| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Gänga i gjutgods?
|
3 besök senaste veckan (10689 totalt) |
|
Gänga i gjutgods?
Jag tänkte sätta större skivor på min celica. Skivor är fixade men nu är problemet att få ut oket. Har funderat en massa det blir lite problem iom att oket bara ska ut 1½-2cm, det blir trångt med adapter. Men ifall det skulle gå att gänga med vanlig gängtapp i spindlarna som är i gjutgods så skulle det nog kunna funka. Så det jag undrar är helt enkelt ifall man kan gänga i gjutgods och få det att hålla. _________________ /David Johansson |
||||
|
Re:
Segjärn typ.
_________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||
|
Men betyder det då att det kommer vara segt och svårt att göra gängor. Jag har ju inga proffsverktyg utan bara typ billigt biltemaskräp.
Hålet nu är 12,4mm. Kan det då vara lagom att gänga med m13? Jag kanske tom ska borra upp hålet lite? Hur stort hål brukar man utgå ifrån när man ska gänga m13? Eller är m13 så ostandard att jag kommer få svårt att hitta gängtapp och bult? Kanske ska gänga m14? edit: Efter en koll efter gängtappar online verkar det som att det är väldigt svårt att hitta större än m12.
_________________ /David Johansson |
||||
|
Re:
Kolla med insatsgänga, typ HeliCoil för att få en M12 så är tappen till insatsen förmodligen runt 13mm _________________ /mvh Stefan Björklund Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit! F1-bärgare |
||||
|
Det finns ju insatsgängor som man kan dra i, så du får M12 i hålet. Verktygen till dem brukar vara dyra men själva insatserna kostar inte så mycket. En bra mekanisk verkstad har kanske verktyg och kan dra i gängorna åt dig?
/Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
|
Re:
Jag funderade på det också men det ska ska ju bli ett fästa till ett bromsok. Vågar man verkligen köra helicoil till sånt? Det blir väl ganska stor påfrestning på ett sånt fäste när man bromsar? _________________ /David Johansson |
||||
|
Det är ju friktionen (typ) mellan okets fästöron och spindeln som ska hålla fast oket. En rätt monterad insatsgänga håller, skulle jag säga.
/Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
|
okej. Säger du det så tror jag på dig.
Men nu hittade jag tillslut ett ställe där dom hade m14tapp. Men vad är det för skillnad på "grad" och "mellan"? http://www.smaskin.se/?pid=209757 http://www.smaskin.se/?pid=209756 Men orkar man dra en sådan stor gänga för hand i detta "segjärn"? _________________ /David Johansson |
||||
|
Med rätt smörjmedel tror jag säkert du orkar gänga M14. Men insatsgänga kan bli starkare. Har du plats i oken eller vad du nu ska dra skruvarna igenom för M14 också?
Jag är ingen gängexpert men jag har för mig att man kan köra med tre tappar, en först för att skära till gängan, sedan en mellantapp som är mindre "spetsig" (för att nå närmare botten i ett hål som inte är genomgående) och sist en gradtapp som snyggar till gängan. /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
|
Gjutgods ger korta spånor och M14 är inget problem att gänga för hand.
Men M14 är inte jättevanligt.. Att använda M12 insatsgänga vore helt klart att föredra. Jag ser bara fördelar med insatsgänga bortsett från att det kostar lite mer och tar lite längre tid att få till. Ska du gänga M14 så kan du klara dig på att använda "sistatappen" (gradtappen) om du är försiktig och har rejält med skärvätska när du drar tappen. _________________ /Anton Lillsund |
||||
|
Plats finns. Det som det inte finns plats för är en mutter, därför jag vill gänga spindeln. På sidan där skruvskallarna sitter så lägger jag den ena på en annan "höjd" så slår dom inte i varandra.
Men jag ska fundera en gång till på insatsgänga. Hittar jag något prisvärt sett så köper jag ett sådant. Jag orkar nog inte plocka ner spindeln bara för att få den gängad, det känns som för mycket jobb. Den sitter ju så fint på bilen just nu. _________________ /David Johansson |
||||
|
Till HeliCoil finns det en lila-anodiserad insatsgänga som har ett "knäckt" spår i mitten så att skruven blir självlåsande i den, funkade attans bra på gokarten, det som var skruvat i sånt behövde aldrig efterdras.
_________________ /mvh Stefan Björklund Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit! F1-bärgare |
||||
|
_________________ T 0 N Y J 0 N S S 0 N Grace, Space and Pace. |
||||
|
Re:
Tändstiftsgänga, kolla noga vad gäller stigning etc. _________________ /mvh Stefan Björklund Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit! F1-bärgare |
||||
|
Re:
Fingänga, alltså inte aktuell i detta fall. _________________ /Anton Lillsund |
||||
|
Helicoilen var lite för dyr. Var nära att beställa en sats för 591kr inkl frakt från swedol men när det stod att det inte går att göra ordrar under 600kr så rann bägaren över. Jag beställde istället en m14 gängtapp för 66kr från där jag länkat om gängtappar ovan.
_________________ /David Johansson |
||||
|
Re:
Så svårt det var att åka dit då
_________________ /mvh Stefan Björklund Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit! F1-bärgare |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
Gänga i gjutgods?
|
3 besök senaste veckan (10689 totalt) |