Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Racetech
Roll Center Adjusters, bra eller ??
2 besök senaste veckan (10272 totalt)
Benci
Stockholm
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1192


Trådstartare
Roll Center Adjusters, bra eller ??

Behöver renovera min hub, hjulbultar mm och tänkte passa på att byta
ut spindellederna till en förkängd variant, en sk. Roll Center Adjusters.

http://www.teammfactory.com/products.php?category=Front%20Roll%20Cente . . . .

Med original spindelled går den nedre länkarmen enligt den röda linjen.

Det förklaras väldigt flott på sidan vad den gör för nytta, men frågan är om det finns någon baksida med den?
Citat:
Increase steering response and stability with the MFactory Front Roll Center Adjusters.
When lowering your vehicle, although the center of gravity (CG) is lowered, this also lowers the roll center (RC) thus increasing the distance between the CG and RC. This imbalance to your suspension geometry actually increases body-roll, the exact opposite effect of what was trying to be achieved.

The common solution to this problem is to increase the spring rate to make up for this imbalance, but at the same time, this creates the harsh ride synonymous with stiffer springs. This is just a "band-aid" and does not solve the underlying problem.

By extending the ball-joint of the front lower control arm, the MFactory Front Roll Center Adjusters raises the RC and brings it closer to the CG, thus increasing the vehicles roll stiffness and eliminating any unwanted side-effects to the vehicles suspension geometry.

Hur pass mycket bättre blir det och vad ger det för skillnad i tid på en bana som t.ex. Gotland Ring.

Finns det några risker med att förlänga spindelleden som kommer att resultera i en större brytkraft
på grund av den längre hävarmen?

_________________
Mvh Benci_Hovanyi

Gotland Ring 1:33,33s
Citera
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2742



Inga nackdelar sålänge du får på fälgarna. thumbs up

_________________
Rikard Ahlin
Citera
JE Jr
Göteborg
Här sen Apr 2006
Inlägg: 154



Man skulle ju gärna ha flyttat ner styrleden motsvarande för att slippa bumpsteer. De har ingen sådan sats också?

_________________
Johan Eriksson
Citera
Marcus Nyström
Karlstad
Här sen Apr 2003
Inlägg: 308



Såna där har jag börjat fundera på till min Nissan 200sx.
Finns några alternativ som är DYRA och några som är billigare (men då är det kina prylar).

Ingen som hittat en online katalog med mått? Vore intressant att se ifall man kan hitta någon lämplig som är längre än original.

_________________
Street Triple RS -18
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366

Hjälpmoderator

Nu är min engelska i skrift under all kretik MEN.

De säger att man ökar avståndet mellan CGH och rc när man sänker bilen, ja kanske.
Men ja förmodligen.

Vill vi ha ett högt/lågt rc???
Vad är ett högt rc och vad är ett lågt??
om vi lägger rc i CGH får vi ingen kräning på karrosen i huvdtaget, bra???
Men var tar kraften vägen om de inte kränger karrosen???

På en grävling så är det ingen nackdel att få ett rc som åker ner vid kräning fram, ger mindre jacking.
Mao bilen blir en del krängingsvekare iof men man behåller responsen i ratten som ett lite högre rc ger.

Hmm på bliden står det perfet geometri.(se första inlägget)
Hur ser en perfekt geometri ut???

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Flytta for mkt och man får stora jackingkrafter. Dvs, de krafter som verkar på hjulet vill aggera lyftande istället för det vi vill, hålla hjulen i backen.

Detta är dock högst hypotetiskt i ett fall lik detta och av mer teoretisk art då din ändring är så pass liten.
Så ja, du ska absolut fixa detta...om delarna kostar rimliga pengar.

Tänk dock på detdär som nämns angående styrningen.
Beroende på hur allt är designat kan det bli ändring av bumpsteer. (Vilket det ser ut att vara fallet på din bil.)

EDIT: Fuling hann före såklart, men förstärkte enbart de saker jag sagt.
När det säljs saker med ord om att detta blir eprfekt, då blir jag lite nervös och vill räkna själv.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
JE Jr
Göteborg
Här sen Apr 2006
Inlägg: 154



Men om man gissar att biltillverkarna gjorde så vettig geometri de kunnat med givna begränsningar. Är inte det något att försöka uppnå den som "lekman" om man ändrar höjden på bilen? Dvs utan att räkna om hela geometrin?

_________________
Johan Eriksson
Citera
grendel
Kyrkslätt
Här sen Feb 2006
Inlägg: 181



Utan att räkna och mäta är det ju bara gissningar.

En gissnng är ju att när en bil sänks 5 cm eller mera så kan vinklarna vara långt ifrån optimala.

På 116 Alfor går RC långt under marken när bilarna sänks. Jag har höjt RC på båda mina och det blir bättre.

På Alfa 164 igen så har fabriken (mitt i produktionen förståss) märkt att RC är lite högt och satt fyllning till hjälpramen för att sänka. Så i detta fall skulle det knappast bli bättre (om bilen är sänkt mindre än 5 cm i alla fall). På farsans 30 mm sänkta är undre bärarmen vågrät.

_________________
Micke Bergman
Alfetta GTV 2.0 - Roadsport
Alfa 75 TS - Endurance
164 Q4 - Till salu
GTj - Project 7xx
Citera
Benci
Stockholm
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1192


Trådstartare
Re:

Andreas Lidström skrev:
Flytta for mkt och man får stora jackingkrafter. Dvs, de krafter som verkar på hjulet vill aggera lyftande istället för det vi vill, hålla hjulen i backen.

