Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Topplockspackningen "kryper"
1, 2   >>
1 besök senaste veckan (8762 totalt)
Christian Carlsson
Åmål
Här sen Mar 2003

Trådstartare

Hej, har uppdaterat min biltråd med lite bilder och vill gärna ha en del synpunkter på mitt "problem".

/LOLA-Christian
Citera
Johan_W
MellanSverige
Här sen Jun 2003

Re: Topplockspackningen "kryper"

Christian Carlsson skrev:
Hej, har uppdaterat min biltråd med lite bilder och vill gärna ha en del synpunkter på mitt "problem".

Ett tips har jag (fungerade för mig när jag pajade toppackningar hela tiden) köp Golf 3 16v metalltoppackning(motorkod ABF) och skruv för metallpackning från en 1.8l 8v (motorkod ADZ).

Här sen Feb 2003

Du kör på E85? Hög tändning? Liten spalt mellan cylindrar? Troligtvis är din topplockspackning för tunn emellan och böjs ut av ökade förbränningstrycket. Jag skulle kollat på stålpackning alternativt skärringar mellan cylindrar (om man får plats).

Åmål
Här sen Mar 2003

Trådstartare

JohanWing skrev:

Ett tips har jag (fungerade för mig när jag pajade toppackningar hela tiden) köp Golf 3 16v metalltoppackning(motorkod ABF) och skruv för metallpackning från en 1.8l 8v (motorkod ADZ).

Tack, det låter som något jag skall prova.
Men varför är det speciella skruvar för metallpackningen?
Högre åtdragningsmoment?

Jag använder inte orginal-skruvarna till toppen, kör med "RACEWARE Fasteners" (ung som ARP-bultar),
de borde väl duga som ersättning?

/Christian

/LOLA-Christian
Citera
Christian Carlsson
Åmål
Här sen Mar 2003

Trådstartare
Re:

beepbeep skrev:
Du kör på E85? Hög tändning? Liten spalt mellan cylindrar? Troligtvis är din topplockspackning för tunn emellan och böjs ut av ökade förbränningstrycket. Jag skulle kollat på stålpackning alternativt skärringar mellan cylindrar (om man får plats).

"E85": japp.
"Hög tändning": tycker inte det är speciellt mycket mer än "vanlig GTI"-tändning.
"Liten spalt": japp, 82.5 i borr gjorde spalten lite tunnare än original.

och som JohanWing skrev så var det ju tur att det verkar finnas en VW originalpackning
som kanske löser mitt problem....

Tack för tipsen!

/LOLA-Christian
Citera
Ken-1
Finland
Här sen Jan 2004

E85 brinner ju snabbare än bensin så egentligen vore det rätta att dra ner på tändningen. Korrekt torde vara några grader under original bensintändpunkten på lite varv. Individuellt från motor till motor och förbränningsrum till förbränningsrum givetvis men E85 klarar sig med mindre tändning än bensin och hinner ändå brinna klart. Såg att du hade 8v topp men stiften sitter ju fint in mot centrum ändå.

Förlorar du inte för mycket effekt på det så kanske det vore ett alternativ? För höga cylindertryck tack vare E85 gör att packningar kryper iväg, skonsammare för hela motorn att rätta till "felet" än symptomen med en flerskikts stålpackning.

om sprutet är lätt programmerat så skulle jag harva på och försöka hitta en gyllene medelväg

/Kenneth

beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003

Re:

beepbeep skrev:

"E85": japp.
"Hög tändning": tycker inte det är speciellt mycket mer än "vanlig GTI"-tändning.
"Liten spalt": japp, 82.5 i borr gjorde spalten lite tunnare än original.

och som JohanWing skrev så var det ju tur att det verkar finnas en VW originalpackning
som kanske löser mitt problem....

Tack för tipsen!

Jag "flyttade undan" min egen packning efter några experiment med förtändning och E85, detta trotts betydligt bredare spalt mellan cylindrar. Så det verkar som att E85 och höge cylindetryck ställer lite högre krav på topplockspackningen.

Jag bytte topplockspackning på en VAG 1.9 AHF dieselmotor nyligen. Vad jag kan minnas var packningen gjord i metall och såg tålig ut. Den kanske passar?

MellanSverige
Här sen Jun 2003

Högre åtdragningsmoment?

Jag använder inte orginal-skruvarna till toppen, kör med "RACEWARE Fasteners" (ung som ARP-bultar),

/Christian

Jag vet inte varför det är andra skruvar, men eftersom man drar åt dom på samma sätt är det nog momentet som skiljer. (det är samma åtdragnings metod 40Nm, 60Nm, 90grader + 90 grader).

Dina toppskruv borde fungera lika bra eller bättre jämfört med original.

På min bil hade jag problem med att metallringarna runt cylindrarna började läcka, efter att jag monterade metallpackningen har motorn gått utan problem. (eftersom jag körde 1.8l 16v tog jag packningen från ADZ (1.8l 8v) och skruvar från ABF (2.0l 16v))

Packningen för 2L 16v (82,5mm borr) - 048103383D cylinderhuvudtätning (metall) kostar ca 525kr

Här sen Mar 2003

Trådstartare
Har inte satt ihop motorn med nya topplockspackningen, istället tog jag ur kolvarna för cylinderloppen såg lite skumma ut på två cylindrar.
Såhär såg kolven ut som var sämst, den ser lika illa ut på båda sidorna.

En kolv till hade liknande skador, dock bara på ena sidan.
De övriga två såg helt OK ut.
Min teori är att E85 har sköljt bort olja på cylinderväggen i samband med mina första försök att få igång motorn.
Vad tror ni?

/LOLA-Christian
Citera
Nikel
Uddevalla
Här sen Aug 2005

Nja, det där har nog inte kommit under något startförsök. Ser ut som det lossnat lite material från kolven högst upp, och gått helt tomt på olja.. Skurit har det iaf gjort.
Frågan e varför.

Citera
Christian Carlsson
Åmål
Här sen Mar 2003

Trådstartare
Med "startförsök" menade jag den period innan jag hade hittat rätt med mappningen av bränslemängden.
DVS, jag gick hela tiden åt "fel" håll, och fetade upp blandningen tills jag förstod att det inte hjälpte.
och detta tog onödigt lång tid......

/LOLA-Christian
Citera
Babbe
Lund
Här sen Jun 2004

JohanWing skrev:

Högre åtdragningsmoment?

/Christian

Jag vet inte varför det är andra skruvar, men eftersom man drar åt dom på samma sätt är det nog momentet som skiljer. (det är samma åtdragnings metod 40Nm, 60Nm, 90grader + 90 grader).

Dina toppskruv borde fungera lika bra eller bättre jämfört med original.

På min bil hade jag problem med att metallringarna runt cylindrarna började läcka, efter att jag monterade metallpackningen har motorn gått utan problem. (eftersom jag körde 1.8l 16v tog jag packningen från ADZ (1.8l 8v) och skruvar från ABF (2.0l 16v))

Packningen för 2L 16v (82,5mm borr) - 048103383D cylinderhuvudtätning (metall) kostar ca 525kr

Är det metal pakning original på ABF motorn?

Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002

Re:

Har inte satt ihop motorn med nya topplockspackningen, istället tog jag ur kolvarna för cylinderloppen såg lite skumma ut på två cylindrar.
Såhär såg kolven ut som var sämst, den ser lika illa ut på båda sidorna.

En kolv till hade liknande skador, dock bara på ena sidan.
De övriga två såg helt OK ut.
Min teori är att E85 har sköljt bort olja på cylinderväggen i samband med mina första försök att få igång motorn.
Vad tror ni?

Ihop med toppackning som kryper blir jag än mer övertygad om att det har spikat APA inne i din motor, och det är resultatet när lite blöt bortspikad alu inte har någonstans vettigt att ta vägen.

Nu kan sprit skölja bort olja också men jag tror saker hänger ihop...

Ljungby
Här sen Jan 2006

Kanske helt ute och cyklar, men har du vänt kolvarna åt rätt håll? Eftersom du hade likadana skador på 2 av kolvarna, medans de andra var okej.
För kolvbultarna sitter väl inte i centrum på dessa motorer heller?

