Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Bilder o videos
Dra åt bältet!!
<<   1, 2
2 besök senaste veckan (5172 totalt)
RBroman
Visby / Gotland
Här sen Aug 2005
Inlägg: 776



Wankelsport skrev:
Kim Frederiksen skrev:
hur stor är risken för såkallad submarining??

azzå åka nedanut et fyrpunktsbälte i ett frontalkrasch?
Det är alltid stor risk för underglidning om man bara har 4-punkts. Höftremmarna lyfts uppåt när axelremmarna spänns och kroppen glider framåt. Risken kan minskas med en bra utformning och lutning av stolens botten samt givetvis även med var infästningspunkterna till bältet är placerade. Den bästa lösningen är dock att ha 5- 6-punkts rem (som är väl spänd och riktigt monterad).
Statens Väg och Trafikforsknings Institut (VTI) gjorde för ett antal år sedan en serie slädprov där man testade olika "rallybälten" och "rallystolar". Jag har läst rapporten från dessa prov. Även om jag har en del invändningar till både hur man valde att utföra och proven och jämföra resultaten sinsemellan så visar de dock med stor tydlighet att 4-punktsbälten inte är lämpliga att avända.


Efter beskrivningarna av bilderna i länken har jag valt att inte titta på dem. Har två kompisar som råkat ut för samma sak (fast i helt andra sporter) och deras personliga beskrivningar räcker långt!



Du råkar inte sitta på en direktlänk till rapporten?

_________________
Rickard Broman

Volvo Amazon -1962
Bantaxi Volvo 142 -1968
Citera
jeims
Jönköping
Här sen Sep 2003
Inlägg: 139



aj som tusan!!

_________________
Mvh David Jämsåker
Ford Sierra Cosworth -89
Volvo V70 -05
Volvo Pv -57
Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1979



Tror inte VTI-rapporten finns på nätet någonstans. Har bara läst den i pappersform...
Det var Gripenland som beställde den via vårt jobb (vi jobbar ju med bilsäkerhet så det fanns intresse även för den sakens skull). Man får nog köpa den av VTI om man vill ha den

Vill minnas att rapporten var beställd av vägverket i syfte att ta reda på om de skulle tillåta andra bälten än standard 3-punkt i bilar. Den känns lite vinklad för att få fram resultatet att det inte är lämpligt.

_________________
Göran Hackman
TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967
Sunbeam Alpine Mk III, 1963
Citera
Bilder o videos
Dra åt bältet!!
<<   1, 2
2 besök senaste veckan (5172 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande