Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Volvo 142
<<   1, 2, 3, 4   >>
1 besök senaste veckan (49786 totalt)
Gustav Sundberg
Överboda, Umeå
Här sen Jan 2003

Re:

Michael Th skrev:
jag funderar på dina ''förstärkningsrör''.... vad är tanken att dom skall förstärka???

skall dom vara skärmfäste?? isf verkar dom kanske liiite grova...
skall dom däremot förstärka rambenen/infästningen av framvagnen skulle rören vara mycket rakare för att göra nytta.. som det ser ut nu är dom mer tung ballast..
kollar man hur sådana rör ser ut oftast är dom så lite böjda som möjligt i princip raka,
tja som sagt vet ju inte riktigt vad dom skall göra för nytta..

Äntligen någon som skriver det jag tänker varje gång jag ser en 142 med bortkapade skärmar...
Eller det gäller väl samtliga bilar som man gör såhär med, mest stackars raggarbilar som ska gå på strippen dock..
Dom som råkar ha mcpherson orginal och ersätter skärmarna med rör brukar va tvugna att göra något vettigare rördragning men sällan optimalt ändå...
Citera
fuggeTURBO
Skövde
Här sen Okt 2004

Trådstartare
Re:

---

Stockholm N
Här sen Feb 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Grovt rör mellan framvagnsbalken och upp mot torpedväggen, det är ju där krafterna påverkar. (obs idegissningar bara)
Sen får du väl göra en lätt hjälpram och fästa flippfronten i, räcker väl med ett par fästen i fram och bak. Det ska ju vara lätt.

Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005

Hur staget går är ju en fråga om var du har en stark punkt att fästa det i.. dvs i torpedväggen original är ju innerskärmen med ytterskärmen fastsatta på en stor yta.
om man nu vill fästa på ''bara'' en liten yta måste det sitta en platta som fördelar kraften ut över ytan eller om man har en stark hörna...
bästa alternativet (skulle jag tro) är om röret är en naturlig fortsättning av buren..
Det är alltid svårt att riktigt fördela krafterna, när man försöker ersätta en skälvbärande kaross med rör...i alla fall när man bara gör det på en del , och inte hela. det är ju sas 2 olika tänke sätt..

men om man sätter en tjock typ 3mm platta som fördelar kraften . Om det inte går med ett rakt rör kan man sätta ett rör från ramröret upp till kröken på röret som sas håller imot böjningen.

sedan om hela denna övningen går ut på att minska vikt... troligen inte jämfört med en innerskärm i plåt...
däremot om man hade byggt mack pärson framvagn så är ju ett rör en plats för infästning.
det är viktigt att man vet vad man gör och varför+ att konstruktionen skall ju fungera oxå...
ett helt rakt rör behöver ju inte så stor tjocklek för att hålla men så fort man böjer det är skillnaden genast mycket större...

detta är inte tänkt att såga benen av dig... men vill du ha en lätt bil. bygg lätt...och rätt

ja jag bygger en seven med swift maskin. iofs går bygget sakta men... så fort jag renoverat klart huset går det säkert fortare..

bättre att kapa bort saker som blir fel och göra rätt ... jag gör fel hela dagarna..

Skövde
Här sen Okt 2004

Trådstartare
Jag försöker ju lära mig så var inte rädda att skälla på mig Jo men det är ju bara att kapa ner och göra om och göra rätt. Som sagt "alla" bygger ju så här i stora drag på sina 140:is och jag hängde ju bara på strömmen utan att tänka själv...
Är ju klart att man måste göra en platta att fästa mot torpen om man ska sätta röret där. Tanken har slagigt mig att man skulle förlänga ut buren men sen läste jag i något reglemente någonstans att det inte var ok så därför blev det inte den lösningen från början.
Får ta mig till garaget och måtta lite på en bättre lösning senare.

Stockholm N
Här sen Feb 2003

Moderator

Voff

Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003

Det är ju lätt att ta reda på om man sparar vikt med rör istället för plåt.
Lägg de gamla innerskärmarna på vågen, och sen jämför du vad rören+fästplattor väger.
Jag tror du kommer att spara ett par kilo.
Det byggdes lite rejälare förr, deformationszoner var inte uppfunnet på samma sätt.

Schysst bygge annars, 140 är ju kultbil!

fuggeTURBO
Skövde
Här sen Okt 2004

Trådstartare
Det bettvivlar jag inte att jag kommer spara lite vikt på detta även om jag tar "grova" rör. Innerskärmarna är ju typ 2 dm tjocka och 17 kvm stora, kanske överdrev lite nu men volvoskonstruktörer snålade inte på material när dom byggde 140

Sen har jag ju även lite andra fördelar med flippfronten, bla att det får plats med större motor med stora förgasare och häftigt grenrör utan att behöva ta hänsyn till innerskärmarna thumbs up

Skövde
Här sen Okt 2004

Trådstartare
---

Överboda, Umeå
Här sen Jan 2003

Fast jag tänker mig mera att kraften från framvagnen kommer i det inringade området..
allt framför framvagnen är mest för att hålla i flipfronten och tillbehör som kylare mm..
orignal är det väl tänkt att kofångaren sitter där oxå samt lite deformations-zon kanske?

Citera
steffe
Stockholm N
Här sen Feb 2003

Moderator

Kan funka bra och då får en framtida möjlighet att förlänga övre A-armen till framvagnen, kan bli lite flex i framvagnsramen men balkarna är så pass kraftiga så det är nog marginellt, iannat fall så är det bara att förstärka med plattjärn på balkarna.

Citera
fuggeTURBO
Skövde
Här sen Okt 2004

Trådstartare
Problemet som jag ser där är ju att jag måste ju kunna svänga också. För på förarsidan så kommer styrning och massa annat skit i vägen där. Får försöka måtta lite på det och ser hur det går att lösa smidigt om man är tvungen att flytta det.
Men tror ni värckligen att rambenet i sig flexar så mycket om jag sätter den där jag tänkte? Känns ju i min värd som att jag "bara" får en längre hävarm mot krafterna i framvagnen? om ni förstår hur jag menar? Fast jag har ju haft fel förut bevissligen men förklara gärna för en novis hur ni tänker Mvh Mikael

Skövde
Här sen Okt 2004

Trådstartare
---

kallinge
Här sen Jul 2005

blir säkert bra..(eftersom jag var den gnällige innan...) thumbs up

Skövde
Här sen Okt 2004

Trådstartare
---

Skövde
Här sen Okt 2004

Trådstartare
---

Visby / Gotland
Här sen Aug 2005

Får man verkligen såga isär en flippfront?

Annars ser det toppen ut thumbs up

Volvo Amazon -1962
Bantaxi Volvo 142 -1968
Citera
fuggeTURBO
Skövde
Här sen Okt 2004

Trådstartare
Varför skulle jag inte få såga isär en flippfront?
Nu blir det ju som "vanligt" med skrämar och huv, förutom att det blir "snabbfästen" till det mesta och utan innerskärmar thumbs up

Visby / Gotland
Här sen Aug 2005

Re:

fuggeturbo skrev:
Nu blir det ju som "vanligt" med skrämar och huv, förutom att det blir "snabbfästen" till det mesta och utan innerskärmar thumbs up

För att flippfront är ballt,smidigt och praktiskt. Men det är ju bara vad jag tycker, men självklart skall du göra precis som du själv tycker blir bra

Volvo Amazon -1962
Bantaxi Volvo 142 -1968
Citera
fuggeTURBO
Skövde
Här sen Okt 2004

Trådstartare
Re:

KS_Wolfman skrev:
fuggeturbo skrev:

För att flippfront är ballt,smidigt och praktiskt. Men det är ju bara vad jag tycker, men självklart skall du göra precis som du själv tycker blir bra

Trodde jag med, men inte denna... Har köpt grejer som Rp glasfiber har gjort förut och hört folk som sagt att det är rallycross finish på grejerna men aldrig själv tyckt att det varit så dåligt. Men flippen passade ingenstans den va helt kass i passformen och fladdrig fast den var ganska tung Så detta blir den smidigaste lösningen plus att om jag nu ska få ut den på banorna någon gång så är det ganska skönt att man kan byta en skärm i ställe för att behöva gjuta en ny flipp eller laga den. //Mikael

Visby / Gotland
Här sen Aug 2005

Hur går det med bygget?

Volvo Amazon -1962
Bantaxi Volvo 142 -1968
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Volvo 142
<<   1, 2, 3, 4   >>
1 besök senaste veckan (49786 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande