| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Svarva av navet på fälgar för att få högre ET?
|
7 besök senaste veckan (3132 totalt) |
|
Det beror på hur fälgen ser ut i navet. 22 mm låter mycket. En del går, andra inte. Jag har tagit ner fälgar som har visat sig vara ihåliga för att spara vikt, inte så kul när fälgarna är dyra att upptäcka att centrum på fälgen precis har blivit betydligt svagare när "gaveln" är det enda som håller ihop ribborna. Och att nån precis har hyvlat bort just gaveln...
_________________ Sven Wesley (aka Duva) |
|
Tänk också på att 22mm är väl ungefär den del som är mellan nav och konade delen vid Bultskalle/mutter.
Svarvar du av den delen har du inget eller väldigt lite material kvar till att montera fälgen med. Jag skulle säga att det går inte att svarva av så mycket. Går gör det så klart men du får med största säkerhet svetsa om eller dyligt för att de skall fungera. _________________ Jocke Hellqvist. |
|
Jag har inte sett fälgar man kunde svarva bort så mycket från.
0-5 mm verkar typiskt och somliga är tjocka nog att svarva ca 1 cm. om du inte fäster dem med bult igenom och STOR bricka på utsidan
_________________ Micke Bergman Alfetta GTV 2.0 - Roadsport Alfa 75 TS - Endurance 164 Q4 - Till salu GTj - Project 7xx |
![]() |
Skruva banåkabil
Svarva av navet på fälgar för att få högre ET?
|
7 besök senaste veckan (3132 totalt) |