Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
coilover lutning
1 besök senaste veckan (1862 totalt)
Hallenborg
Forserum
Här sen Nov 2005

Trådstartare
coilover lutning

hej
postade nog i fel avdeling så gör ett nytt försök.
Två frågor har jag nu.

hur mycket luting kan man ha gent i mot A-armarna?
jag har dubbla A-armar men funderar på bästa fjäderplacering.

optimalt måste väl var vinkel rät mot a-armen men det går inte frågan är hur mycket man kan vinkla den innan det börjar "skadligt?
ju mer den vinklas mot a-armen ju mer spel blir det i ev "glapp" känns som det på frestar coilovern mycket mer med?

fråga nr:2
kan man förskjuta coilovern från centrumlingen mellan A-armarna? utan att det blir allt för mycket konstiga krafter och brytpunkten?

lägger in en fråga till.

volvo 240 kulleder är ju ajabaja säger de flesta. till använda vid dubbla A-armar
men sågade i sär en för att kolla svagheterna men det fanns ju massor matrial runt om så den borde väl hålla tio gånger bättre än en uniball?
eller vad är det dåliga?

meldert
Eskilstuna
Här sen Aug 2004

Egentligen brukar vi vilja att du presenterar din bil här på rejsa innan du ställer frågor i skruva banåkabilsforumet...

Nu hade du ju iaf en länk i din signatur så jag försöker väl svara på några av dina frågor.

1. Det är inte nödvändigtvis så att optimal lutning på dämparen/fjädern är vinkelrät mot a-armen dämparen/fjädern ska ju vara fäst i chassiet också och denna infästning går troligen att styva upp bättre om dämparen fjädern lutar inåt...

Det viktiga att tänka på är ju givetvis att en lutande dämpare/fjäder måste vara styvare än en helt lodrät, för att åstadkomma samma avfjädring/dämpning på hjulet.

Det är inte ovanligt med fjädrar/dämpare som lutar 45 grader...

Här är en bild på framhjulsupphängningen på en elise/exige/speedster, du ser tydligt att coilover-dämparen lutar ganska mycket.

2. Det är bäst att ha coilovern centrerad, men detta är ju inta alltid möjligt, tex när man har en drivaxel som går ut mellan a-armarna. Då får man helt enkelt förskjuta den, men samtidigt styva upp a-armen så den klarar snedbelastningen.

Här är bakhjulsupphängningen på en elise/exige/speedster, Dämparen är mer upprätt men lutar fortfarande något, den är också placerad framför a-armarnas centumlinje eftersom drivaxeln annars inte skulle få plats. Dämparen är till och med placerad hel framför den övre a-armen.

Din sista fråga har jag dock inget svar på...

Jämjö
Här sen Aug 2005

Beträffande kulleder som original är avsedda för Mac pehrson framvagnar, så har jag fattat det så, i alla fall inom Locost-träsket, att SFRo inte godkänner dessa då de inte är avsedda för att ha bilens tyngd hängandes i, de är ju avsedda för en ofjädrad länkarm.
Man har därför en generell regel att dessa inte godkänns. Om där är mycket mtrl i dem eller inte är ointressant.
Det skulle kanske gå att få godkännt om man kan presentera en fullödig hållfasthetsberäkning....
//
JEK

Triumph Spitfire MK3- 70
Triumph TR3A -61
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002

Just 240-leden har undersökts en del, den är ju en ganska vanlig önskan att använda. Nu är det ju svårt att kontrollera alla leverantörer och batchar men en Volvo originalled som kollats har visat sig ha gott om material, medan andra eftermarknadsleder har mycket mindre marginal.

Det är ju rätt illa om man bygger bilen med spindelled från en underleverantör, men när den byts som reservdel så kanske man får en betydligt sämre som inte alls håller. Då har man ju lurats in i någon sorts falsk trygghet om att delen är bra.

/Gustaf

Citera
Hallenborg
Forserum
Här sen Nov 2005

Trådstartare
Re:

therealpinto skrev:
Just 240-leden har undersökts en del, den är ju en ganska vanlig önskan att använda. Nu är det ju svårt att kontrollera alla leverantörer och batchar men en Volvo originalled som kollats har visat sig ha gott om material, medan andra eftermarknadsleder har mycket mindre marginal.

Det är ju rätt illa om man bygger bilen med spindelled från en underleverantör, men när den byts som reservdel så kanske man får en betydligt sämre som inte alls håller. Då har man ju lurats in i någon sorts falsk trygghet om att delen är bra.

/Gustaf

den jag köpte och delade var av lågbudget märket biltema..
om man kollar på en uniball så är den ju bara ytterst lite "kragad".
vilka kuleder ska användas?
finns det några snarlika?

som ni säkert förstår så har jag gjort bort mig och använt volvos kulleder så spindlar och länkarmar är gjorda efter det.. så det känns ganska tråkigt att börja om med dessa igen.. därför jag forskar lite.

Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Det går inte att fästa coilovern direkt i spindeln?
Så har vi gjort ett par ggr och då blir ju spindelleden obelastad axiellt.

En variant kanske är att kolla in om du kan köra med push/pullrod och flytta dämparen.

Anders Bisting
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002

Problemet är just att vissa batchar har god marginal, andra inte. Hur vet man att lederna på bilen (som man inte sågat sönder...) är bra?

Tumregeln är att man ska använda en led som är dimensionerad för att ta fjäderlasten, på undre A-armen oftast. Taunus/Granada/Mustang II, Opel Ascona A-B, Manta A-B, Rekord E, Volvo 140 till exempel.

På Locostforumet finns det någon ritning och till och med nån som tillverkar en hållare för Opelled (tror jag det var) som passar mot en bärarm byggd för 240-led. Det är en variant.

/Gustaf

Citera
Panzer
Jämjö
Här sen Aug 2005

RekordE ?
Har inte den Mac Pehrson??

Triumph Spitfire MK3- 70
Triumph TR3A -61
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003

Rekord D eller ännu hellre Commodore B. Då har man spindelleder dimensionerade för gjutjärnssexa och framvagnen är "riktig" med dubbla armar.

Hallenborg
Forserum
Här sen Nov 2005

Trådstartare
Re:

tack.

therealpinto skrev:
Problemet är just att vissa batchar har god marginal, andra inte. Hur vet man att lederna på bilen (som man inte sågat sönder...) är bra?

Tumregeln är att man ska använda en led som är dimensionerad för att ta fjäderlasten, på undre A-armen oftast. Taunus/Granada/Mustang II, Opel Ascona A-B, Manta A-B, Rekord E, Volvo 140 till exempel.

På Locostforumet finns det någon ritning och till och med nån som tillverkar en hållare för Opelled (tror jag det var) som passar mot en bärarm byggd för 240-led. Det är en variant.

/Gustaf

Antar att du menar Locost forumet här inne? har letat lite där ialla fall.
något tips på var man kan söka på?

dude: den lösingen har jag tänkt på bak men fram var inte det lika smidigt.

Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005

coilover lutning
1 besök senaste veckan (1862 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande