Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Racetech
![]() |
1, 2 >> 15500 besök totalt |
Extrem camber bak - C30 STCC
Rent baserat på ögonmått i televisionen ser Volvo C30 i STCC (eller *TCC) ut att ha ungefär dubbelt så mycket negativ camber bak än andra *TCC-vagnar, även andra framhjulsdrivna. För mitt okalibrerade ögonmått så ser det kanske ut att vara nära -8° eller så ![]() Varför är det? Vad är speciellt med just C30 som gör att det skruvas in på det viset? Kass bakvagn?, bra bakvagn?, skum viktfördelning? Eller ngt annat? _________________ Pär Hylander |
||||
vad jag hört så är det för att dom vill få upp temp snabbt i bakdäcken. hört vissa andra som provat och det går snabbt några få varv sen blir dom för varma. kan ju va något specielt med c30 som gör att det funkar?
_________________ ERCUP segrare 2008 Porsche sports cup 8C segrare 2010 Nordictimeattack SM segrare 2014 |
||||
Det verkar bero på var dom kör.
Här ser det inte ut som att det är så mycket ![]() ![]() Men här på Brands Hatch är det ordentlig camber ![]() _________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||||
Detta har diskuterats redan när några i "vårat" peugeotsällskap hade en banträff hösten -07. På morgonen stängdes grindarna till gelleråsen och en mystisk bil åkte ur en långtradare, vi misstänte då stcc bil. å visst blev det det med:
Men här hade den rätt duktigt med camber! Tänk om man kunde haft den sådär. lite ballt å glida på gatan med. (; _________________ Jacob oesterlindh |
||||
Re: Extrem camber bak - C30 STCC
Misstänker att der är en ganska bra bakvagn vardagskörmässigt. Men skall det gå snabbt på bana med framhjuldrivet måste bakvagnen kasa/sladda lite, vilket väl är allmänt känt. Så för att få bilen att "tre-hjula"(=lätt kas) behövs kanske dessa extrema vinklar. Bilen är väl kortare än övriga (4-dörrars) som tack vara längd inte behöver lika mycket camber. Är jag ute å cyklar...?? _________________ ![]() Klubbräser: Porsche 951-86 Tävlingsräser: Opel Kadett GSi 2,0 16v |
||||
Med risk för att låta dryg så är Niklas bild Nr1 under inbromsning på Sturup, 2:an en ev de första PR-bilderna och 3:an helt normal...iaf om man hade en Volvo i STCC under 2008.
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Till ovanstående bryderier kan läggas att Volvon, iaf i början av säsongen och på vissa banor, var extremt hårt satt bak. Iaf såg det så ut. På Eriks fundering skulle jag svara att det inte finns en enda bil i STCC som inte är extremt sladdrig med baken med mer normala mått mätt. Beroende på bakvagn och fjädersättning etc så kan vi inte exakt säga om dom har passerat den cambervinkel som ger maxgrepp eller inte. Mao, svaret kan vara två olika...minst. Säg dock att man har åstakommit maximalt grepp bak i avseendet camber, då skulle bakvagnen greppa i ngt grymt under inturn vilket låter förarna gå in i kurvan med hög hastighet/attack, allt är så sinnrikt övervakat/uträknat att man en bit in i kurvan då man får roll på karossen så får man ett hyffsat kontrollerat släpp på bakvagnenför att bilen ska styra. Detta släpp, som Erik påpekar är nödvändigt för en FWD för att få den runt en banan på ett hjälpligt vis, är inte svårt att åstakomma och det görs av många på mer traditionellt vis. Men har Volvo här lyckats kombinera en stabil bakvagn under inturn för att kunna gå på max för att sen ändå få den följsam i stady state och under vara allt för understyrd ut? Jag tror det. Att bakvagnen dessutom är så pass hårt satt talar iaf inte emot den teorin. Detta var lekmannafunderingen. Utöver detta ska vi veta att Man på Volvo kan en hel del om de underliga svarta ringar som bilen rullar på. Hur de beter sig under olika typer av extrembelastning kan vi inte svara på, men det kan finnas mer svar att finna där. Högst troligt. Men jag ser ingen anledning till att vi inte ska prova. Erik, börjar ni med S40 att röna ut exakt vilken camberkomp, fjädersättning och vilka vinklar som gäller för era däck så ska det nog gå att få till ngt...det tar väl bara nga 1000h. ![]() ![]() Det retliga är att jag VET att där finns nga asspekter till i detta ämne...måste bara röna ut vilka som egentligen är viktiga. > ![]() ![]() |
||||
Måste stcc åka på specifika dim. eller får dom åka på hur smala däck som helst?