Detta är dock högst hypotetiskt i ett fall lik detta och av mer teoretisk art då din ändring är så pass liten.
Så ja, du ska absolut fixa detta...om delarna kostar rimliga pengar.

Tänk dock på detdär som nämns angående styrningen.
Beroende på hur allt är designat kan det bli ändring av bumpsteer. (Vilket det ser ut att vara fallet på din bil.)

Min bil har K&W v3 och är sänkt ca 60mm.

Vad menas med "bumpsteer" och på villket sätt är det dåligt?

_________________
Mvh Benci_Hovanyi

Gotland Ring 1:33,33s
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550



Re:

Marcus Nyström skrev:
Såna där har jag börjat fundera på till min Nissan 200sx.


Vi har sånna på Gabrien 200sx.....som du kan kolla på om du vill.
Dock har vi inte provkört än.

om man tittar enkelt på det hela...så sänker man rollcentrat när man sänker karossen på en Mc-Person-bil.
För att motverka detta...så tycker jag att grejorna ser vettiga ut.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Marcus Nyström
Karlstad
Här sen Apr 2003
Inlägg: 308



Re:

ButterflyRacing skrev:
Marcus Nyström skrev:
Såna där har jag börjat fundera på till min Nissan 200sx.


Vi har sånna på Gabrien 200sx.....som du kan kolla på om du vill.
Dock har vi inte provkört än.

om man tittar enkelt på det hela...så sänker man rollcentrat när man sänker karossen på en Mc-Person-bil.
För att motverka detta...så tycker jag att grejorna ser vettiga ut.


Vore intressant. Vilket märke är det på lederna?
Har googlat lite under dagen och den allmänna uppfattningen på forum (amerikanska ) är att det är bluff, gällande 200sx produkterna, och att man bara flyttar ned bärarmen men att leden sitter kvar på samma avstånd till spindeln.

_________________
Street Triple RS -18
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550



Re:

Marcus Nyström skrev:
......... är att det är bluff, gällande 200sx produkterna, och att man bara flyttar ned bärarmen men att leden sitter kvar på samma avstånd till spindeln.


Öhh...kan det vara så illa ? Har man blivit så lurad ?
Vi köpte dom efter att laborera med att ändra avståndet på BMW GTRen som Gabriel och jag skötte säsongen -07
Sedan har vi inte tittat något närmare på dom...då 200sx-prodjektet har stått stilla sedan dess
Detta måste undersökas....

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550



Re:

Marcus Nyström skrev:
.........det är bluff.........


Jag hade en av lederna löst på bokhyllan...så jag pillade isär den...

Du har rätt. DET ÄR BLUFF..!!!!!

Kulan sitter som orginal...och det är bara bärarmen som flyttas.

Årets blåsning. Tur att dom inte var så dyra..

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20195



Droppade spindlar hade ju varit ett riktigt jobbigt sätt att uppnå nåt liknande. Men på dubbla Armar så ger inte det ökad skillnad i bärarmsvinklar (om man nu är ute efter det).

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366

Hjälpmoderator

Citat:
Vad menas med "bumpsteer" och på villket sätt är det dåligt?


bumpsteer eller rak öresätting till svenska guppstyring.
Vad är detta da??
Jo hjulen vrids/svänger vid in/ut fjädering.
Vad som är dåligt är att bilen leker kåt snok över vägen om det är mycket guppstyring.
Lite så blir bilfa... vinglig.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7992



MEN?
om jag förstår det hela rätt?

Med leden flyttad längre från spindeln blir det väl som tänkt?
Då för länkarmen önskad vinkel och leden flyttar inte bara länkarmen.
Med leden längre från spindeln ändras ju geometrin?
Man flyttar då styrleden med samma mått.

Tänker jag rätt då?

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550



Re:

Lillen skrev:
MEN?
om jag förstår det hela rätt?

Med leden flyttad längre från spindeln blir det väl som tänkt?


Ja...men dom som vi köpt...flyttar inte själva kulan i leden....utan det är bara ytterhyllsan, som man pressar in i bärarmen, som är längre.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Marcus Nyström
Karlstad
Här sen Apr 2003
Inlägg: 308



Här är en bild på Moonface variant till 200sx. Svårt att avgöra bara genom en bild men deras Sports och Circuit Model varianter ser ut att vara äkta och inte bluff varianten.



Tyvärr kostar Moonface multum och är troligen halvbökigt att få tag på när man bor i Sverige.

_________________
Street Triple RS -18
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7992



Re:

ButterflyRacing skrev:
Lillen skrev:
MEN?
om jag förstår det hela rätt?

Med leden flyttad längre från spindeln blir det väl som tänkt?


Ja...men dom som vi köpt...flyttar inte själva kulan i leden....utan det är bara ytterhyllsan, som man pressar in i bärarmen, som är längre.


ok bra.
Då har jag fattat rätt och tänkt rätt.

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003
Inlägg: 6929



Re:

Marcus Nyström skrev:
Såna där har jag börjat fundera på till min Nissan 200sx.
Finns några alternativ som är DYRA och några som är billigare (men då är det kina prylar).

Ingen som hittat en online katalog med mått? Vore intressant att se ifall man kan hitta någon lämplig som är längre än original.


www.raidopower.se ( Ksport ) finns i D2 - så borde finnas i KSport

_________________
Kristian Hesselmark
EVO'n S Å L D !
Citera
Racetech
Roll Center Adjusters, bra eller ??
2 besök senaste veckan (10272 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande