Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1125 besök totalt |
Slapp se det ikväll pga personalmöte...
Enl red dot så ska iaf slitsar monteras "mot" rotationsriktningen hur man nu ska beskriva... Sedan hade det med antalet slitsar att göra också.. "mot" upp till 16? och däröver med.. eller något sånt ![]() Så alltså "mot" rotationsriktningen ![]() _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||||
Enligt EBC instruktioner så ska skivorna sitta så slitsen kommer först längst in mot centrum. Men hade de inte vänt på skivorna i nästa klipp? _________________ driver - Thomas Thuresson Porsche 964 C2 -90 |
||||
Skulle inte förvåna mig det minsta! Var ju likadant när de skaffade andra fälgar/däck till den.. Då påstod de att den fick 18":are med i nästa klipp såg man att det stod R17 på däcket... Iaf ska de väl sitta som på bilden Eric visade? För så satt de inte vid första klippet... _________________ Fredrik Boivie ![]() Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster |
||||
Läste en intressant grej från RPM på deras sajt... http://www.rpm.nu/prestanda.htm
Gav lite mer ljus på det hela, typ. ![]() _________________ Magnus Karlsson, Scott Genius 750 The older I get, the faster I was... |
||||
SAAB har dom åt olika håll på 9-3 Viggen... dom gör alltså inte höger och vänsterskivor.. så jag tror inte det är så himla noga. _________________ /Daniel Kihlgren VW 1200 -65 Punto GT -96 |
||||
Då var det jag som såg fel, enl. EBC instruktioner så ska man montera tvärt om Eric's skiss. Men andra fabrikat hävdar motsatsen, så det spelar nog inte så stor roll... _________________ driver - Thomas Thuresson Porsche 964 C2 -90 |
||||
Slitsade skivor finns det många åsikter om, sitter det inte raka kylkanaler i dom så är väl dom styrande? Annars skall man nog följa tillverkarens rekomendationer.
Kollar man PFCs skivor så är slitsarna riktade "bakåt" _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||
För övrigt lite tveksamt om slitsar och borrhål främst är till för kylningen. Jag trodde det var för att få bort gaserna som bildas mellan skiva och belägg när man bromsar, men jag kan ha fått för mig fel?
_________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||
Jag såg samma som du men när man några sekunder senare fick en annan vinkel hade dom bytt ![]() |
||||
Jag håller med om det du säger. Och med tanke på centrifugalkraften så borde slitsarna gå med rotationsriktningen så att gaserna kastas ut ![]() |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1125 besök totalt |