Hörde nämligen att man p.g.a. bliens ringa vikt bak bara vill åka på en begränsad del av däcket för att kunna få upp arbetstempratur, därav mycket camber. |
||||
Re:
Fast enligt Johans bild borde det ju ha blivit ännu mer camber om den lättar av bak under inbromsning? _________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||||
Tänkbara och mer eller mindre troliga fördelar:
Snabbare tempbyggnad/högre drifttemp Mindre rullmotstånd (?) Mina flummerier ovan angående greppsförändring genom kurvan Vad mer har vi filurat fram? Samsons bild visar ju på en extrem cambergain i drop, riktigt såhär illa är det oftast inte under race, men bra nära. Kan det vara så att dom har camberloss i bakvagnen för att på så vis få till släppet som man vill, kunna styra mängden släpp geometriskt och inte bara fjädermässigt samt ändå kunna spela med fjädrar/bumpstop för att styra mängden roll och då i sin tur även hur mkt vinkelfärändring man får? Man kan åstakomma samma slutmål (Lagom släpp i bakvagnen på rätt ställe i kurvan) på flera olika sätt och har då ytterligare en parameter att labba med. Allt ihop med hur lastuppbyggnaden i däcket sker...ngt jag inte är man att gå in på eller reda ut. Finns mkt att tänka på. Ytterligare intressant är att förarna kör ganska olika, iaf visuellt. Robban kör snålt och snyggt för det mesta medans Rustad har en normal driftvinkel på baken genom kurvorna de flesta anser passerat "hämta hem läge" för längesedan. Tror dock ändå att även Robbans bil är klart överstyrd med tanke å hans förflutet i Formelbilar samt attack i körningen. Stabil in för att sedan bryta iväg låter isf rätt. Rustad är skolad i skogen och i rally cross och trivs med en extremt lynnig bakvagn. Tror Volvon är tämligen nervös, men håller ändock kvar vid funderingen att den har grymt bett initiellt. |
||||
Re:
Den bilden kom ju efter att jag skrivit så den kan inte räknas. ![]() ![]() Mmmm, du har såklart rätt. Men infästningarna är justerbara och bilen ändrade karaktär extremt mkt under året, även om speeden över ett enskilt varv hela tiden varit helt magiskt bra. olika banor kräver olika mkt camber dessutom. Snabbare och svepande = mer camber. Trix å knix = mindre camber. Iaf enligt bilderna och om mitt minne är med mig. Men visst har du rätt om man utgår från det material vi har tillgång till. |
||||
Man kan väl också tänka sig att de breddat spårvdden ganska mycket också med fördelen att hjulen fortfarande får plats i hjulhusen?
/Johannes Edrén _________________ Johannes Edrén R5 Gt-TURBO 2016 Ford fiesta ST 1953 Ford F100 2023 Ford Bronco Badlands |
||||
Re:
Finns en stipulerad maxbredd och noga angivet hur denna ska mätas. Spårvidden är dock klart underordnad cambervinkeln i betydelse när det gäller beteende/väghållning. Alla bäckar små dock... |
||||
Re:
Dom är fastdragna, jag har samma bil på bild i min kamera och kollade om dom satt fast eller inte just pga av "vafan? faktorn" när jag såg bilen. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||
Har inte hittat någon bra bild på det, men tidiga BMW E46 som körde i ETCC 2000-2001 hade ganska extrema vinklar både fram och bak, men senare årsmodeller t o m 2005 såg mera normala ut. Frågan är varför?
_________________ ///Mvh Sören Hall (fd Kristensson) "Raksträckor är bara en transport till nästa kurva" |
||||
Re:
Risk för trådkap! Men jag undrar vad BMW (generellt) åker med för vinklar....hhhmmm..... Undrar om något vet? ![]() Det varierar förstås från förare till bil och framförallt till bana, men kanske man kunde få en grundinställning? _________________ Mvh/Micke Regnell ![]() |
||||
Re:
![]()
Det är ju i klass med din E30 detta året (i alla fall på ena sidan) ![]() ![]()
Springrate vet vi i alla fall ![]() ![]() _________________ Patrik Skoog |
||||
![]() |
Racetech
![]() |
1, 2 >> 15500 besök totalt |