| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Bur och bältesfråga för bruks/banbil.
|
1560 besök totalt |
|
Hallå där. Jag glider runt i en mercedes 190e för tillfället, men har tröttnat och ska återgå till honda civic som jag redan haft två gånger. Så när jag fått mercan såld så ska jag köpa en honda civic esi och fixa till en duglig gatbil. Jag planerar att köra rejält med bana med den då köra vilt i trafiken inte riktigt är min grej, så jag planerar att gör lite enklare ingrepp för att förbättra väghållningen så mycket jag kan och kompressormata motorn. Budgeten är alla pengar jag har men jag pluggar just nu så de är inte vrålmycket, rullar in någon slant då och då. Men en fundering är på bur, jag planerar ju att använda bilen varje dag och alltså vill jag ha möjligheten att klämma in polare där bak, de behöver inte sitta särskillt bekvämt eller så men de ska få plats och sitta lagligt. Men om jag skulle få för mig att volta på banan så kan ju en bur vara att föredra. Finns det någon bur som lixom går runt både fram och baksäte? Finns dessa till civic och ungefär vad skulle de kosta tror ni? Planerna ligger även på två ovikbara sportstolar i fram med fyrpunktsbälten, trepunktarna kan stanna för att gå igenom besiktning men jag funderar på hur jag ska fästa bältena. Kanske kan jag sätta fast dem i baksätets bälteshållare? Så kan man kanske kroka ur dem och använda trepunktsbältena när jag har folk där bak. Bör ju vara fler än jag som vill ha både fyrpunkts och baksäte, hur har de löst detta? Btw hatthyllan i en civic är löstagbar och inget man kan fästa bälten i. Tacksam för svar så ska jag snart sätta igång på riktigt. MVH // Axel _________________ Axel Hedman |
|
|
|
Jag upprepar det jag sagt någon gång förut - jag har ännu inte sett en bur som både ger vettigt skydd och tillåter passagerare i baksätet på en liten bil. Det kan funka i en stor kombi men i en mindre halvkombi/sedan har jag inte sett någon lösning som jag tycker varit bra.
om du pluggar och tänker åka bana på CSN-budget med Civicen som bruksbil kanske du klarar dig utan bur tills vidare? Såååå fort kanske du inte kommer att köra? Jag har resonerat så i 10 år med min banhobbybil. /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
|
Har haft liknande tankar då jag kommer behövabaksäte för att hämta barn på dagis. Har en idé om att ha en svetsad huvudbåge och strävor fram medans de bakre är skruvade så man får lyfta ur baksätet och skruva dit buren när man nu ska rasta på banan lite.
De gamla VOC bilarna hade en bur som tillät baksätespassagerare. inte lika starkt när man rullar kanske http://image.annonsborsen.se/raw/476 _________________ Jonas Bjerkemo |
|
Tack för väldigt bra svar
Hmm, jag har inte heller sett en bur som tillåter passagerare bak. Men jag tänker att det rimligtvis borde finnas många som vill samma sak. Men jag kan inte svetsa och har inte hållit på med burar innan så jag har ingen igentlig kunskap om hur de måste fästas och vad som ger skydd och vad som bara viker sig. Den där VOC-buren såg ju ut typ exakt som jag tänkt mig när jag funderat på det, enda är att jag tänkt mig ett kryss i taket rakt över förarplatserna. Men funkade inte den nå bra? Annars så skulle man kanske kunna ha en bur som är komplett bak till B-stolparna men saknar de där pinnarna ner till dämparna där bak, kanske håller den sig tillräkligt stark? Eller så kanske man som Jonaazz sa kunna ha den bakdelen löstagbar, att man bara kör med halva buren i vanliga fall men när man ska rasta bilen på banan så viker jag baksätet och skruvar dit en löstagbar bakdel på fyra punkter. Två i bakluckan och två i buren i taket. (förstår ni?) _________________ Axel Hedman |
![]() |
Skruva banåkabil
|
1560 besök totalt |