Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Hjälp med val av fjäderhårdheter (fuling - ja tack!)
1955 besök totalt
Mikael Persson
Göteborg
Här sen Mar 2004

Trådstartare

Sitter och räknar på ett litet bygge, försökte få fram riktlinjer för fjäderkonstanter, men kom av mig någonstans på vägen och började få knäppa värden...:

Användbara värden:
Totalvikt fordon: ca 900kg.
Viktfördelning: mellan 60/40 och 55/45 (fram/bak), troligtvis närmare 60/40 än 55/45.

Framvagn:
Modifierad Volvo 140 (dubbla A-armar).
orginalkonstruktionen har ett MR på ca 0.48 (om jag mätt rätt), nedre stödämparinfästning kommer flyttas ut, så MR kommer vara närmare 0.65-0.70 efter modifikationerna.

Bakvagn
Modifierad Volvo 240 (stel axel, "4-link")
Fjädern sitter infäst "bakom" axeln i bärarmen och jag fick MR(?) till ca 1.2, placeringen av fjädern kommer behållas, endast enklare modifikationer kommer ske...

Försökte få fram Hz-tal för lite olika fjäderkonstanter, med hjälp av en av fulings återkommande formler, men gjorde nog bort mig någonstans....

All form av hjälp uppskattas starkt!
Mikael

Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

Ett riält höftskott
150N/mm fram
20N/mm bak

Ja så mycket skilnad.
Detta pga MR och viktenfördelingen + bakhjulsdrift + att spela axalr väger en del.

Skulle satsa på krängre fram, kanske bak också.

PDE, skriv här vad du försökt räkna så skall jag tala om vad som vart fel.

Rävlanda
Här sen Feb 2006

20N/mm ???
Det är ju... löjligt mjukt.

320i Coupé -80 Hennarot
Citera
Mikael Persson
Göteborg
Här sen Mar 2004

Trådstartare
Re:

fuling skrev:
Ett riält höftskott
150N/mm fram
20N/mm bak

Ja så mycket skilnad.
Detta pga MR och viktenfördelingen + bakhjulsdrift + att spela axalr väger en del.

Skulle satsa på krängre fram, kanske bak också.

PDE, skriv här vad du försökt räkna så skall jag tala om vad som vart fel.

Då var mina värden inte så mycket "off" som jag trodde då, upptäckte sedan att jag troligtvis satt en av variablerna på fel ställe.

Använde en av dina formler från en annan tråd:
fuling skrev:
Hornlund:
Udda bilar är betydligt roligare än dussin bilar.

1. skrotet väger ca 1000kg
2. viktfördeling 45/55 (fram/bak)
3. MacPäston runt om, ger MR ca ca ca 0,94
4. R-däck

Ger 450kg fram och 550kg bak
Ger 225kg per hjul fram och 275kg bak
ca 40kg ofjädrad vikt fram och bak.
Ger 185kg och 235kg.

Sen kollar man tex på egenfrikvensen
f=(k*1000*MR^2/m)^0,5/2/pi
Med samma däck runt om så skall den tunga ändna avfjädras mjukare, + drivändan är bra om den är lite mjukare.
En bit över 2Hz är vättigt, ej över 3Hz för en gatbil.
Med de fjäderkonstater jag gissade på gav
2,7-2,9Hz fram
2,2-2,4Hz bak

Finnens fjäderkonstanter ger
2,3-2,7Hz fram
2,2-2,6Hz bak

Provade att göra lite grova räkningar på en Toyota Supra (dubbla A-armar fram, multilänk bak) och fick att de vanligast eftermarknadskitten ligger runt 2.6-2.3/2.3-2.0 Hz (fram/bak).
Provade även att göra ett överslag på en "vanlig" fjäderkombination för drifting på en annan liten japanare och fick ca 2.9/2.7 Hz....

Får väl återuppliva den här tråden lite längre fram när jag vet mer exakta värden (MR, vikt m.m.).

Men om jag nu förstått formeln rätt så får jag med dina 150/20 N/mm ca 2.7/2.2 Hz, då jag eftersträvar ett "neutralt beteende" kanske 150/25 skulle passa lite bättre (ca 2.7/2.4). Gällande krängningshämmare finns det en del att välja på, ca 3-4 olika storlekar både fram och bak (140/160 fram och 240 bak)...

Tack för all hjälp Fuling! Nu har jag ju iallafall några riktlinjer att gå efter.

Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

Re:

Franzén skrev:
20N/mm ???
Det är ju... löjligt mjukt.

Ut flyga orden, tanken stilla stå

Uppsala
Här sen Feb 2003

Jag snurrar vidare på frågan:

Jag har en SAAB 900S -90 som jag kör både konbana och bana med. bilen borde ligga på cca. 1000kg tutti, då jag har rensat inredningen, tagit bort baksäten osv. Framfjädrar är bonnkonverterade mot kapade Mercedes bakfjädrar (förstärkta) och borde vara cca. 4 gånger hårdare än orginal (om man räknar ut det från Biltema-tabeller).

Då jag inte riktigt har tid/råd/möjligheter att labba med exakta fjäderkonstanter är min fråga mer generell:

Ett tag körde jag med original bakfjädrar och tyckte att det funkade prima. Körde även konbana så. Sen bytte jag ut dom mot nerkapade förstärkta husvagnsfjädrar som jag dessutom satte i gummidistanser i (allt för att få dom styvare, då dessa är dom allra styvaste fjädrar som går köpa på Feltema).

Körde på Gotland Ring i detta skick och det gick relativt bra (bilen blev lite överstyrd i svängarna). Tyvärr upplevde jag bilen som ganska studsig så fort vägen var ojämn. Nu har jag bytt ut dessa mot okapade fjädrar av samma sort, utan mellanlägg...för att klara av att dubbdäcken. bilen känns mycket mindre studsig nu.

Frågan är: I och med att fuling rekomenderar ganska mjuka bakfjädrar, kan det i så fall vara smart att behålla nuvarande fjädrar bak? Jag antar att olika resonansfrekvenser i bak- och framvagnen dämpar ut varandra och därmed bidrar till mindre studsig bil?

Tokholm
Här sen Jan 2003

Re:

beepbeep skrev:
Jag snurrar vidare på frågan:...

Vad har du för dämpare?

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Skruva banåkabil
1955 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande