| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Topplockspackningen "kryper"
|
1 besök senaste veckan (8762 totalt) |
|
Well, alla har vi våra åsikter. Jag har kört E85 i fem år nu och mina två nuvarande bilar har rullat 2 år på E85 utan problem. Enda skäl att jag inte åker etanol nu är milkostnad.
När det kommer till etanol och spikningar, mina spikningar uppstod då jag verkligen drog på tändningen "för mycket". Även då var det bara 15 år gammal topplockspackning som stack och inget annat skadades. Personligen anser jag att E85 är ypperligt "högprestandabränsle" och tillåter ökade marginaler när det gäller spikningar. Om man sedan utnyttjar dessa marginaler eller inte är det upp till var och en. Där är det egentligen samma sak med bensin...snålar man ut blandningen, höjer laddtrycket för mycket eller ökar förtändningen för mycket kommer något att gå sönder, vare sig man kör på bensin eller etanol. Det fina med etanolen är att man får bredare marginaler. Jag har också svårt att se hur enbart bruket av E85 skulle ge skador. Korrekt inställd, ger E85 motorer mer effekt än på BF 98. Dvs. monterar man 40% större spridare och tankar E85 är chanserna att motorn går sönder pga. spikningar lägre än på BF98. Och vill man finns det mer effekt att plocka ut pga. högre oktanvärdet. Mvh. _________________ G o r a n A m c o f f |
|
Läser i din tråd att du använt spik utrustning och gått upp till gränsen då det hörs rikligt?
Hur många grader backade du då? E85 spikar betydligt tidigare än du kan höra. Det finns massor av folk som hävdar att jag har helt fel, men jag har kört sönder tidigare pga dessa problem. Det finns även större firmor som har mörkat detta och hävdar stenhårt att de kör med extra dyr utrustning
Det bästa man kan göra är att man mappar på vanlig 95oktan för att hitta sina spikningar. Sen konverterar man över och då vet man att man kan höja ca 5grader över hela registret utan problem. Jag höjer mer men jag rekommenderar max 5grader. Min 2.3l volvomotor har jag mappat och den är bromsat till 744hk på E85(Turbo) Packningen går sönder om du ligger på gränsen med E85, oavsett vad du använder, tex MLS, o-ringat eller pyramidringar. Jag har mappat över 20st E85 motorer, dock är de alla överladdade. Det jag skriver är min åsikt och det som jag kommit fram till på egen framfart. Hoppas att du inte ger upp och skyller på E85 som bränsle, E85 fungerar hur bra som helst förutom vid start. Kolvarna du visar har garanterat spikat runt ringlanda och det ser ut som just E85 spikningar, dvs det ser ut som om det skurit. Det blir varmt fort med detta bränsle... Mvh Rikard _________________ Rikard Eklund |
|
En optimerad tändmapp för E85 är ofta inte helt olika en optimerad tändmapp för BF95. Ibland får man lägga till ett par grader och ibland får man dra av ett par grader. I vissa lastpunkter kan det dock krävas större ändringar, vid låga varvtal så vill E85 ibland ha rätt mycket mera förtändning jämfört med BF95. Man kan i varje fall inte lägga på ex. fem graders förtändning över hela tändmappen från en bensinmotor och tro att man får fram något som ens är i närheten av en optimerad tändmapp.
Att det går galet när det ska mappas beror ofta på att få har möjlighet att mäta cylindertrycken i motorn vid mappningen. |
![]() |
Skruva banåkabil
Topplockspackningen "kryper"
|
1 besök senaste veckan (8762 totalt) |