt geometri ut??? _________________ Johan Sjölinder |
||||
Flytta for mkt och man får stora jackingkrafter. Dvs, de krafter som verkar på hjulet vill aggera lyftande istället för det vi vill, hålla hjulen i backen.
Detta är dock högst hypotetiskt i ett fall lik detta och av mer teoretisk art då din ändring är så pass liten. Så ja, du ska absolut fixa detta...om delarna kostar rimliga pengar. Tänk dock på detdär som nämns angående styrningen. Beroende på hur allt är designat kan det bli ändring av bumpsteer. (Vilket det ser ut att vara fallet på din bil.) EDIT: Fuling hann före såklart, men förstärkte enbart de saker jag sagt. När det säljs saker med ord om att detta blir eprfekt, då blir jag lite nervös och vill räkna själv. ![]() |
||||
Men om man gissar att biltillverkarna gjorde så vettig geometri de kunnat med givna begränsningar. Är inte det något att försöka uppnå den som "lekman" om man ändrar höjden på bilen? Dvs utan att räkna om hela geometrin?
_________________ Johan Eriksson |
||||
Utan att räkna och mäta är det ju bara gissningar.
En gissnng är ju att när en bil sänks 5 cm eller mera så kan vinklarna vara långt ifrån optimala. På 116 Alfor går RC långt under marken när bilarna sänks. Jag har höjt RC på båda mina och det blir bättre. På Alfa 164 igen så har fabriken (mitt i produktionen förståss) märkt att RC är lite högt och satt fyllning till hjälpramen för att sänka. Så i detta fall skulle det knappast bli bättre (om bilen är sänkt mindre än 5 cm i alla fall). På farsans 30 mm sänkta är undre bärarmen vågrät. _________________ Micke Bergman Alfetta GTV 2.0 - Roadsport Alfa 75 TS - Endurance 164 Q4 - Till salu GTj - Project 7xx |
||||
Re:
Min bil har K&W v3 och är sänkt ca 60mm. Vad menas med "bumpsteer" och på villket sätt är det dåligt? _________________ Mvh Benci_Hovanyi ![]() Gotland Ring 1:33,33s |
||||
Re:
Vi har sånna på Gabrien 200sx.....som du kan kolla på om du vill. Dock har vi inte provkört än. om man tittar enkelt på det hela...så sänker man rollcentrat när man sänker karossen på en Mc-Person-bil. För att motverka detta...så tycker jag att grejorna ser vettiga ut. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Re:
Vore intressant. Vilket märke är det på lederna? Har googlat lite under dagen och den allmänna uppfattningen på forum (amerikanska ![]() _________________ Street Triple RS -18 |
||||
Re:
Öhh...kan det vara så illa ? Har man blivit så lurad ? Vi köpte dom efter att laborera med att ändra avståndet på BMW GTRen som Gabriel och jag skötte säsongen -07 Sedan har vi inte tittat något närmare på dom...då 200sx-prodjektet har stått stilla sedan dess Detta måste undersökas.... ![]() _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Re:
Jag hade en av lederna löst på bokhyllan...så jag pillade isär den... ![]() Du har rätt. DET ÄR BLUFF..!!!!! Kulan sitter som orginal...och det är bara bärarmen som flyttas. Årets blåsning. Tur att dom inte var så dyra.. ![]() _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Droppade spindlar hade ju varit ett riktigt jobbigt sätt att uppnå nåt liknande. Men på dubbla Armar så ger inte det ökad skillnad i bärarmsvinklar (om man nu är ute efter det).
|
||||
bumpsteer eller rak öresätting till svenska guppstyring. Vad är detta da?? Jo hjulen vrids/svänger vid in/ut fjädering. Vad som är dåligt är att bilen leker kåt snok över vägen om det är mycket guppstyring. Lite så blir bilfa... vinglig. _________________ Johan Sjölinder |
||||
MEN?
om jag förstår det hela rätt? Med leden flyttad längre från spindeln blir det väl som tänkt? Då för länkarmen önskad vinkel och leden flyttar inte bara länkarmen. Med leden längre från spindeln ändras ju geometrin? Man flyttar då styrleden med samma mått. Tänker jag rätt då? _________________ Jocke Hellqvist. |
||||
Re:
Ja...men dom som vi köpt...flyttar inte själva kulan i leden....utan det är bara ytterhyllsan, som man pressar in i bärarmen, som är längre. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Här är en bild på Moonface variant till 200sx. Svårt att avgöra bara genom en bild men deras Sports och Circuit Model varianter ser ut att vara äkta och inte bluff varianten.
![]() Tyvärr kostar Moonface multum och är troligen halvbökigt att få tag på när man bor i Sverige. _________________ Street Triple RS -18 |
||||
Re:
ok bra. Då har jag fattat rätt och tänkt rätt. _________________ Jocke Hellqvist. |
||||
Re:
www.raidopower.se ( Ksport ) finns i D2 - så borde finnas i KSport _________________ Kristian Hesselmark EVO'n S Å L D ! |
||||
![]() |
Racetech
![]() |
2 besök senaste veckan (10272 totalt) |