Tystberga
Här sen Mar 2004

Min gissning är att det spikat sönder med tanke på hur det ser ut på kanten uppe vid kolvtoppen. Säkert samma anledning till varför toppackningen gått.
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002

Re:

Björn skrev:
Min gissning är att det spikat sönder med tanke på hur det ser ut på kanten uppe vid kolvtoppen. Säkert samma anledning till varför toppackningen gått.

När jag fått fundera kom jag på att jag har en bunt vw kolvar som defintivt spikat sönder, och de ser ut ungefär så som bilden.

Så skippa alkohol i bilen, höll det i strupen istället och bensin i motorn.

Uppsala
Här sen Feb 2003

Re:

Rolle Scirocco skrev:
Björn skrev:

När jag fått fundera kom jag på att jag har en bunt vw kolvar som defintivt spikat sönder, och de ser ut ungefär så som bilden.

hmm...varför ska man skippa E85? Den är mer motståndskraftig mot spiktningar än något annat bränsle som finns tillgängligt på en vanlig bensinpump? Menar du att det var bruket av E85 som orsakade kolvskador? Personligen anser jag att E85 snarare ger större spikmarginaler. Jag lyckades köra sönder min topplockspackning i somras på E85 men kolvarna klarade sig alldelles utmärkt.

Kalix
Här sen Nov 2002

Re:

beepbeep skrev:
Rolle Scirocco skrev:
Björn skrev:

hmm...varför ska man skippa E85? Den är mer motståndskraftig mot spiktningar än något annat bränsle som finns tillgängligt på en vanlig bensinpump? Menar du att det var bruket av E85 som orsakade kolvskador? Personligen anser jag att E85 snarare ger större spikmarginaler. Jag lyckades köra sönder min topplockspackning i somras på E85 men kolvarna klarade sig alldelles utmärkt.

Jo etanolen är mer tålig mot kompressionsspikningar men kör man magert så får man också spikningar som brukar äta upp kolvarna fort.

Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003

Re:

Niklas Sandström skrev:
beepbeep skrev:
Rolle Scirocco skrev:
Björn skrev:

Jo etanolen är mer tålig mot kompressionsspikningar men kör man magert så får man också spikningar som brukar äta upp kolvarna fort.

Jo, men så är även fallet med bensin. Magrar man ur blandningen får motorn lättare att spika. Jag spikade sönder topplockspackningen pga. för mycket förtändning. Jag kunde t.o.m. höra spikningar (på E85) men kolvarna klarade sig utmärkt. Menar du att spikningar på E85 är farligare än spikningar på bensin? Enda nackdelen som jag upplever med E85 är kallstart, dåligt med tankställen på banan samt (numera) högre milkostnad.

Kalix
Här sen Nov 2002

Re:

beepbeep skrev:
Jo, men så är även fallet med bensin. Magrar man ur blandningen får motorn lättare att spika. Jag spikade sönder topplockspackningen pga. för mycket förtändning. Jag kunde t.o.m. höra spikningar (på E85) men kolvarna klarade sig utmärkt. Menar du att spikningar på E85 är farligare än spikningar på bensin? Enda nackdelen som jag upplever med E85 är kallstart, dåligt med tankställen på banan samt (numera) högre milkostnad.

Jo det är ju samma med bensin men med E85 är det mycket lättare att spika sönder kolvarna och det går mycket fortare än med bensin.

Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002

Re:

beepbeep skrev:
Rolle Scirocco skrev:
Björn skrev:

Varför ska man köra på skit som inte ger några vettiga förbättringar?

Större mängd bränsle sköljer lättare bort oljefilmen, VET att det är problem för lite 4cylindriga ~ 500 hästars racemotorer. Spikningar och trasiga topplockspackningar samt kolvar drabbar ganska många hemkladdare, i många av fallen hade det nog inte hänt med bensin.

Jag ANSER att det var bruket av E85 som gav båda skadorna. Visst går det att justera in motorn för blask också men kostnaden för det blir kanske dubbla mot bensin.

Sedan verkar det bli lite sekundära mindre allvarliga fel också, igenkleggade insug bla bla tätare oljebytesintervaller.

1, 2   >>
1 besök senaste veckan (8762 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande