Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 >> 1 besök senaste veckan (49786 totalt) |
Re:
Äntligen någon som skriver det jag tänker varje gång jag ser en 142 med bortkapade skärmar... ![]() Eller det gäller väl samtliga bilar som man gör såhär med, mest stackars raggarbilar som ska gå på strippen dock.. Dom som råkar ha mcpherson orginal och ersätter skärmarna med rör brukar va tvugna att göra något vettigare rördragning men sällan optimalt ändå... |
||||
Grovt rör mellan framvagnsbalken och upp mot torpedväggen, det är ju där krafterna påverkar. (obs idegissningar bara)
Sen får du väl göra en lätt hjälpram och fästa flippfronten i, räcker väl med ett par fästen i fram och bak. Det ska ju vara lätt. _________________ /mvh Stefan Björklund Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit! F1-bärgare |
||||
Hur staget går är ju en fråga om var du har en stark punkt att fästa det i.. dvs i torpedväggen original är ju innerskärmen med ytterskärmen fastsatta på en stor yta.
om man nu vill fästa på ''bara'' en liten yta måste det sitta en platta som fördelar kraften ut över ytan eller om man har en stark hörna... bästa alternativet (skulle jag tro) är om röret är en naturlig fortsättning av buren.. Det är alltid svårt att riktigt fördela krafterna, när man försöker ersätta en skälvbärande kaross med rör...i alla fall när man bara gör det på en del , och inte hela. det är ju sas 2 olika tänke sätt.. men om man sätter en tjock typ 3mm platta som fördelar kraften . Om det inte går med ett rakt rör kan man sätta ett rör från ramröret upp till kröken på röret som sas håller imot böjningen. sedan om hela denna övningen går ut på att minska vikt... troligen inte jämfört med en innerskärm i plåt... däremot om man hade byggt mack pärson framvagn så är ju ett rör en plats för infästning. det är viktigt att man vet vad man gör och varför+ att konstruktionen skall ju fungera oxå... ett helt rakt rör behöver ju inte så stor tjocklek för att hålla men så fort man böjer det är skillnaden genast mycket större... detta är inte tänkt att såga benen av dig... men vill du ha en lätt bil. bygg lätt...och rätt ja jag bygger en seven med swift maskin. iofs går bygget sakta men... så fort jag renoverat klart huset går det säkert fortare.. bättre att kapa bort saker som blir fel och göra rätt ... jag gör fel hela dagarna.. _________________ Michael Thulesius |
||||
Jag försöker ju lära mig så var inte rädda att skälla på mig
![]() ![]() Är ju klart att man måste göra en platta att fästa mot torpen om man ska sätta röret där. Tanken har slagigt mig att man skulle förlänga ut buren men sen läste jag i något reglemente någonstans att det inte var ok så därför blev det inte den lösningen från början. Får ta mig till garaget och måtta lite på en bättre lösning senare. _________________ Mikael Svensson |
||||
Det är ju lätt att ta reda på om man sparar vikt med rör istället för plåt.
Lägg de gamla innerskärmarna på vågen, och sen jämför du vad rören+fästplattor väger. Jag tror du kommer att spara ett par kilo. Det byggdes lite rejälare förr, deformationszoner var inte uppfunnet på samma sätt. Schysst bygge annars, 140 är ju kultbil! _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||||
Det bettvivlar jag inte att jag kommer spara lite vikt på detta även om jag tar "grova" rör. Innerskärmarna är ju typ 2 dm tjocka och 17 kvm stora, kanske överdrev lite nu men volvoskonstruktörer snålade inte på material när dom byggde 140
![]() Sen har jag ju även lite andra fördelar med flippfronten, bla att det får plats med större motor med stora förgasare och häftigt grenrör utan att behöva ta hänsyn till innerskärmarna ![]() _________________ Mikael Svensson |
||||
Fast jag tänker mig mera att kraften från framvagnen kommer i det inringade området..
allt framför framvagnen är mest för att hålla i flipfronten och tillbehör som kylare mm.. orignal är det väl tänkt att kofångaren sitter där oxå samt lite deformations-zon kanske? ![]() |
||||
Kan funka bra och då får en framtida möjlighet att förlänga övre A-armen till framvagnen, kan bli lite flex i framvagnsramen men balkarna är så pass kraftiga så det är nog marginellt, iannat fall så är det bara att förstärka med plattjärn på balkarna.
_________________ /mvh Stefan Björklund Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit! F1-bärgare |
||||
Problemet som jag ser där är ju att jag måste ju kunna svänga också. För på förarsidan så kommer styrning och massa annat skit i vägen där. Får försöka måtta lite på det och ser hur det går att lösa smidigt om man är tvungen att flytta det.
Men tror ni värckligen att rambenet i sig flexar så mycket om jag sätter den där jag tänkte? Känns ju i min värd som att jag "bara" får en längre hävarm mot krafterna i framvagnen? om ni förstår hur jag menar? Fast jag har ju haft fel förut bevissligen men förklara gärna för en novis hur ni tänker ![]() _________________ Mikael Svensson |
||||
Re:
För att flippfront är ballt,smidigt och praktiskt. Men det är ju bara vad jag tycker, men självklart skall du göra precis som du själv tycker blir bra ![]() ![]() _________________ Rickard Broman Volvo Amazon -1962 Bantaxi Volvo 142 -1968 |
||||
Re:
Trodde jag med, men inte denna... Har köpt grejer som Rp glasfiber har gjort förut och hört folk som sagt att det är rallycross finish på grejerna men aldrig själv tyckt att det varit så dåligt. Men flippen passade ingenstans den va helt kass i passformen och fladdrig fast den var ganska tung ![]() _________________ Mikael Svensson |
||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 >> 1 besök senaste veckan (49786 totalt) |